Komunikacja w woj. lubelskim. Autobusy mają dojechać do małych miejscowości. Są na to 24 miliony złotych

Sławomir SkomraZaktualizowano 
Dzięki rządowym pieniądzom gminy i powiaty mają zorganizować i płacić za kursy do mniejszych miejscowości
Dzięki rządowym pieniądzom gminy i powiaty mają zorganizować i płacić za kursy do mniejszych miejscowości Małgorzata Genca
Do 14 sierpnia lubelskie samorządy mają czas, aby zgłosić się po dofinansowanie do połączeń autobusowych. Chodzi o pieniądze na kursy do miejsc, do których komercyjnie nie opłaca się jeździć.

- Wojewoda lubelski Przemysław Czarnek ogłosił nabór wniosków o objęcie dopłatą w roku 2019 z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Organizatorzy publicznego transportu zbiorowego mają czas, aby złożyć wniosek do 14 sierpnia 2019 r. - informuje Lubelski Urząd Wojewódzki.

To zapowiadany, rządowy program zakładający, że gminy czy powiaty otrzymają środki, aby za nie uruchomić lub przywrócić połączenia autobusowe do miejscowości, gdzie żadna prywatna firma nie kursuje. Powód? Bo jej to się nie opłaca.

Wojewoda ma do dyspozycji 24,2 mln złotych.

Czytaj także

- To pieniądze do rozdysponowania pomiędzy organizatorów przejazdów, a na terenie województwa są to: samorząd województwa, samorządy powiatowe i gminne. Mogą działać w porozumieniu - tłumaczy wojewoda Przemysław Czarnek i dodaje, że rząd do każdego tzw. wozokilometra dołoży do jednego złotego.

Można się starać o środki na uruchomienie zupełnie nowych połączeń albo na wydłużenie istniejących już połączeń do kolejnych miejscowości.

- Albo też zrobienie przystanku autobusowego w miejscowości, gdzie trasa przebiega, ale autobus tam się nie zatrzymywał - dodaje Czarnek.

Program jest skierowany do mieszkańców małych miejscowości, wsi i miasteczek często leżących poza głównymi szlakami komunikacyjnymi.

Czytaj także

Jeszcze kilkanaście lat temu nie było z tym wielkiego problemu. Dzięki PKS-om. Jednak będące w coraz gorszej kondycji finansowej firmy przewozowe były przez lata łączone, dzielone, sprzedawane. Wynik takich ruchów jest dziś taki, że marszałek województwa ma pod sobą tylko dwa PKS-y (Zamość i Miedzyrzec Podlaski) oraz spółkę Lubelskie Dworce. Ona jednak zajmuje się zarządzaniem nieruchomościami po PKS-ach.

Jeszcze do wakacji samorząd był właścicielem Lubelskich Linii Autobusowych (dawny PKS Lublin), ale został on sprzedany prywatnym firmom. Koszt transakcji wyniósł ok. 1 mln złotych. Od początku istnienia do końca czerwca 2016 roku LLA wygenerowały straty w wysokości ok. 8,9 mln złotych.

Teraz LUW czeka na wnioski samorządów. Ich wkład własny w program musi wnieść przynajmniej 10 procent. Problemem może być czas, bo chętni mają tylko kilka dni na zgłoszenie się do urzędu. Jednak Przemysław Czarnek uważa, że czas nie będzie tutaj przeszkodą.

- Samorządy były informowane, że taka ustawa jest procedowana, były konsultacje, osobiście spotykałem się ze starostami, żeby tę ustawę omówić - ocenia Czarnek i zaznacza, że to pierwszy etap programu.

- Nikt nie oczekuje, że za 24 miliony złotych odbudujemy sieć taką, jaką znamy sprzed 20 - 30 lat - podkreśla wojewoda.

Wypadki w lipcu w woj. lubelskim. Ku przestrodze! (ZDJĘCIA)

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Kolejna ściema pisu... obniżyli podatek dochodowy i zwolnili do 26 rż, dali podwyżki nauczycielom a teraz uruchamiaja nierentowne połaczenia... szkoda tylko, że w praktyce zapłacą za to wszystko budżty miast, gmin, itd.

ż
żąłosne

to po co to robić skoro sieci połączeń wojewoda nawet nie ma zamiaru odbudować

G
Gość
2019-08-06T06:05:34 02:00, Gość:

Tylko skoro chcą aby pieniądze z UM zamiast na dworzec przeznaczyć na onkologię za którą odpowiada wojewoda, to te połączenia kto będzie sponsorował ?? A dwa, kto dziś jeszcze jeździ komunikacją z takich zapupi ?

Wojewoda nie odpowiada za onkologie. Szpital podlega pod marszałka województwa

G
Gość

Wieczorem nie ma czym wrócić z Kazimierza do Lublina i tak jest od wielu lat

G
Gość

Grunt to Ściema i !

G
Gość

Tylko skoro chcą aby pieniądze z UM zamiast na dworzec przeznaczyć na onkologię za którą odpowiada wojewoda, to te połączenia kto będzie sponsorował ?? A dwa, kto dziś jeszcze jeździ komunikacją z takich zapupi ?

L
Lublin wolny od

Kolejna ściema PISuarow. Kiełbasa wyborcza. Do tych zadup niebedzie żadnych autobusów. POPULISTYCZNE historyjki. Ktoś kto się niezna na ekonomii to lyknie. Czytaj ich elektorat.

P
Piotr

Super w końcu jest szansa na zwalczaniem wykluczeń komunikacyjnych

G
Gość

Sciema

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3