Końcowy raport MAK ws. Smoleńska. "We krwi Błasika wykryto alkohol" (WIDEO)

Redakcja
Międzypaństwowy Komitet Lotniczy zaprezentował końcowy raport ws. katastrofy smoleńskiej. Dokument liczy 210 stron, składa się z czterech części i jest podzielony na 17 rozdziałów. Wg. raportu MAK bezpośrednimi przyczynami katastrofy było podjęcie próby lądowania pomimo informacji o złych warunkach pogodowych. Duży wpływ na tę decyzję miała obecność gen. Andrzeja Błasika w kabinie pilotów, który, wg. MAK, wywierał na nich silną presję. Co więcej, Anodina powiedziała, że w jego krwi wykryto alkohol etylowy. Raport wskazuje, że zachowanie kontrolerów ze Smoleńska, jak i stan techniczny lotniska nie był przyczyną tragedii.

ZOBACZ JAK WEDŁUG MAK LECIAL TU-154M 10 KWIETNIA 2010 ROKU

Podczas konferencji prasowej w siedzibie agencji Interfax raport prezentowali przewodnicząca MAK Tatiana Anodina i szef jego Komisji Technicznej Aleksiej Morozow. Pokazana został również animacja z rekonstrukcją wydarzeń z 10 kwietnia.

Szefowa MAK, Tatiana Anodina podziękowała Polakom za pomoc. Zaznaczyła, że w świetle konwencji chicagowskiej czymś bezprecedensowym było przekazanie Polakom czarnych skrzynek i zapisów rozmów z kabiny pilotów.

Podkreśliła, że według statusu lotów, który miał rządowy tupolew, "pełną odpowiedzialność za wybór miejsca lądowania ponosili piloci".

Według raportu nie wykryto żadnych śladów wskazujących na to, że samolot eksplodował w powietrzu.

Według MAK, na katastrofę nie miały wpływu stan lotniska i zachowanie kontrolerów.

Załoga otrzymywała informacje o złej pogodzie, kolejno, od Białorusinów, Rosjan, a później od swoich kolegów z jaka-40, który wylądował wcześniej. Mimo to postanowiła lądować w Smoleńsku. Ten moment Anodina określiła jako najważniejszy. Według niej, to był "początek końca".

Załoga wykonywała próbne podejście do lądowania, pomimo tego, że pogoda była "poniżej minimum". Kontroler pozwolił im zejść do wysokości 100 metrów n.p.m.

Podczas konferencji ujawniono, że MAK uwzględnił ok. 20-25 proc. polskich uwag do raportu ws. katastrofy smoleńskiej.

Tatiana Anodina powiedziała, że wg MAK bezpośrednimi przyczynami katastrofy były:

- Fakt, że załoga rządowego tupolewa, pomimo informacji o złych warunkach pogodowych, nie postanowiła lądować na lotnisku zapasowym.

- Załoga obniżała lot pomimo otrzymywania ostrzeżeń o niedostatecznej widoczności wynikającej z warunków pogodowych.

- Załoga nie słuchała ostrzeżeń systemu TAWS.

- Podejście do lądowania mimo ostrzeżeń wieży kontrolnej.

- Na załogę wywierana była silna presja by lądować w Smoleńsku pomimo złych warunków. W kabinie pilotów samolotu obecni byli Gen. Andrzej Błasik i Mariusz Kazana, dyrektor protokołu dyplomatycznego MSZ. We krwi dowódcy wojsk lotniczych wykryto alkohol etylowy.

* Miller: Polski raport będzie w 90 proc. zbieżny z rosyjskim
* 'MAK kryje kontrolerów ze Smoleńska. Śledztwem kieruje polityka'
* Dwa raporty ws. katastrofy smoleńskiej. 'Rosyjski jest jednostronny i polityczny'

Po konferencji tekst raportu zostanie zamieszczony na stronie internetowej MAK w dwóch wersjach językowych: rosyjskiej i angielskiej.

MAK zamieścił też w internecie polskie uwagi do swego raportu.

Raport liczy 210 stron. Składa się z czterech części i 17 rozdziałów.

Projekt raportu został przekazany Polsce 20 października. MAK sformułował w nim 72 wnioski dotyczące pośrednich i bezpośrednich przyczyn katastrofy smoleńskiej oraz siedem rekomendacji dla cywilnych służb lotniczych.

Polska 16 grudnia przekazała Rosji uwagi do projektu raportu końcowego MAK - w sumie ok. 150 stron dokumentów.

Międzypaństwowy Komitet Lotniczy, potwierdzając wtedy otrzymanie polskich uwag, poinformował, że Polska przedstawiła je w języku polskim, z tłumaczeniem na język rosyjski wykonanym przez stronę polską. Według MAK, Polska zastrzegła, że w razie powstania różnic w interpretacji przekładu i oryginału dokumentu decydujący jest tekst w języku polskim.

Międzypaństwowy Komitet Lotniczy podkreślił wówczas, że przekazując Polsce projekt raportu, prosił o przedstawienie komentarza w języku rosyjskim lub angielskim, które są oficjalnymi językami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

MAK podał też, że z uwagi na to, iż tekst dokumentu zawiera znaczną ilość informacji technicznych i terminów lotniczych, podejmie on kroki, mające na celu zweryfikowanie uwag strony polskiej w języku rosyjskim, z obowiązkowym notarialnym potwierdzeniem.

Wideo

Komentarze 60

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

I
Inkwizytor

Pogwalcono wszelkie zasady bezpieczenstwa
lotu a teraz zamiast uderzyc sie w piersi i
porawic procedury probuje sie podzielic
wina z Rosjanami. Jest to wyjatkowo
chamskie bo nie dosc, ze wrobilismy
ich w niezly pasztet, ktorego sami nie chcieli
to jeszcze oskarzamy ich o zla wole, ba
nawet zbrodnie. Smutnie polskie.

P
Patriota

Nic się nie stało Polacy! Nic się nie stało!

W
WP.

Każdy lekarz patomorfolog i nie tylko, także i Kopacz wie, że podczas nagłej śmierci, w takich wypadkach jak ten opisany, stres, strach, etc, jak i u samobójców stwierdza się stężenie we krwi nawet do jednego promila, a te 0.6 promila to po prostu norma, choć denaci nic przed śmiercią nie pili, badania zawartości żołądka, nerek, etc, się kłaniają. Poświadcza tę tezę także to, że w nerkach? gen. Błasika alkoholu nie stwierdzono. Lecz aby to wiedzieć trzeba skończyć medycynę, biologię, to nie temat dla idiotów, lemingów, oni tego nie przełkną dzięki pustostanowi w swych czaszkach, czyli brakiem mózgu.

W
WP.

Przerażająca jest jednak skala kolaboracji – cóż, potwierdza się przysłowie że ryba psuje się od głowy. Słowa o wartościach zastąpionych przez antywartości nabrały przejrzystego znaczenia- wierzę, że ten co je wypowiedział zostanie jeszcze doceniony.Profesor Dakowski również – i to nie tylko za Smoleńsk gate, ale także za FOZZ i globalne ocieplenie.

W
WP.

Pamiętacie państwo tragedie nad Jeziorem Bodeńskim? Do tragedii doszło1 lipca 2002 na pograniczu niemiecko-szwajcarskim, gdzie zarządzanie przestrzenią powietrzną należy do strony szwajcarskiej. W oficjalnym raporcie w sprawie katastrofy orzeczono, że spowodowało ją niewłaściwe funkcjonowanie systemu kontroli lotów „Skyguide” i nieodpowiednie przygotowanie załogi rosyjskiego Tu-154 (załoga nie była wystarczająco zaznajomiona z działaniem pokładowego sygnalizatora antykolizyjnego TCAS (Traffic Alert and Collision Avoidance System czyli systemu unikania kolizji w powietrzu). TCAS wykorzystuje dane o odległości i wysokości otrzymane w rezultacie zapytywania innych samolotów. Jest on całkowicie uzależniony od tych odpowiedzi. Dyrektor Baszkirskich Linii Lotniczych winą za zderzenie obarczył kontrolerów lotu.
Minister transportu Badenii-Wirtembergii Ulrich Mueller ocenił , że winę za tragiczne zderzenie w powietrzu dwóch samolotów nad południowymi Niemcami ponosi załoga Tu-154. Witalij Kałojew w lutym 2004 zasztyletował Nielsena w jego szwajcarskim mieszkaniu na oczach żony i trojga małych dzieci. Kałojew stracił w katastrofie żonę, 10-letniego syna i dwuletnią córkę. Kałojew popełnił morderstwo, ale był ofiarą okoliczności. Wnioskiem powinno być surowsze karanie winnych katastrof, bo wtedy nie będzie impulsów do wymierzania sprawiedliwości na własną rękę – tłumaczył w mediach Aleksander Borysow (prawosławny pop). Co więcej, tamtejszy sąd uznał, że odpowiedzialność za katastrofę ponosi kierownictwo „Skyguide”, a nie kontrolerzy lotów. Feralnej nocy w centrum kontroli w Zurychu nie działały bowiem główny radar i telefon, bo trwał ich remont. Ponadto Skyguide łamała przepisy międzynarodowe, zatrudniając na wieży kontroli za mało dyspozytorów. Ale zabójca szwajcarskiego kontrolera lotów witany był w Moskwie jak bohater. Rosjanie bohaterskim narodem?

W
WP.

Prof. Mirosław Dakowski: „siała baba MAK”: Gienieralsza ANODINA a lemingi - Jak odróżnić lemingi, ludzi kulturalnych, jołopów, tchórzy, mądrych inaczej?? A jak ich przekonać? Nie wiem. Czasem dzieje się to samo, ale rzadko. Niedawno w Krakowie rozmawialiśmy ze śmietanką kultury, muzyki i bon tonu. Jako weredyk, napomknąłem o zbrodni smoleńskiej, bombie paliwowej i wybijaniu okien we wraku (niszczeniu dowodów). A nasi bliscy: „No, poczekaj, ONI przecież nie ośmielą się NAS oszukiwać. Przecież Anodina opowiedziała, że ona pochodzi z Krakowa”…
Mirosław Dakowski 11.01.2011.

W
WP.

Przypominam, że "18.04.2010 r. oficjalnie poinformowano, że nie zidentyfikowano jeszcze ciał 21 ofiar w tym gen. Błasika. 21.04.2010 r. min. Kopacz uzyskała informację, że zidentyfikowano wszystkie ofiary dzięki badaniom DNA. 23.04.2010 r. sprowadzono do Polski ostatnie 21 ciał w tym gen. Błasika. No a teraz łgaro ( to do carycy MAK - u Anodiny) kombinuj" Podane fakty wpisują się w to co mówi prof. Karol Śliwka.

B
Bożena

pomroczność jasna-ukarać ,,małpkę,,

c
cirano

A Błasik zachlał. Być może wczoraj, ale jednak był pod wpływem i powinien trzezwieć. Wojsko pije jak smoki. Ci co parę lat temu w "casie" też "dali tyły", byli ponoć wszyscy, prócz pilota "na gazie". Tylko że ten musiał starszym stery oddać...

P
Patriota

Jesteśmy winni. Nasza menrtalność, bylejakość. "My z siostrzeńcem i jakoś to będzie" AM. Głupota, małoduszność, nieodpowiedzialność. Jak można stawiać naprzeciw siebie: Prezydenta Rzeczpospolitej+Generałow Wojska Polskiego+elitę dyplomatyczną z obsługą "lotniska" w Smoleńsku. jak można ważyć ich zaniedbania z naszymi. To była i jest nasza kompromitacja na cały świat, wstyd. Nie potrzeba Stalina, żeby pozbyć się całego dowództwa wojskowego - sami to zrobiliśmy. Cześć nam i chwała Polacy. Nie martwcie się Polacy!

