Jak prowadzić social media? O tym musisz pamiętać, by Twoja firma była widoczna w sieci

Anna Hutek
Anna Hutek
Tim Bennett
Jeśli jesteś właścicielem firmy na pewno zdajesz sobie sprawę, że duża część Twojego sukcesu zależy od odpowiedniej reklamy. W 2020 roku, kiedy znaczna część sprzedaży przeniosła się do internetu, kluczowym zadaniem sprytnego przedsiębiorcy jest odpowiednia komunikacja z klientem. Wirtualny świat pozostawia tej kwestii szerokie pole do popisu: strony internetowe, wizualne formy multimedialne oraz oczywiście portale społecznościowe. Oto kilka kroków, które pomogą Ci wypromować Twoje profile w social mediach.

Krok 1. Zacznij od planu

Strategia to podstawia sukcesu, także jeśli chodzi o świat social mediów. Zaplanowanie działań na portalach internetowych nie jest trudne, a na pewno będzie dużo skuteczniejsze niż tak zwane działania ad hoc. Na początku zastanów się jak chcesz, by klienci postrzegali Twoją firmę, z pewnością takie działania towarzyszyły Ci podczas tworzenia biznesplanu. Zadaj sobie kilka podstawowych pytań:

  • Kim będą Twoi odbiorcy? Możesz pokusić się o stworzenie person. Przykładowo, jeżeli prowadzisz internetowy butik z ubraniami i akcesoriami dla dzieci, Twoją grupą odbiorców będą głownie młode mamy, rodzice lub dziadkowie.
  • Po co moi klienci mają wejść na moje profile w social mediach? Znajdź korzyści, które Twoi odbiorcy mogą znaleźć na Twoich portalach, np.:
    - informacje o promocjach i akcjach rabatowych,
    - treści poradnikowe,
    - informacje o nowościach w asortymencie.
  • Sprawdź co robią inni! Zajrzyj na profile konkurencji. Obserwuj rynek, nie bój się buszować w sieci, szukaj inspiracji. Przed stworzeniem swoich profili warto przeprowadzić “badanie rynku”. Zobacz co w kwestii promocji marki robią duże firmy z Twojej branży, nie bój uczyć się od najlepszych!

Krok 2. Pamiętaj o regularności i estetyce

Jeżeli posiadasz już profile Twojej firmy w popularnych serwisach takich jak Facebook, Twitter czy Instagram musisz pamiętać, że kluczem do sukcesu jest regularne publikowanie postów. Warto informować odbiorców o bieżących działaniach firmy. Oczywiście jak zwykle nie można przesadzać, nie zasypuj swoich obserwatorów zbyt dużą ilością treści.

Zwróć uwagę na estetykę. Ludzkie oko nie znosi nadmiaru informacji. Tu najlepiej sprawdza się zasada złotego środka. Warto wybrać stały motyw, który będzie przewijał się na wszystkich Twoich profilach. Istnieje kilka uniwersalnych zasad, o których warto pamiętać:

  • Zadbaj o estetykę zdjęć. Nie chodzi tu o profesjonalne sesje zdjęciowe, chociaż takie także są mile widziane. W social mediach dobrze sprawdzają się również spontaniczne zdjęcia wykonywane telefonem. Należy jednak pamiętać, że muszą one być wyraźne, dobrze doświetlone oraz wykadrowane. Warto ograniczyć również stosowanie wymyślnych filtrów.
  • Nie stosuj zbyt wielu kolorów, skup się na maksymalnie kilku. Pamiętaj, że każdy kolor niesie za sobą pewną symbolikę oraz skojarzenia, np. Niebieski to zaufanie i spokój, a żółty powszechnie kojarzy się z radością i energią. To Ty decydujesz jaki charakter ma mieć Twoje firma.
  • Wybierz konkretny krój czcionki, które stale będą przewijać się w Twoich social mediach, dzięki czemu unikniesz niepotrzebnego chaosu.
  • Ogranicz stosowanie nadmiernej ilości emotikon. Kolorowe emotki świetnie urozmaicają tekst, jednak nie należy z nimi przesadzać. Takie komunikaty mogą wyglądać niepoważnie.

