JN-1 zaprojektowany przez Jarosława Naleszkiewicza był wyjątkowo ciekawą konstrukcją. Po raz pierwszy w Polsce stworzono bezogonowy szybowiec. Jajowata kabina pilota, z której wyrastały dwa długie skrzydła była elementem znacznie poważniejszych badań. Stanowiła ona etap w pracach zmierzających do stworzenia w Polsce bezogonowego samolotu napędzanego dwoma silnikami. Żabuś II miał być istotnym krokiem w poszukiwaniach jak najbardziej aerodynamicznej sylwetki. Konstrukcja miała więcej ciekawych rozwiązań. Był to pierwszy szybowiec z hamulcem aerodynamicznym. Tę funkcję mogły pełnić ruchome elementy w pionowych płatach na końcach skrzydeł.
Niestety, szybowcowi nie brakowało też wad. Był bardzo trudny w pilotażu. Konstrukcja była niezmiernie wrażliwa na zmiany położenia środka ciężkości. Jesienią 1932 r. Żabuś został uszkodzony i nie doczekał się naprawy. Później zaniechano prac nad rozwojem tej konstrukcji.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?