Komunikacja w Lublinie. Autobusy na prąd. Jest jeden, ale w 2019 r. ma być już 20 kolejnych. Czym jeździmy po mieście?

Artur Jurkowski
Pierwszy autobus na prąd pojawił się w Lublinie w 2015 r.
Pierwszy autobus na prąd pojawił się w Lublinie w 2015 r. Anna Kurkiewicz/archiwum
Pasażerów wozi obecnie po Lublinie jeden autobus elektryczny. W przyszłym roku ma do niego dołączyć 20 kolejnych.

Ponad 123 miliony pasażerów przewiozła lubelska komunikacja zbiorowa w ubiegłym roku. Przewoźnicy mają do dyspozycji 398 pojazdów. Jeden z nich to autobus elektryczny, który kursuje po Lublinie od 2015 r. W przyszłym roku takich autobusów pojawi się jeszcze 20.

- Pasażer jadący w autobusie elektrycznym od razu zorientuje się, że to inny pojazd niż ten wyposażony w silnik spalinowy. Będzie w nim ciszej, będzie też bardziej dynamiczny np. przy pokonywaniu wzniesień. No i oczywiście nie będzie produkował spalin - wyjaśnia Grzegorz Malec, dyrektor ZTM.

Czytaj także: Będzie mniej spalin. Prąd zastąpi w autobusach miejskich ropę

Autobus na prąd zaprezentowano w Lublinie w czerwcu 2015 r.:

Gruchoty zniknęły

- Wiekowy trolejbus? Szansa na jego zobaczenie jest tylko wówczas, gdy na ulicach pojawi się zabytkowy Ziutek, będący jedną z atrakcji turystycznych - mówi Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin.

Po ulicach Lublina jeździ 109 trolejbusów. - W ostatnich latach praktycznie cały tabor trolejbusowy został odnowiony. Średni wiek pojazdu to nieco ponad trzy lata - podkreśla Malec.

Nieco gorzej jest z autobusami. Ale i tak tabor MPK został odnowiony w 80 procentach. - Pozostali przewoźnicy na terenie miasta muszą realizować usługi fabrycznie nowymi wozami - dodaje Malec.

Przewoźnicy dysponują 394 pojazdami niskopodłogowymi, czyli takimi, do których łatwo wejść, a to 99 proc. taboru. Jedna trzecia autobusów i trolejbusów to przegubowce (124).

- 223 pojazdy mają normy zużycia paliwa Euro 5 i Euro 6 - informuje Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM.

Klima, wi-fi, zapowiedzi przystanków

Pierwsze wi-fi pojawiło się w pojazdach MPK jesienią 2014 r. - We wszystkich naszych pojazdach działa wi-fi, a chcemy, aby do końca roku wszystkie były wyposażone w klimatyzację - zapowiada Fulara.

Dwie trzecie miejskiego taboru dysponuje klimatyzacją. Łącznie te urządzenia są zainstalowane w 268 wozach (67 proc.). - To wyposażenie standardowe w przypadku pojazdów kupionych po 2009 roku - przypomina Fulara.

W prawie 70 procentach pojazdów są biletomaty.

- Z płatnością wyłącznie gotówką w 118 pojazdach, z płatnością gotówką i kartą płatniczą w 63 - wylicza Góźdź.

W 340 autobusach i trolejbusach (85 proc.) funkcjonuje system głosowej zapowiedzi kolejnego przystanku.

Żeby było bezpiecznie

Dziewięć na dziesięć pojazdów jest wyposażonych w monito-ring wizyjny. Kamery są w 108 trolejbusach (czyli we wszystkich) oraz 246 autobusach.

- Jako organizator komunikacji miejskiej w ogłaszanych przetargach na obsługę linii, a także przy zakupie nowych pojazdów stawia się jako jeden z wymogów konieczność wyposażenia pojazdów w system monitoringu - wskazuje Góźdź.

Monitoring ma zagwarantować bezpieczeństwo pasażerów. Ale chodzi też o działania prewencyjne.

- Zapobiega występowaniu zjawisk niepożądanych, a zapis monitoringu pomaga odpowiednim służbom w identyfikacji sprawców czynów zabronionych, np. kradzieży - wyjaśnia Góźdź. I dodaje: - Ponadto monitoring jest bardzo pomocny w wyjaśnianiu skarg od pasażerów dotyczących kontroli biletów czy zachowania kierowców. Analiza zapisów monitoringu w takich przypadkach pozwala na weryfikację zdarzenia.

W pojazdach są też inne zabezpieczenia. Jakie? Np. alkomaty. Przy czym służą one tylko do badania trzeźwości kierowców. - Kierowca nie uruchomi silnika, dopóki nie wykona testu. Jeśli byłby pod wpływem alkoholu, autobus zwyczajnie nie pojedzie - tłumaczy Fulara.

***

Po lublinie Wożą nas cztery firmy

Na zlecenie ZTM w Lublinie usługi przewozu w lubelskiej komunikacji miejskiej świadczy 4 przewoźników. Największym jest MPK - komunalna spółka dysponuje łącznie 337 pojazdami, z czego 108 trolejbusami i 229 autobusami. (MPK jest jedynym przewoźnikiem obsługującym linie trolejbusowe na terenie Lublina.)

