Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacja w Lublinie. Autobusy na prąd. Jest jeden, ale w 2019 r. ma być już 20 kolejnych. Czym jeździmy po mieście?

Artur Jurkowski
Pierwszy autobus na prąd pojawił się w Lublinie w 2015 r.
Pierwszy autobus na prąd pojawił się w Lublinie w 2015 r. Anna Kurkiewicz/archiwum
Pasażerów wozi obecnie po Lublinie jeden autobus elektryczny. W przyszłym roku ma do niego dołączyć 20 kolejnych.

Ponad 123 miliony pasażerów przewiozła lubelska komunikacja zbiorowa w ubiegłym roku. Przewoźnicy mają do dyspozycji 398 pojazdów. Jeden z nich to autobus elektryczny, który kursuje po Lublinie od 2015 r. W przyszłym roku takich autobusów pojawi się jeszcze 20.

- Pasażer jadący w autobusie elektrycznym od razu zorientuje się, że to inny pojazd niż ten wyposażony w silnik spalinowy. Będzie w nim ciszej, będzie też bardziej dynamiczny np. przy pokonywaniu wzniesień. No i oczywiście nie będzie produkował spalin - wyjaśnia Grzegorz Malec, dyrektor ZTM.

Czytaj także: Będzie mniej spalin. Prąd zastąpi w autobusach miejskich ropę

Autobus na prąd zaprezentowano w Lublinie w czerwcu 2015 r.:

Gruchoty zniknęły

- Wiekowy trolejbus? Szansa na jego zobaczenie jest tylko wówczas, gdy na ulicach pojawi się zabytkowy Ziutek, będący jedną z atrakcji turystycznych - mówi Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin.

Po ulicach Lublina jeździ 109 trolejbusów. - W ostatnich latach praktycznie cały tabor trolejbusowy został odnowiony. Średni wiek pojazdu to nieco ponad trzy lata - podkreśla Malec.

Nieco gorzej jest z autobusami. Ale i tak tabor MPK został odnowiony w 80 procentach. - Pozostali przewoźnicy na terenie miasta muszą realizować usługi fabrycznie nowymi wozami - dodaje Malec.

Przewoźnicy dysponują 394 pojazdami niskopodłogowymi, czyli takimi, do których łatwo wejść, a to 99 proc. taboru. Jedna trzecia autobusów i trolejbusów to przegubowce (124).

- 223 pojazdy mają normy zużycia paliwa Euro 5 i Euro 6 - informuje Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM.

Klima, wi-fi, zapowiedzi przystanków

Pierwsze wi-fi pojawiło się w pojazdach MPK jesienią 2014 r. - We wszystkich naszych pojazdach działa wi-fi, a chcemy, aby do końca roku wszystkie były wyposażone w klimatyzację - zapowiada Fulara.

Dwie trzecie miejskiego taboru dysponuje klimatyzacją. Łącznie te urządzenia są zainstalowane w 268 wozach (67 proc.). - To wyposażenie standardowe w przypadku pojazdów kupionych po 2009 roku - przypomina Fulara.

W prawie 70 procentach pojazdów są biletomaty.

- Z płatnością wyłącznie gotówką w 118 pojazdach, z płatnością gotówką i kartą płatniczą w 63 - wylicza Góźdź.

W 340 autobusach i trolejbusach (85 proc.) funkcjonuje system głosowej zapowiedzi kolejnego przystanku.

Żeby było bezpiecznie

Dziewięć na dziesięć pojazdów jest wyposażonych w monito-ring wizyjny. Kamery są w 108 trolejbusach (czyli we wszystkich) oraz 246 autobusach.

- Jako organizator komunikacji miejskiej w ogłaszanych przetargach na obsługę linii, a także przy zakupie nowych pojazdów stawia się jako jeden z wymogów konieczność wyposażenia pojazdów w system monitoringu - wskazuje Góźdź.

Monitoring ma zagwarantować bezpieczeństwo pasażerów. Ale chodzi też o działania prewencyjne.

- Zapobiega występowaniu zjawisk niepożądanych, a zapis monitoringu pomaga odpowiednim służbom w identyfikacji sprawców czynów zabronionych, np. kradzieży - wyjaśnia Góźdź. I dodaje: - Ponadto monitoring jest bardzo pomocny w wyjaśnianiu skarg od pasażerów dotyczących kontroli biletów czy zachowania kierowców. Analiza zapisów monitoringu w takich przypadkach pozwala na weryfikację zdarzenia.

W pojazdach są też inne zabezpieczenia. Jakie? Np. alkomaty. Przy czym służą one tylko do badania trzeźwości kierowców. - Kierowca nie uruchomi silnika, dopóki nie wykona testu. Jeśli byłby pod wpływem alkoholu, autobus zwyczajnie nie pojedzie - tłumaczy Fulara.

***

Po lublinie Wożą nas cztery firmy

Na zlecenie ZTM w Lublinie usługi przewozu w lubelskiej komunikacji miejskiej świadczy 4 przewoźników. Największym jest MPK - komunalna spółka dysponuje łącznie 337 pojazdami, z czego 108 trolejbusami i 229 autobusami. (MPK jest jedynym przewoźnikiem obsługującym linie trolejbusowe na terenie Lublina.)

Na kolejnych miejscach - pod względem liczby pojazdów - są Warbus (33 autobusy), Lubelskie Linie Autobusowe (10 autobusów) oraz Irex (18 autobusów).

Łącznie system komunikacji zbiorowej w Lublinie jest obsługiwany przez 398 pojazdów (w tym 108 trolejbusów i 290 autobusów).

Liczba wozów będących na trasach (w dzień powszedni podczas roku szkolnego, czyli jest to maksymalna liczba) to 335.

Na terenie Lublina wyznaczono łącznie 71 linii komunikacji miejskiej. 12 z nich to trasy trolejbusowe, a 59 to linie autobusowe, w tym 3 linie nocne (N1, N2, N3).

Nowa linia "Eko" obsługiwana przez autobus  elektryczny marki Ursus zadebiutowała w poniedziałek, 8 czerwca.

Autobus elektryczny linii "Eko" już jeździ po Lublinie (ZDJĘ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski