Kolejne kontrole Taxify w Lublinie. Coraz więcej ukaranych kierowców. ITD przestrzega [ROZMOWA]

Piotr Nowak
Paweł Gruszka jest naczelnikiem wydziału inspekcji Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie materiał ITD
Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego przestrzega przed kierowcami przewożącymi ludzi w ramach aplikacji Taxify. - Kontrole zawsze wykazują naruszenia przepisów - mówi Paweł Gruszka z WITD w Lublinie.

Taxify działa w Lublinie od 25 października. Kilka dni później kontrole kierowców rozpoczęła ITD. Od tego czasu ukaraliście kilkanaście osób. Jak przebiegają kontrole?
Musimy być na miejscu w momencie, kiedy dochodzi do zapłaty i pasażer wychodzi z pojazdu. To kluczowe dla skuteczności kontroli. Za każdym razem przesłuchiwany jest kierowca oraz pasażer lub pasażerowie. Sporządza się przynajmniej dwa protokoły i, w przypadku kierowców działających w oparciu o aplikację Taxify, zawsze kontrole wykazują naruszenia. Przeprowadzenie jednej zajmuje około trzech godzin.

Co konkretnie wykazały kontrole?
W każdym przypadku stwierdzaliśmy brak wymaganej licencji oraz niespełnienie kryterium konstrukcyjnego. Okazało się też, poza jednym przypadkiem, że kierujący nie mieli badań lekarskich i psychologicznych. To one określają, że nie ma przeciwskazań do wykonywania zawodu kierowcy.

Jakie kary stosujecie najczęściej?
Konsekwencją tych naruszeń jest wszczęcie postępowania administracyjnego, które trwa, zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego, do dwóch miesięcy. Taryfikator przewiduje za takie naruszenia karę pieniężną w wysokości 14 tys. zł.

Czym innym jest łamanie prawa, a czym innym dalszy los tych kierowców. Dla wielu z nich, często młodych ludzi, czasem cudzoziemców, taka kara to dramat.
To prawda. Jeden z kierowców, uczeń jednej z lubelskich szkół, w dorosłe życie prawdopodobnie wejdzie ze zobowiązaniem w wysokości 14 tys. złotych. Dwóch studentów z Ukrainy, którzy jeździli bez wymaganych licencji, może czekać deportacja. To są trudne sytuacje, ale nie możemy z założonymi rękami patrzeć na łamanie prawa.

Być może te osoby są ofiarami braku wiedzy.
W dniu kiedy wystartowało Taxify, wysłaliśmy do mediów informację ostrzegającą, że prowadzenie takich przewozów wymaga uzyskania licencji i spełnienia wszystkich wymagań ustawy o transporcie drogowym. Informacja została opublikowana, więc wydaje się, że temat powinien być znany. Jednak efekty kontroli pokazują, że świadomość kierowców nadal jest niewielka.

Nikt nie zmusza lublinian do korzystania z aplikacji Taxify. Świadomie wybierają oni środek transportu, więc po co karać kierowców?
To, że miejskie przewozy osób wymagają licencji nie jest naszym wymysłem. To praktyka, która funkcjonuje na całym świecie. W przypadku Taxify bezsprzecznie wykonywany jest transport drogowy. W związku z tym wymaga się licencji. Prawodawca umożliwia wykonywanie takich przewozów pod warunkiem posiadania odpowiedniej licencji, spełnienia kryterium konstrukcyjnego oraz posiadania badań lekarskich i psychologicznych. Takie przewozy można wykonywać, ale trzeba spełnić wcześniej pewne wymagania, których, jak dotychczas, nie spełnił żaden z kontrolowanych kierowców, który korzystał z aplikacji Taxify w Lublinie.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Kurier Lubelski

Wideo

Komentarze 30

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
klient

Zlotowy to przerazajaca patologia. Wystarczy popatrzec jak te smieci jezdza po miescie. Jesli te polglowki maja licencje na przewoz ludzi to wole jechac ze slepym ukraincem stara ładą...

T
Taxu

Nawet przedstawiciel Taxi fay nie korzysta z tego gówna chwalił się w telewizji że przyjechał na spotkanie taksówką

:D

Ci to najgorsi. Bo ITD nie potrafi sobie poradzić i szkoda ich chyba jeździć gdzieś dalej.

:D

Owymi pasażerami którzy są podczas kontroli to są słupy od ITD. ITD będzie miało się czym pochwalić że kontrolują kierowców Taxify bo widoczne nic innego im lepiej nie wychodzi. Chcę zobaczyć ich minę po tych 2 miesiącach ja postępowanie zostanie umorzone. Ukaranych kierowców było 2 ale to już ich wina. Mamy XXI wiek i to klient wybiera z kim chce jeździć, woli wybrać innowację gdzie wie dobrze ile zapłaci a nie jakiegoś taksówkarza który jak wyczuje że może przyciąć pieniądze to to zrobi. Taxify nie jest nielegalne po prostu nie jest opisane w ustawie i taksówkarze się gorączkują.

S
Stefano

Pasażer jest świadkiem, co do zasady nie może odmówić składania zeznań (poza pewnymi wyjątkami)

M
Michał

Skąd możesz wiedzieć ile Taxify będzie kosztowało w Sylwestra, skoro Taxify w Lublinie jest od miesiąca? Oj cierpy...

W
W dupie Was mam

A co z kierowcami blablacar?

S
Staszek

A co jeśli pasażer odmówi składania wyjaśnień/zeznań?

T
Taxi

Jeżdżę i za 10zl ile wyjdzie z licznika nie naciagam tak jak wy

S
Szara eminencja

Pytanie do poprzednika, bo widzę, że hipokryzji mu nie brakuje. Czy Pan jako taksówkarz jeździ w Sylwestra za 20,00 PLN? Nie sądzę. Dobrze, że wy taksówkarze jesteście wszyscy uczciwi

T
Taxi

Nabierają ludzi 1.20km ale tam się płaci też za czas Załóżmy że jedziesz 4 minuty kilometr to jest dodatkowo złotówka w sumie wychodzi 2,20 żadnej lubelskiej korporacji nie ma tak wysokiej stawki Nie wspominając o mnożniku

T
Taxi

Taxify jest droższe od lubelskich taksówek na tym samym odcinku rano płacisz 20 zł po południu 40 a w Sylwestra 200 to jest ta innowacja dlatego też nie chcą ubiegać się o licencję wtedy musieliby stosować równe stawki

k
klient

złotówo, jesteś zapewne na karcie podatkowej lub ryczałcie więc tego podatku płacisz tyle co kot napłakał!! A do wożenia ludzi wystarczy małpa i gps, dlatego wśród taksówkarzy jest tak dużo ćwierć-mózgów. Państwo chciało dawno temu deregulować ten 'zawód' ale same złotówy nie chciały obawiając się słusznej konkurencji. Dlatego dalej jeździjcie tymi swoimi zardzewiałymi merolami zza odry z milionowymi przebiegami i wypierdzianymi kanapami żerując najczęściej pod dyskotekami na pijanych klientów lub pod dworcami na nieznających topografii miasta. Prędzej czy później wasze cwaniactwo się zemści i klasyczne złotówy odejdą do lamusa. Mam 34 lata i wśród mojego grona znajomych nie znam nikogo korzystającego z usług taksówek. Wszyscy używają aplikacji- taniej, przyjemniej i wiem, że mnie nikt nie orżnie. Nie pozdrawiam

T
Taxi

Brawa dla inspektorów patologie trzeba niszczyć w zarodku

M
Mm

Rozumiem że ci uczciwi przedsiębiorcy bo zakładali działalność w porobili badania kupili auto tylko biedakom 200 zł zabrakło na licencję którą nie jest problem żaden uzyskać w Lublinie Oj chyba coś tu śmierdzi

Dodaj ogłoszenie