Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jesteś niepełnoletni? Rób zakupy z rodzicami

Barbara Wójtowicz
Polskapresse
W sklepie Nike niezadowolony rodzic zwrócił buty kupione przez swojego syna, mimo że nie posiadały wad fabrycznych, a jedynie nie przypadły ojcu do gustu. Bez problemu zostały wymienione na inne. - W naszym sklepie nie ma problemu ze zwrotem towaru - mówi kierowniczka. - Ta sytuacja nauczyła nas jednak, by nie sprzedawać wartościowych rzeczy nieletnim. Nastolatki same przychodzą po buty sportowe na wf. Ale większe zakupy robią już z rodzicami.

Nie wszędzie jednak pracownicy sklepów wiedzą, że wartościowych towarów nie powinni sprzedawać nieletnim. - Nie wyobrażam sobie, żeby 17-latek biegał na zakupy z rodzicami. Kurtkę czy spodnie może kupić sam - mówi jedna z ekspedientek. - Z resztą wiele osób w tym wieku już pracuje, a więc wydaje własne pieniądze.

Jak mówi miejski rzecznik konsumentów, Lidia Baran-Ćwirta, dzieci do 13. roku życia nie mogą kupować nic wartościowego, a jedynie np. bułkę w szkolnym sklepiku. Wynika to z faktu, iż nie posiadają zdolności do czynności prawnych.

- Osoby niepełnoletnie powyżej 13 roku życia mogą dokonywać zakupów dotyczących bieżących spraw życia codziennego. Konkretna suma, której nie może przekraczać cena produktu, nie jest ustalona - tłumaczy Baran-Ćwirta. - Jeżeli więc córka kupi sukienkę, a my tego nie akceptujemy, możemy ją zwrócić. Osoby pomiędzy 13. a 18. r.ż. mają bowiem ograniczoną zdolność do czynności prawnych.

Młodzieży ten przepis nie zawsze się podoba. - Rodzice nie powinni decydować o tym, co kupuję. Sam wiem, co mi się podoba - oburza się 17-letni Kamil Grabowski. - Przecież nie jestem już dzieckiem!

Rodzice jednak zgadzają się, że dzieci bywają nieodpowiedzialne. - Lepiej kontrolować wydatki naszych dzieci. Moja córka jest rozsądna, ale wiem, że nastolatki w jej wieku potrafią wydawać pieniądze na niepotrzebne gadżety - mówi pani Edyta, mama 15-letniej Oli.

Każdy rodzic ma prawo zwrócić w sklepie zakupiony przez dziecko towar, a ekspedient powinien go przyjąć. Gdyby jednak sprzedawca nie zgodził się na przyjęcie towaru, można napisać oświadczenie woli i domagać się respektowania swoich praw przed sądem.

Jak mówi Lidia Baran-Ćwirta, sytuacje, w których rodzice niezadowoleni z zakupów dzieci nie mogą odzyskać pieniędzy, zdarzają się rzadko. - Czasami zwracają się do nas rodzice, których dzieci zawarły umowy na czas określony lub nieokreślony. Oczywiście pomagamy w takich sytuacjach.

Każdy, kto ma podobny problem, może się zwrócić do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Bezpłatnych porad udziela też Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod nr. tel. 800 800 008.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski