Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcę zatrudnię od zaraz

Stefan Jaworski
Zapotrzebowanie na kierowców w kraju jest duże i ciągle rośnie
Zapotrzebowanie na kierowców w kraju jest duże i ciągle rośnie 123rf
Dobry kierowca w polskiej firmie spedycyjnej może zarobić nawet 6 tys. złotych. W Unii Europejskiej dostanie już 10 tysięcy zł.

Na rynku brakuje kierowców. Firmy spedycyjne są w stanie przyjąć każdego chętnego o odpowiednich kwalifikacjach. Nic dziwnego, że do szkół nauki jazdy zgłaszają się tłumy chętnych na szkolenia.

- Już dawno nie miałem takiej sytuacji - mówi Dariusz Jabłoński z Ośrodka Szkolenia Kierowców „Piotr”. - Przewoźnicy ciągle pytają o kursantów. Są w stanie wziąć „świeżych”, prosto po kursie, bo kierowców ciągle brakuje.

Jabłoński zaznacza, że gwałtowny wzrost zapotrzebowania na kierowców nastąpił wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej. W kraju rozwijały się firmy spedycyjne, a polscy kierowcy zaczęli wyjeżdżać do pracy za granicę, bo tam zarobki były znacznie wyższe. O ile dziś dobry kierowca może zarobić miesięcznie na rękę ok. 6 tys. złotych (razem z dietami), to w krajach UE (w przeliczeniu na złotówki) już 10 tysięcy. Na ruch pracowników na rynku mają też wpływ Ukraińcy, którzy po uzyskaniu uprawnień wchodzą na miejsca opuszczane przez polskich kierowców wybierających pracę w UE. To wszystko sprawia, że rotacja pracowników jest ogromna i ciągle potrzeba nowych.

Zawód nie dla każdego

Dlatego do szkół nauki jazdy zgłaszają się lub są kierowani przez firmy chętni do odbycia kursu na kategorię C, C+E oraz D. Miesięczny kurs obejmuje 20 godzin zajęć teoretycznych i 30 godzin nauki praktycznej jazdy. W przypadku kat. C+E (samochód ciężarowy z przyczepą) dochodzi 25 godzin jazd. Całkowity koszt szkolenia na kierowcę zawodowego wynosi ok. 1850 zł (kat. C) i 1950 zł (kat. C+E), a w przypadku kat. D (autokar) - ok. 3500 zł.

Jednocześnie kandydat na kierowcę zawodowego powinien przejść tzw. kwalifikację wstępną. Po zdaniu egzaminu na prawo jazdy kat. C lub D zdaje kolejny egzamin przed komisją z urzędu wojewódzkiego. Jeśli przejdzie go pomyślnie otrzymuje wpis do prawa jazdy i dopiero wtedy otrzymuje uprawnienia do przewozu towarów bądź osób - staje się kierowcą zawodowym. Co 5 lat zawodowy kierowca przechodzi badania lekarskie .

Jednak nie każdy chętny, który zgłasza się na kurs, nadaje się na kierowcę zawodowego. - Zawód kierowcy nie jest łatwy - mówi Jabłoński. - Kierowca samochodu ciężarowego musi mieć podzielną uwagę, przewidywać zdarzenia drogowe, radzić sobie z pracą w nocy, umieć odpoczywać. To ciężki kawałek chleba.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski