Jak zgubić zbędne kilogramy w wakacje?

FAJ
Rozmowa z Julią Podlipniak, dietetykiem współpracującym ze Stowarzyszeniem "Zyskaj Zdrowie".

Żeby pozbyć się zbędnych kilogramów

Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Jak zadbać o swoją sylwetkę i szybko zrzucić "zimowe" kilogramy? Jeśli nie udało nam się zgubić zbędnych kilogramów na wiosnę i odczuwamy że tu i ówdzie mamy trochę "za dużo", nie załamujmy rąk. Sylwetkę możemy poprawić w każdym momencie, wystarczy zapał i samodyscyplina. Przed nadejściem lata warto pomyśleć o diecie odchudzającej, a co za tym idzie - o zmianie nawyków żywieniowych. Ponieważ dni są coraz dłuższe, warto wprowadzić aktywność fizyczną do planu dnia.

Musimy pamiętać, że nasz organizm czerpie energię potrzebną do prawidłowego funkcjonowania, ze spalania zapasów nagromadzonych w postaci tłuszczu. W pierwszej fazie odchudzania masa ciała szybko się obniża - w wyniku utraty wody i tkanki tłuszczowej. Następnie utrata wody zmniejsza się i ubytek masy ciała staje się wolniejszy. Dla wielu odchudzających się osób, to moment kryzysowy. Poddają się, uważają, że dieta nie jest skuteczna. Tymczasem, kto chce osiągnąć wymarzoną sylwetkę, musi być cierpliwym.

Jak w takim razie powinna wyglądać wzorcowa dieta?

Dietę odchudzającą najlepiej zaplanować w taki sposób, aby w ciągu miesiąca stracić 4 kilogramy (po jednym kilogramie tygodniowo), przy czym ważna jest aktywność fizyczna, bo zwiększa ubytek masy ciała. Jeśli chcemy stabilnie zgubić kilogramy, musimy dostarczać organizmowi z pokarmem taką ilość kalorii, jaką jesteśmy w stanie zużyć w ciągu dnia, albo nawet mniejszą. Najlepiej jest więc zastosować dietę do 1000-1200 kalorii dziennie. Szybsze chudnięcie może być szkodliwe dla naszego organizmu. Lepiej chudnąć powoli, ale skutecznie bez efektu jojo.

Co wolno jeść, a czego podczas odchudzania powinniśmy unikać?

Podczas diety odchudzającej należy jeść regularne, urozmaicone posiłki. Zalecane jest spożywanie 4-5 posiłków dziennie, co 3-4 godziny. Z diety eliminujemy cukier, słodycze oraz napoje gazowane, które zawierają łatwo przyswajalne proste węglowodany. Słodycze możemy zastąpić owocami, które zawierają naturalne cukry. Pamiętajmy jednak, by jeść maksymalnie trzy owoce dziennie.

Do jadłospisu powinniśmy wprowadzić produkty zbożowe z pełnego ziarna (ciemne pieczywo, kaszę gryczaną). Takie produkty zawierają dużo błonnika pokarmowego, który obniża kaloryczność potraw i jest wolniej trawiony w naszym przewodzie pokarmowym, to daje nam dłuższe uczucie sytości. Ograniczyć należy natomiast białe pieczywo, makarony i inne potrawy mączne.

Do diety trzeba wprowadzić warzywa i owoce, które są najlepszym źródłem soli mineralnych i witamin. Poza tym, ich wartość kaloryczna jest niska, bo zawierają minimalną ilość tłuszczu, a dużą zawartość wody i błonnika pokarmowego.
Stosując dietę, musimy także spożywać większą ilość płynów tj. wody mineralnej niegazowanej, herbaty bez cukru oraz niesłodzonych soków warzywnych i owocowych. Woda pomoże nam usunąć z organizmu szkodliwe substancje, które powstają z rozkładu tkanki tłuszczowej. Wyeliminować trzeba napoje gazowane, gdyż pobudzają one apetyt.

A co z przekąskami? Możemy podjadać - od czasu do czasu?

Należy unikać podjadania między posiłkami, gdyż są to dodatkowe kalorie! Do szczególnie kalorycznych przekąsek zaliczamy chipsy, orzechy solone, cukierki, ciasteczka. Zamiast tego lepiej jest mieć pod ręką otręby owsiane, marchewkę, kalarepę, pomidora, sałatę czy sok pomidorowy, które dostarczają bardzo małą ilość kalorii.

Podczas procesu odchudzania należy zachować umiar w jedzeniu, co oznacza, że nie możemy najadać się do syta, a wyłącznie zaspakajać głód. Jeśli nie mamy możliwości zjedzenia jednego z posiłków, można zjeść coś niskokalorycznego np. jogurt naturalny, kanapkę z chudą wędliną, jabłko lub wypić szklankę wody mineralnej.

Pamiętajmy też, by dietę odchudzającą wspomóc wysiłkiem fizycznym, który przyspieszy przemianę materii i pozwoli uzyskać szczupłą sylwetką. Ćwiczenia fizyczne, które powinniśmy wprowadzić do naszego planu dnia to np.: bieganie, jazda na rowerze czy pływanie. Intensywność oraz dobór ćwiczeń zależy od organizmu. Dziennie powinniśmy ćwiczyć przynajmniej 20-30 minut.

W aptekach jest mnóstwo preparatów wspomagających odchudzanie. Warto z nich korzystać?

Suplementy diety dostępne na rynku, mogą wspomóc odchudzanie, bo przyspieszą spalanie tkanki tłuszczowej. Nowością na rynku jest Slim&Beauty Colfarm, który zawiera aż dwie substancje, których funkcje były przedmiotem badań klinicznych, przeprowadzonymi przez "Bio Serae Laboratoires"*. Pierwszy składnik to ID-alGTM - wyciąg z brunatnic (wodorostów morskich), który zmniejsza przyswajanie cukrów i tłuszczy.

Drugim składnikiem jest Cacti-NeaTM - wyciąg z owoców opuncji. Jak działa? Zmniejsza zatrzymywanie wody w organizmie, poprawia jędrności ciała i wygląd sylwetki. Cacti-NeaTM nie wypłukuje niezbędnych dla organizmu minerałów, lecz przeciwdziała temu procesowi i stanowi ich cenne źródło. Część dostarczanych minerałów odpowiedzialna jest za tempo przemiany materii. Poza tym produkt zawiera starannie wyselekcjonowane pigmenty betalainowe, chroniące przed wolnymi rodnikami. Cacti-NeaTM to produkt pochodzenia naturalnego, dzięki czemu jest bezpieczniejszy od środków syntetycznych.

* (Bio Serae Laboratories, Results of the New Clinical Study May 2010: MKGBSL1004)

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

U
Urszula

Co do jedzenia to równie ważne jest to KIEDY i JAK CZESTO sie je. Po pierwsze trzeba jesc mniej i częściej - bo to zapobiega objadaniu się. po drugie warto postawić np. na gotowanie na parze. a po trzecie wyeliminowac "puste" kalorie - zamiast np. deserów na czekoladzie, batoników ciastek z kremem - postawić na sorbet. Ostatnio na opakownaiu sorbetu z grycana wyczytałam ze 100ml ma jakies 70 kcal! Tyle co nic.

No i do tego wszystkiego oczywiscie ruch. Basen + bieganie 3 razy w tyg i 10 kg w 5 tyg. :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3