L
LWP

przyczyny katastrofy.
Bez oddania śledztwa w ręce Rosjan nie było by stronniczego według wielu raportu, ale bez katastrofy takiej zgody by nie było, natomiast katastrofy by nie było bez błędnego naprowadzania i manewru lądowania, jednak tych błędów by nie było gdyby piloci nie zdecydowali się lądować w warunkach absolutnie do lądowania nie nadających się, tego zresztą też by nie było gdyby nie presja stojącego nad pilotami przełożonego i presji nad przełożonym, nie było by potrzeby wywierania takiej presji, gdyby nie telefon w trakcie podróży i kolejna presja na głównego pasażera....no i jesteśmy już prawie w połowie...... ponaglający telefon nie miałby miejsca, gdyby nie decyzja o starcie maszyny z Warszawy, start by nie nastąpił gdyby premier starym zwyczajem nie udostępnił desperatowi samolotu, premier nie musiał by stawać przed dylematem - dać, czy nie dać samolot, gdyby prezydent nie postanowił na użytek przyszłej kampanii wyborczej pokazać się pierwszy raz od dłuższego czasu na grobach pomordowanych Polaków w Katyniu, prezydent takiego postanowienia by nie uczynił, gdyby nie zbliżające się wybory prezydenckie i coraz mniej realna reelekcja, reelekcja nie była by mało realna, gdyby prezydent nie był prezydentem jednej tylko partii i nie wykonywał poleceń brata a nie robił by tego, gdyby otumanieni wieloma kłamstwami wyborcy nie wybrali go na najwyższy w Polsce urząd................można by tak ciągnąć i ciągnąć aż do czasów króla Ćwieczka, ale tyle wystarczy.
Wniosek jest w każdym bądź razie jeden!
ZA KATASTROFĘ SAMOLOTU W SMOLEŃSKU I ŚMIERĆ 96 OSÓB WINĘ PONOSZĄ WYBORCY KTÓRZY DOKONALI TAKIEGO WYBORU!!!!
To oni zaczęli ten łańcuszek i to na nich spoczywa cała wina.
Dziękuję za uwagę.

p
praktyk

gdzie miał spaść samolot jak nie na ziemię?... praw fizyki pan nie zmienisz. Temat zakończony.
Niech się za gospodarkę wezmą teraz... bo bida idzie straszna. I

g
grissly

że braciszka zastrzelili i zestrzelili jego mocodawcy z mossadu?

k
kanty

Putin tylko dopomógł w tym przypadku w" dożynaniu watahy"pewnym kręgom istotnie tym zainteresowanym a załatwiającym i inne Polskie" trudne sprawy ".
Ci ,zdaje się dzisiaj bardziej zainteresowani są losem Chodorkowskiego niż stosownym stanowiskiem w sprawie katastrofy już od czasu jej zaistnienia.

k
krakowianka

[cyt]nie w takich warunkach lądują codziennie samoloty na świecie, jeszcze w gorszych matole, jeżeli nie znasz się w tym temacie to zamilcz bo się kretynko ośmieszasz.[/cyt]

GORSZEGO CIEMNIAKA, MATOŁA, KRETYNA NIŻ WP, NIE MIAŁAM OKAZJI SPOTKAĆ W SWOIM DOŚĆ DŁUGIM ŻYCIU, DZIAŁANIU W SOLIDARNOŚCI A TAKŻE W KRAKOWSKIM PiS.
DODAM ŻE MOŻNA BYĆ CZŁONKIEM PiS ALE TEŻ TRZEBA UMIEĆ LOGICZNIE MYŚLEC

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3