Dobrym sposobem na wyróżnianie treści w Twoich social mediach może być stworzenie swego rodzaju cyklów tematycznych, np. Stały sposób informowania o promocjach i rabatach. Przede wszystkim musisz zadbać o odpowiedni balans oraz mieć na uwadze zasadę, że czasem mniej znaczy więcej.

Krok 3. Bądź w stałym kontakcie z klientami

Piękne zdjęcia i ciekawe treści to nie wszystko. Należy stale monitorować to co dzieje się na profilach Twojej firmy. Pamiętaj, by być dostępnym dla Twojego odbiorcy. Odpowiadaj na pytania zadane w komentarzach czy wiadomościach prywatnych. Jeśli klient wyrazi pozytywną opinię nie zapomnij mu za nią podziękować.

Wszyscy lubimy pozytywne komentarze, jednak warto odnosić się również do tych negatywnych. Każdy ma prawo popełniać błędy, jednak wysłuchany klient to zadowolony klient, a kluczem do sukcesu jest to, by zechciał do nas powtórnie wrócić. Nawet krótka, uprzejma wiadomość może okazać się pretekstem do powtórnego skorzystania z Twoich usług. Jak wspomina nasz redakcyjny social media ninja:

Przede wszystkim należy zadbać o komunikację ze swoimi odbiorcami. Rozmawiaj z klientami, odpowiadaj na ich pytania i rozwiewaj wątpliwości. Stwórz miejsce, gdzie użytkownicy będą mogli przesyłać opinie. Dzięki temu dowiesz się, czego potrzebują. Ważne jest również poczucie bezpieczeństwa. W swoich regularnych publikacjach pokaż, że twoja firma funkcjonuje pomimo trudnej sytuacji. Opowiedz o wprowadzonych zasadach wewnątrz przedsiębiorstwa. Pokaż, że dbasz również o pracowników. To też czas, żeby spojrzeć na swoje dotychczasowe działania w mediach społecznościowych i zrealizować rzeczy, które do tej pory były zostawiane "na później – Mateusz Mońko, Social Media Manager PPG.

Staraj się budować stałą i zaangażowaną grupę odbiorców. Również w social mediach od ilości bardziej liczy się jakość. Puste polubienia Twoich profili nic Ci nie dadzą, zwiększaj świadomość marki. Staraj się wchodzić w interakcje z odbiorcami: świetnie sprawdzą się posty aktywizacyjne, konkursy czy ankiety.

Warto rozważyć również współpracę z influencerami. Osoby posiadające duże zasięgi mogą w niezwykle szybki sposób w ekspresowym tempie dotrzeć do potencjalnych klientów. Pamiętaj, że tradycyjna “poczta pantoflowa” nadal ma się świetnie! Przeniosła się jedynie do internetu. Ta teoria sprawdza się w szczególności w przypadku kobiet, które z chęcią dokonują zakupów pod wpływem poleceń i rekomendacji.

Krok 4. Nie zapomnij o monitorowaniu efektów

Pamiętaj, by stale sprawdzać czy działania, które prowadzisz w social mediach przynoszą oczekiwany skutek. Wyznacz cel, do którego chcesz dążyć, dzięki temu dużo łatwiej będzie Ci kontrolować to czy Twoje działania przynoszą oczekiwany efekt. Do sprawdzania osiągnieć Twojej firmy w social mediach mogą posłużyć Ci narzędzia takie jak Google Analytics oraz statystyki dostępne w Twoim koncie firmowym na Facebooku czy Instagramie.

Prowadzenie social media to must have, każdej firmy w 2020 roku. Dobry plan oraz regularne działania z pewnością przyniosą Twojej marce nowych klientów. Pamiętaj, że skuteczny profil na Facebooku czy Instagramie to element budowania rozpoznawalności marki. Dlatego, nie czekaj i już dziś zacznij swoją przygodę w social mediach.

Bezrobocie wzrosło przez epidemię koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny: Jak prowadzić social media? O tym musisz pamiętać, by Twoja firma była widoczna w sieci - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3