Kanał z Dęblina do Terespola? Do realizacji projektu jest jeszcze daleko

Aleksandra Dunajska
Kanał z Dęblina do Terespola? Do realizacji projektu jest jeszcze daleko
Kanał z Dęblina do Terespola? Do realizacji projektu jest jeszcze daleko sxc.hu/zdj. ilustracyjne
To możliwe, ale perspektywa jest daleka. Kanał byłby częścią międzynarodowej drogi łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym.

- Korzyści z takiej inwestycji byłoby wiele: rozwój turystyki, odciążenie dróg, bo duża część transportu mogłaby się odbywać wodą. A do tego ochrona przeciwpowodziowa - wylicza Leszek Boguta, kierownik Zarządu Zlewni Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Puławach. - To też szansa na gospodarczy rozwój regionu - dodaje wicemarszałek Sławomir Sosnowski.

Kanał miałby być elementem międzynarodowej drogi wodnej E40 łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym. - Drogi wodnej nie można jednak poprowadzić Bugiem, bo to rzeka zbyt cenna przyrodniczo. Dlatego konieczne jest inne rozwiązanie - tłumaczy prof. Zdzisław Michalczyk, kierownik Zakładu Hydrologii na UMCS.

W środę w Lublinie spotkali się przedstawiciele województwa lubelskiego oraz obwodów brzeskiego i wołyńskiego. To partnerzy projektu, w ramach którego ma powstać studium wykonalności inwestycji. Dokument wskaże różne warianty realizacji projektu, oszacuje koszty, określi potencjalne korzyści. Będzie też podstawą do dalszych działań m.in. starań o pieniądze. - To projekt o znaczeniu międzynarodowym, więc środki mogłyby pochodzić z puli funduszy przeznaczonych nie tylko dla Polski - mówi wicemarszałek Sławomir Sosnowski.

Jakie mogłyby być koszty realizacji inwestycji? - Budowa 1 km drogi wodnej jest porównywalna z kosztem budowy autostrady (blisko 10 mln euro - red.). Ale w tym przypadku nie są konieczne remonty co kilka lat - podkreśla kpt. Andrzej Podgórski, rzecznik Rady Kapitanów, stowarzyszenia działającego na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej.

Do realizacji projektu jest więc jeszcze daleko. Pomysł nie jest też nowy. - Dyskusja na ten temat trwa od ponad 100 lat - mówi prof. Michalczyk. - Warto jednak próbować - przekonuje kpt. Podgórski, który wylicza zalety wodnego transportu, m.in. mniejszą emisję CO2, mniej wypadków, mniejszy hałas. - Polska na mapie dróg wodnych jest dziś czarną dziurą. Za zachodnią i wschodnią granicą są drogi wodne o klasie międzynarodowej, ale przez nasz kraj nie można się przedostać. Trzeba to zmienić - uważa Podgórski.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kapitan

... cholernie fałszywie. Jesli nie wiesz - nie wypowiadaj się bo pleciesz takie bzdury, ze z** czytac.

A
ABS

Już nie jeden się przekonał ,że z Putinem konkretniej się rozmawia niż z tą złodziejską ukraińską bandą -Chiny też .Z tymi zza Buga to jedynie Sikorski z Tuskiem znajdują wspólny język ...bo ani Merkel ,ani Premier Francji w tą amerycką zemstę za Chodorkowskiego i Bierezowskiego się nie mieszają. Francuzi Putinowi zbroją marynarkę wojenną ,Niemcy wybudowali nam pod nosem rurociąg po dnie Bałtyku i korzystają z najtańszego gazu a Sikorski z atrapami ameryckich rakiet prowadzi z Putinem wojenkę.Tyle że co mu zależy - w razie czego wsiądzie do samolociku i Applebaum go parę nocy przenocuje póki coś sobie nie kupi za zgromadzoną fortunę w banku w którym pewnie konta pozakładali i ukraińscy oligarchowie finansujący komiersanta-(siostra gazety wyborczej)

:)

ale taki mamy klimat....

J
Ja JUS

A cóz to za twór "zarząd zlewni zarządu gospodarki wodnej w Puławach" .............może zamiast paru fikcyjnych stanowisk dla zdewaluowanych meliorantów za te pieniądze usypać kawał solidnego wału w rejonie Kępy Gosteckiej ?.

J
Jozef

Jak sie oskarżeni ze woda jest za mokra i nie nadaje sie do żeglugi - wykonawcy zbankrutują i kanału nie dokończy jak było przy autostradach???

o
ola

do czesława - drogi czesławie mylisz sie i to bardzo na zachodzie towar tzw. masowe wozi się barkami i to bardzo dużo, ponadto pod barki trzeba czyścić koryto rzeki a wtedy masz materiał na budowy ! Robienie wałów 5-cio metrowych nic nie daje przy długotrwałych opadach wał musi paść ! A Wisła od 1938 roku ma koryto wyżej o słuchaj jeden metr i trzydzieśąci centymetrów ! czy daje ci coś do myślenia !!! Oczyszczenie daje wyniki i do tego RETENCJA !!!! RETENCJA I RETENCJA !!!!!!!!!!

q
quest

Tunelu pod Racławickimi nie dało się zbudować, to trzeba kanał obiecać...

l
lu

Całe szczęście dla Bugu, że powstały obszary Natura 2000 i jakoś tak tam dziko, że trudno rzekę wyprostować i do prządku przywołać. Zapraszam do obejrzenia map satelitarnych i lekkiej refleksji, jak to rzeka sobie porządziła przez ostatnie setki lat:)

F
Fanka dzikiej przyrody

Całe szczęście, że istnieje już obszar Natura 2000 i tak łatwo nie da się już zniszczyć doliny Bugu. Nie doceniamy walorów przyrodniczych tej rzeki, dzikości. Co roku rzeka na wielu odcinkach zmienia swój bieg, więc wystarczy jedna porządna wiosna, rozlewiska i po autostradzie. Pogłębianie, rozkopywanie i niszczenie na siłę też nie pomoże, wystarczy spojrzeć i przeanalizować zdjęcia satelitarne doliny Bugu na wielu odcinkach. P.S Jakoś tak nad Bugiem rzadko kogo zalewa, ciekawe dlaczego? Ludzie tu wiedzą od setek lat gdzie się budować, a rzeka rządzi się swoimi naturalnymi prawami. Całe szczęście, że tak biednie na wschodzie, rzeka zarośnięta krzakami i pokrzywami, jakieś "gadziny" biegają po krzakach to i tereny nie atrakcyjne do budowy:)

k
kinol

to taka heca przed(się)wyborcza...znaczysię-lipa

L
LUB

Jest jeszcze turystyka i rekreacja. Zycie na wodzie na barkach itd, itp.

C
Czesław

Kto teraz wozi towary drogą wodną? Chyba, że trzeba podrzucić dwa worki piasku? Nie ma alternatywy dla transportu drogowego! Sprowadzenie kontenera z Hamburga TIRem trwa dwa, trzy dni. To samo koleją - dwa, trzy tygodnie. Obawiam się że barką może to trwać pół roku, albo i rok

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3