Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jaka powinna być dobra szkoła wyższa?

MSZ
Małgorzata Genca
Jaka powinna być dobra szkoła wyższa? Teraz to wiemy! Instytut Badania Opinii Homo Homini przepytał maturzystów i studentów z całej Polski. Ankietowani stwierdzili , że dobra szkoła wyższa to taka, która kładzie nacisk na praktyczną wiedzę i umiejętności, które będą miały zastosowanie w późniejszej pracy zawodowej. Żakom co raz mniej zależy na wiedzy teoretycznej, bo ta jak twierdzą, nie przynosi im aż tylu korzyści.

Czytaj nasz serwis studencki STUDENTOWO

Aż 61 proc. ankietowanych, którzy wzięli udział w lipcowym badaniu miało opinię, że na dobrej uczelni wyższej zajęcia powinny mieć przede wszystkim charakter praktyczny. Nauka i ćwiczenia powinny być prowadzone w sposób warsztatowy, aby żacy czuli się jak w prawdziwiej firmie, gdzie praca odbywa się zespołowo, a pomysły powstają w czasie burzy mózgów. Badani zwrócili też uwagę, ze na studiach brakuje im grupowego przygotowywania i przedstawiania prezentacji, czy analiz, które są potem oceniane przez specjalistów, czyli tzw. case studiem. Praktycznego charakteru zajęć częściej oczekują studenci mieszkający na wsi (75 proc.) i w małych miastach (73 proc.)

Istotnym wyznacznikiem dobrej uczelni według przebadanych osób są równe relacje miedzy wykładowcami i studentami.

Aż 49,7proc. ankietowanych twierdzi, że na dobrej uczelni żak powinien być traktowany przez wykładowców po partnersku. Również blisko połowa (49,5 proc.) sądzi, że dobra szkoła powinna zapewnić żakom materiały do nauki i nieograniczoną ilość godzin konsultacji w wykładowcami. Z badania IBOHH wynika również, że to studentki częściej pragną partnerskich relacji (51 proc.). Studenci zaś wolą, aby wykładowcy decydowali o tym, co żak powinien wiedzieć.

Badanie potwierdza znaną od lat wśród studentów opinię, że tradycyjny system prowadzenia zajęć nie jest skuteczny, ani pożądany przez żaków.

Naukę w dużych grypach, gdzie wykładowca przekazuje głównie wiedzę teoretyczną odpowiada tylko 16 proc. studentów. Co raz mniej dla żaków znaczy też autorytet wykładowcy, który decyduje co i w jaki sposób żak powinien myśleć. Z tą opinią zgłodziło się tylko 16,5 proc. ankietowanych.

Sondaż został zrealizowany w lipcu tego roku na próbie 1100 osób - polskich maturzystów z rocznika 2011 oraz studentów I i II roku studiów.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski