Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Klienci wracają do galerii handlowych? „Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych”

MB
Klienci w październiku chętnie korzystali z oferty gastronomicznej w centrach handlowych. Wzrost w tej kategorii wyniósł ponad 34 proc.
Klienci w październiku chętnie korzystali z oferty gastronomicznej w centrach handlowych. Wzrost w tej kategorii wyniósł ponad 34 proc. Krystian Dobuszyński/ Polska Press
Obroty najemców w centrach handlowych w październiku 2022 r. były o 16 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r. – podało Polska Rada Centrów Handlowych. Jednocześnie podkreślono, że obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. – Widać jednak, że presja inflacyjna, rosnące koszty nośników energii i niestabilna sytuacja gospodarcza wpływają na ich dynamikę. Klienci oszczędzają pieniądze i dokonują bardziej przemyślanych zakupów – komentuje prezes PRCH.

Spis treści

– W październiku obroty centrów handlowych utrzymały pozytywny trend rosnąc o 16 proc. w porównaniu do 2019 r. Widać jednak, że presja inflacyjna, rosnące koszty nośników energii i niestabilna sytuacja gospodarcza wpływają na ich dynamikę. Klienci oszczędzają pieniądze i dokonują bardziej przemyślanych zakupów, co wpływa również na liczbę wizyt w centrach handlowych. Z uwagą obserwujemy wpływ czynników makroekonomicznych na postawy konsumentów, zwłaszcza że ostatni kwartał roku jest kluczowy dla wyników handlu – komentuje Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych, cytowany w komunikacie.

„Barometr zawodów” to prognoza zapotrzebowania na pracowników w 2023 roku, która wskazuje, które zawody są deficytowe, w równowadze i nadwyżkowe.

W tych zawodach są wysokie zarobki i przyszłość. Oto specjal...

Gastronomia napędza ruch

Polacy w październiku nadal chętnie korzystali z oferty gastronomicznej w centrach handlowych. Wzrost w tej kategorii o ponad 34 proc. pokazuje, jak ważny dla klientów pozostaje aspekt społeczny galerii handlowych i potrzeba obcowania z ludźmi. To trend trwający niezmiennie od momentu zniesienia restrykcji sanitarnych w marcu 2022 r.

Klienci nadal chętnie kupują w sklepach stacjonarnych artykuły wyposażenia domu i sprzęt RTV/AGD, na co wskazuje blisko 24 proc. wzrost w tej kategorii w październiku. Z kolei moda odnotowała mniejszą dynamikę obrotów, wzrost w tej kategorii wyniósł 8,4 proc., w porównaniu do października 2019 r.

Odwiedzalność galerii w górę

W październiku 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 0,3 proc. wyższa niż w październiku 2019 r. Z kolei w listopadzie 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych się zmniejszyła i była o 3,1 proc. niższa niż w listopadzie 2019 r.

Jak wynika z danych PRCH, obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 18,3 proc. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 17 proc., średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 9,2 proc., a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 8 proc.

„Inflacyjna niespodzianka”. GUS podał dane za grudzień

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych według szybkiego szacunku w grudniu 2022 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 16,6 proc. Natomiast w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,2 proc. – poinformował Główny Urząd Statystyczny.

– Ceny w grudniu okazały się tylko o 0,2 proc. wyższe niż w listopadzie. Było to pochodną taniejących paliw i załamania cen opału oraz nieco niższej dynamiki cen żywności – zauważa w przesłanym nam komentarzu Bartosz Sawicki, analityk Cinkciarz.pl.

Jednak ekspert podkreśla, że inflacja CPI w Polsce nie utrzyma spadkowego trendu i już w bieżącym kwartale prawdopodobnie wzbije się na szczyt. – W lutym, gdy dadzą znać o sobie efekty bazy statystycznej związane z wprowadzeniem rozszerzonej tarczy antyinflacyjnej, dynamika cen może przekroczyć 20 proc. r/r – zapowiada Sawicki.

Czy od lutego dynamika cen CPI oraz inflacja bazowa zaczną wyraźnie tracić impet? Zdaniem eksperta, przy obecnym poziomie stóp procentowych, które od czterech miesięcy pozostają na najniższym w regionie poziomie 6,75 proc., sukces w walce ze wzrostem cen wcale nie jest przesądzony.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Klienci wracają do galerii handlowych? „Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych” - Strefa Biznesu

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski