18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Jaka dieta poprawia pracę mózgu?

Agnieszka Grzelak
Według Światowej Organizacji Zdrowia, ponad 80 proc. toksyn dostaje się do naszego organizmu drogą pokarmową a organem najbardziej zagrożonym jest nasz mózg. Wniosek jest jasny: powinniśmy bardzo uważać na to, co spożywamy.

Niestety, wielu Polaków nie zwraca uwagi na skład produktu - a tym bardziej na to, w co jest on opakowany. Często także sami jesteśmy winni ewentualnym zaburzeniom psychicznym - stosujemy "dietę instant", mało urozmaiconą, nie zawierającą odpowiednich witamin i związków mineralnych. W zamian serwujemy naszym organizmom koktajl złożony z rozlicznych "E-poprawiaczy", czyli konserwantów, barwników syntetycznych, substancji zakwaszających i zagęszczających etc.

- Koncerny produkujące konserwanty i środki chemiczne dowodzą, że ich małe dawki nie szkodzą żywym organizmom, a nawet mogą być pożyteczne - zauważa dr Jarosław Strzelec, farmakolog, lekarz psychiatra, ordynator Kliniki Psychiatrycznej i Leczenia Uzależnień Inventiva w Tuszynie k. Łodzi. - Lekarze i badacze niezależni podkreślają jednak, że substancje te mają zdolność do kumulacji i w dłuższym okresie niosą ogromne zagrożenia mutacji genów w kolejnych pokoleniach.

Ginekolodzy, pediatrzy i psychiatrzy a także inni specjaliści, coraz częściej wymieniają wpływ czynników neurotoksycznych na spadek płodności, podatność na alergie i wzrost zachorowań na choroby psychiczne i nowotwory. Kadm, pestycydy oraz azotany, a szczególnie związki ołowiu zawarte w roślinach i mięsie z zatrutych regionów, uszkadzają centralny układ nerwowy. Podobnie działają konserwanty, barwniki i substancje podnoszące smak, dodawane do żywności.

Każdy z nas może w swoim organizmie magazynować duże ilości substancji chemicznych, które obecne są w większości produktów codziennego użytku - odzieży, kosmetykach, opakowaniach żywności, farbach czy nawet w samych produktach spożywczych. Tylko w Unii Europejskiej wykorzystuje się ponad 30 tysięcy takich substancji.

Naturalna żywność sprzyja sprawności umysłowej

Jesteś tym, co jesz - to zdanie potwierdzają badania, których przedmiotem był wpływ diety na stan zdrowia psychicznego Brytyjczyków. Okazuje się, że zmiana, jaka zaszła w ich sposobie żywienia działa bardzo niekorzystnie na liczbę zachorowań na choroby psychiczne, takie jak: depresja, schizofrenia, ADHD, a nawet choroba Alzheimera. W wielu wypadkach choroby spowodowane były brakiem zbilansowanej diety, bez witamin i minerałów, ale także ogólnym zatruciem organizmu.

Dla kondycji mózgu bardzo ważny jest m.in. ubichinon - jako antyutleniacz odpowiada za procesy energetyczne w organizmie, wychwytuje wolne rodniki, wspomaga układ immunologiczny. Jest dostępny m.in. w makreli, łososiu, sardynkach, wątrobie i sercach wołowych. Z kolei witamina E jest głównym antyoksydantem, który chroni komórki przed utleniaczami. Bierze udział w dostarczaniu składników odżywczych do komórek. Wzmacnia ścianę naczyń krwionośnych oraz chroni czerwone krwinki przed przedwczesnym rozpadem. Jest wykorzystywana do leczenia zaburzeń mięśniowych, miażdżycy, chorób serca i bezpłodności. Źródła witaminy E to oleje roślinne, migdały, orzechy, marchew, jaja, brukselka, kapusta.

Inny składnik - DHA - obniża poziom kwasów tłuszczowych wekrwi, jego niedobór powoduje niski poziom serotoniny w mózgu, sprzyjając chorobie Alzheimera i depresji. Jest dostępny m.in. w rybach morskich. Natomiast lecytyna to składnik błon komórkowych, odpowiada za funkcjonowanie układu nerwowego, funkcji poznawczych i pamięci (ten składnik zawierają jaja, soja, rzepak).

- Tkanka mózgu wymaga stałych, łatwo dostępnych źródeł energii: węglowodanów, białka, tłuszczu, witamin (A, C, E oraz z grupy B) i związków mineralnych - podkreśla dr Jarosław Strzelec. - Prawidłowa działalność układu nerwowego zależy od odpowiedniego zaopatrzenia w tlen i niezbędne składniki odżywcze. Jeśli człowiek wprowadza do organizmu substancje toksyczne - alkohol, narkotyki, leki itp., zaburza tę prawidłowość, narażając swój mózg na poważne zaburzenia, a nawet trwałe uszkodzenia.

Badania dowodzą, że ograniczenie ekspozycji na różne czynniki chemiczne, unikanie konserwantów, wysoko przetworzonej, przemysłowej żywności oraz stosowanie odpowiedniej diety, a także aktywność życiowa są najlepszym eliksirem młodości.

Zapisz się do newslettera

Wideo

Materiał oryginalny: Jaka dieta poprawia pracę mózgu? - Dziennik Łódzki

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
ksantypa_222

Tytuł powinien brzmieć: NAJLEPSZA DIETA.
Przepraszam za nieuwagę. Pociesza mnie tylko to, pewien gość przez nieuwagę spłodził ośmioro dzieci. To ci dopiero była nieuwaga. Ale błąd jest błędem!

k
ksantypa_222

Pan Poseł Profesor poleca szczaw i mirabelki. Chciałam się dowiedzieć od Profesora :jakie owady tudzież bezkręgowce można spożywać i jak je przyrządzać. Dużą renomą cieszą się pokrzywy i lebioda. Ktoś mi zalecał spożywanie buraków pastewnych.
Stosując taką dietę nie ryzykuję, że nabędę wędlinę z padliny.

Wspaniały Andrzej Mleczko z Polityki:
Przy skale leży dogorywający nosorożec. Na skale siedzą dwa sępy. Jeden z nich mówi: Bardzo pana przepraszamy, że się tak natarczywie przyglądamy, ale czekamy aż pan zdechnie!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3