Jak zdrowo i lekko zjeść w restauracjach

Gabriela BogaczykZaktualizowano 
Posiłki w restauracjach nie muszą się kojarzyć z obżarstwem i dodatkowymi kaloriami. Podpowiadamy, jakie potrawy wybierać z menu.

Wyjście do restauracji powinno być świadome i zaplanowane. Na pewno nie należy wchodzić do lokalu z pustym żołądkiem. Przed wyjściem z domu warto zjeść coś lekkiego, np. jabłko lub jogurt.

- To dobry sposób na oszukanie głodu. Natomiast w restauracji można jeszcze wypić przed posiłkiem szklankę wody - mówi Karolina Szczygieł, dietetyk z Lublina.

Specjalistka podkreśla, że decydując się na jedzenie w lokalu, warto się najpierw zastanowić, co mielibyśmy ochotę zjeść i dopiero z tym konkretnym planem wyjść z domu.

To samo dotyczy również wyboru posiłków z menu.

- Przyda się trochę umiaru. Nie decydujmy się od razu na trzy dania. Najlepiej zamówić tylko jedno, bo po jego zjedzeniu może się okazać, że mamy już dość i nie będziemy w stanie zjeść nic więcej - podpowiada dietetyczka.

W karcie dań powinniśmy omijać potrawy smażone na głębokim tłuszczu, a wybierać raczej dania gotowane, pieczone i grillowane. Ważne, by na talerzu pojawiła się również surówka ze świeżych warzyw.

Dobrym wyborem mogą być też zupy. Są mało kaloryczne, bo składają się z wody i warzyw.

- Ich atutem jest również to, że zaspokajają pierwszy głód i powodują, że później zdecydowanie mniej zjemy - przypomina Karolina Szczygieł.

Dobrym pomysłem jest także rezygnacja z ziemniaków czy frytek na rzecz kaszy czy razowego makaronu. Unikajmy sosów i dodatków na bazie majonezu. Warto wybrać także chude mięso lub ryby. W wyborze dań należy być stanowczym i konsekwentnym. - Kelnerzy z pewnością będą nas namawiać na deser po obiedzie, ale dla naszego zdrowia będzie lepiej, gdy zrezygnujemy z deserów i z wszelkich słodkich napojów - zauważa Karolina Szczygieł.

Jeżeli mamy ochotę na coś słodkiego, to wybierzmy owoce. Może to być sałatka owocowa lub sorbet czy galaretka. Zdecydowanie należy jednak omijać z daleka ciasta z kremami i lody z bitą śmietaną i czekoladą.

Czasem, zamiast deseru, wystarczy kawa, która po obfitym posiłku zaspokoi pragnienie.

W czasie wizyty w restauracji należy też pamiętać, że menu dla dzieci z reguły ogranicza się do frytek i nuggetsów. - Lepiej, by dziecko zjadło to, co my, czyli potrawę ze standardowej karty, w miarę możliwości wybierzmy coś domowego - radzi Szczygieł.

Ciężka promocja dla naszych żołądków
Coraz częściej restauracje oferują w promocyjnej cenie obfite zestawy dań, których nie jesteśmy w stanie zjeść naraz.

- Nie wpychajmy jedzenia na siłę do naszego żołądka. To duży błąd. Nie jesteśmy w stanie najeść się na zapas - podkreśla dietetyk.

Która z kuchni świata jest dla nas najzdrowsza?

- Myślę, że japońska, bo kojarzy się z rybą, sushi i ryżem. To dosyć lekka kuchnia. Natomiast chińska to głównie warzywa i makarony smażone na specjalnej patelni z woka, dlatego specjalnie jej nie polecam - przyznaje dietetyczka.

Również kuchnia śródziemnomorska jest uważana za jedną ze zdrowszych. - Ale to zależy od tego, co z niej wybierzemy. Gdy pójdziemy na pizzę, to niekoniecznie nam to wyjdzie na zdrowie. Natomiast oliwki, sery, chude wędliny to dobry wybór - mówi Szczygieł.

Niestety, restauracje z kuchnią polską wciąż kojarzą się ze smażonymi pierogami albo kotletem schabowym w panierce.

- Warto postawić na polskie zupy. Rozpoczął się właśnie sezon na chłodniki z botwinki. Zawsze powinniśmy wybierać z menu świeże i sezonowe potrawy. Nie musimy też rezygnować z kawałka mięsa podduszonego czy ugrillowanego - tłumaczy dietetyczka.

Posiłek zjedzony w restauracji wcale nie musi być dla nas mniej zdrowy niż ten domowy.

- Gdy nie mamy pojęcia o lekkiej kuchni, to wyjście i zjedzenie posiłku w restauracji może być wtedy dużo lepszym wyborem. Zwłaszcza teraz, gdy jesteśmy tacy zabiegani. To jedyna opcja, by w ciągu dnia zjeść ciepły posiłek - mówi Karolina Szczygieł i dodaje: - Spotkanie przy dobrym jedzeniu w restauracji ma być celebracją i świętowaniem. Jedzenie jest dużą przyjemnością i nie musimy z niego rezygnować, by utrzymać smukłą linię.

Miss Polski Lubelszczyzny. Kto ma szansę na tytuł? [ZDJĘCIA, WIDEO]
Medykalia 2016 w Lublinie. Sobotni koncert: Bracia Figo Fagot i Zeus (DUŻO ZDJĘĆ)
Juwenalia 2016 w Lublinie. Natalia Nykiel i Big Cyc (ZDJĘCIA)
Uroczysta promocja doktorów na Uniwersytecie Medycznym [ZDJĘCIA]
Rodzinny Piknik Motoryzacyjny na placu Zamkowym w Lublinie (ZDJĘCIA)
MKS Selgros - Pogoń Baltica: Lublinianki zdobyły mistrzostwo Polski! (ZDJĘCIA)

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
t
takitam

najlepiej jeść w domu!

k
kaja

nie daje się minusować czy plusować, poza tym - znikają plusy przy uwagach osób niezbyt zachwyconych treścią tego artykuliku

i
i to podlewane winem

czy to reklama fast-foodów?

l
litości!

Kto to pisał / mówił ?

k
kaja

A te dodatki smakowe z ogromną ilością soli , z glutaminianem sodu! Moi znajomi juz nigdy nie biorą zup w knajpach, i słusznie!
Gdzie można zjeść dobrą zupę BEZ TEGO ŚWIŃSTWA, po którym skacze ciśnienie, człowieka "suszy", jakby zjadł worek soli ??

l
lucyper

pójdę jak dostanę 500+

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3