Na kolejnych miejscach - pod względem liczby pojazdów - są Warbus (33 autobusy), Lubelskie Linie Autobusowe (10 autobusów) oraz Irex (18 autobusów).

Łącznie system komunikacji zbiorowej w Lublinie jest obsługiwany przez 398 pojazdów (w tym 108 trolejbusów i 290 autobusów).

Liczba wozów będących na trasach (w dzień powszedni podczas roku szkolnego, czyli jest to maksymalna liczba) to 335.

Na terenie Lublina wyznaczono łącznie 71 linii komunikacji miejskiej. 12 z nich to trasy trolejbusowe, a 59 to linie autobusowe, w tym 3 linie nocne (N1, N2, N3).

Autobus elektryczny linii "Eko" już jeździ po Lublinie (ZDJĘ...

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gelos

Bardziej dynamiczny? Już teraz trolejbus z elektrycznym silnikiem maja przykaz od mpk żeby oszczędzać prąd i Bernardynska w górę i Narutowicza od Lipowoej jadą z prędkością 25km/h.
W takim przypadku po co nam takie autobusy jadące wolniej niż przeciętny rowerzysta.

a
asd

Wiele autobusów jeździ po trasie trolejbusów, więc mogłyby się ładować w trakcie jazdy. Powinno się więc je zastąpić trajtkami z bateriami.

A
Ann

porażka.....w mieście gdzie albo jedzie sie pod górke albo zjeżdza z górki-i tak na terenie całego miasta elektryki nie dają rady....jedynie trajtki z zasilaniem sieciowym .-może lepiej pomyśleć o hybrydach spalinowo-elektrycznych?

G
Galus Anonimus

Wyprawa do centrum autobusem we dwie osoby to 12,80 zł. za tyle to sobie autem podjadę.

O
Olo

Byle umiał kierowca klimatyzacji używać bo teraz to co dziesiąty daje radę

B
BUSOMAT PL

Świetnie. Takie autobusy to przyszłość

G
Gość

Obiecuję, że jeśli na mnie zagłosujecie to 138% autobusów jeżdżących po Lublinie, będzie na prąd a kierowcy będą zarabiać 5000euro. #wybierzsyfka

E
Eko

To lepiej cepie jeden wypuszczać spaliny w gore, gdzie sie szybko rozejda, czy w miescie pod nos wszystkim zeby zwiekszyc smog ? A za wegiel podziekuj pisowi. Wspieramy polski wegiel ;) trzeba zwiekszyc wydobycie, bedzie wiecej miejsc pracy

P
Pisu

Pewna pani radna pis, o ktorej już nikt nie pamięta narzekała, że jezdzimy starymi, zdewastowanymi złomami sprzed wojny...

J
Jarek

Filtry w samochodach są często wycinane. Spaliny wydostają się wprost na ulice i tym zanieczyszczonym powietrzem wszyscy oddychamy.

P
PISFAN

To jest zagrywka Ursusa jak tylko Tułajew i spółka przejmie władzę w Lublinie autobusy się raz dwa znajdą a nowy prezydent niczym Szydło odbębni ze przez 8 lat rządów Żuka ble ble ble MPK nie dostało tylu nowych pojazdów niż po paru miesiącach panowania PISu

Z
Zenon

Samochody też są wyposażone w katalizatory spalin i filtry w odróżnieniu od pieców w domach.

J
Ja

Więc ja się pytam - dlaczego nikt nie dobierze się do tyłka tym co dopuszczają możliwość żeby taka firma starowała w jakimkolwiek przetargu i jeszcze wygrywała. Dlaczego nikt nie podziękuje tym panom zbierającym tylko bibeloty do swoich gablotek za byle co, dla których ważniejsze niż to że firma żadnego zamówienia gdziekolwiek w Polsce nie zrealizowała w terminie jest to aby przycisk otwierania drzwi przez pasażera był w burcie pojazdu a nie w szybie. Nieterminowość i niechlujstwo jak widać nie przeszkadza. Ważne tylko aby z ust jednej drugiej czy trzeciej rzeczniczki popłynął piękny piar jaka to dobra "lubelska" firma dzięki czemu są tysiące miejsc pracy bla bla bla. Głupi ciemny lud to kupi, nieważne że wyrób to jeden wielki badziew w dodatku z półrocznym opóźnieniem.
PS: Może by tak redakcja zapytała się ZTMu ile już pieniędzy kar naliczyli Ursusowi co? Czy tylko też potraficie wciskac ludziom ciemnotę?

p
przed wyborami

znalazł się wielbiciel eko-betoniarza

M
Marek

Nie wiem jak z trolejbusami ale te autobusy ursus które stoją na zajezdni to podobnież dramat...ciężko będzie je odebrać. Nie posiadają całkowitego wyposażenia, są niechlujnie poskładane. To jest żałosne żeby w takim stanie dostarczać " fabrycznie nowe" autobusy. Powinny przyjechać,powinno się je tylko okleić,zarejestrować i w miasto a tu przed mpk jeszcze " sporo" pracy żeby te wynalazki przystosować do funkcjonowania. Domyslam się tylko że z trolejbusami ursus pewnie podobnie jest,stąd tak długo żaden nie wyjeżdza z zajezdni.

Dodaj ogłoszenie