Konfrontacje Teatralne 2014: Prezentujemy tegoroczny program (WIDEO)

Sylwia Hejno, Andrzej Z. Kowalczyk
"Paralell", czyli spektakl, który wziął się z performance'u
"Paralell", czyli spektakl, który wziął się z performance'u mat. organizatora
Kolektyw, Rumunia i tożsamość to tegoroczne hasła festiwalu. Dobór prezentacji wskazuje na przemiany, jakie się dokonują w społecznej świadomości, a także w obrębie samego teatru.

Organizatorzy wskazują na potrzebę osadzenia teatralnych działań w kontekście społecznym. Co bardziej służy sztuce: demokracja czy twarda ręka reżysera? Tożsamość to coś przyrodzonego czy kategoria, która kształtuje się społecznie? - to niektóre z poruszanych problemów.

W programie znajdzie się miejsce na debaty i bieżące wydarzenia (do ukraińskiej rewolucji odniesie się prezentacja Pawła Jurowa). W Lublinie zagoszczą najciekawsi twórcy z Rumunii. Festiwal otwiera wystawa słynnego artysty Dana Perjovschiego. Ma za sobą m.in. indywidualną retrospektywę w nowojorskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA. Podczas otwarcia stworzy pracę na oczach widzów

19. Konfrontacje Teatralne 9 - 19 X 2014 from Centrum Kultury w Lublinie on Vimeo.

Zobacz program Konfrontacji Teatralnych na kolejnej stronie

Otwarcie festiwalu i wystawa Dana Perjovschi
To jeden z najbardziej znanych współczesnych rumuńskich artystów. Pierwsze prace tworzył w latach 80., za reżimu Ceauşescu, i były one wyrazem buntu przeciwko krępowaniu wolności artystycznej. Podczas podróży tworzy rysunkowe notatniki, które są reakcją na społeczne, polityczne i obyczajowe realia, z którymi się styka. Jego rysunkowe instalacje zdobią ściany budynków, ale także słynnych muzeów i galerii. Podczas wizyty w Polsce poruszył m.in. tematy postkomunistycznej przeszłości i wątpliwych korzyści płynących z neolinearnej gospodarki. W Lublinie pojawia się pierwszy raz.

Czwartek (9.10), godz. 18.00, Szklarnia w Centrum Kultury

Caryca Katarzyna - Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach
Jeden z najgłośniejszych polskich spektakli sezonu 2012/2013, autorstwa Jolanty Janiczak (scenariusz) i Wiktora Rubina (reżyseria), laureatów Paszportu Polityki i głównej nagrody 9. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni. Od premiery wzbudzający emocje i wywołujący rozbieżne oceny; raczej jednak wśród widzów aniżeli krytyków, którzy na ogół chwalili tę realizację. Choć i w recenzjach można było znaleźć opinie w rodzaju: "historia jako baśń porno". Historia carycy Katarzyny Wielkiej, która w polskiej tradycji jest traktowana - nie bez powodów - jako wcielone zło, jest tu przedstawiona z perspektywy feministycznej i krytycznej, a kluczem interpretacyjnym jest cielesność i seksualność.

8.10, godz. 19; 9.10, godz. 20; Centrum Kultury; bilety - 30/20 zł.

Gob Squad's Kitchen - Gob Squad.
Punktem wyjścia jest film Warhola "Kuchnia" dfdfd

Studio TVP Lublin / bilet: 20/30 zł/ spektakl z polskim lektorem, 9-10.10, godz. 20

We want to become Architecture - Ergonomica
Projekt Elisabetty Consonn zajmujący się związkami pomiędzy tańcem a architekturą.

10-11.10, 13-14.10, plener, godz. 16, obowiązują zapisy

Jerusalem - Berlin
Realizacja nawiązująca do pierwszego spektaklu grupy Berlin - "Jerusalem [#1]" z 2003 roku - portretującego Jerozolimę, święte miasto trzech wielkich religii monoteistycznych: judaizmu, chrześcijaństwa i islamu. Miasta, które wbrew nazwie nie jest jednak miastem pokoju, lecz trwającego wciąż konfliktu, którego końca nie widać. W 2013 roku, dokładnie w dziesięć lat po realizacji zdjęć do pierwszego przedstawienia, Berlin po raz wtóry odwiedził Jerozolimę. Artyści skontaktowali się z ówczesnymi rozmówcami, zestawili obrazy i ponownie przystąpili do dyskusji. W efekcie powstała fascynująca opowieść o niezwykłym mieście, zachwycającym i odpychającym zarazem. Z niewesołą konstatacją, że spektakl ani trochę się nie przedawnił. Proces pokojowy nie przyspieszył nawet odrobinę, a w tzw. międzyczasie pojawiły się nowe konflikty.

10.10, godz. 18 i 20; Centrum Kultury; bilety - 20/10 zł; polskie napisy.

Spotkanie wokół twórczości Raja Shehadeha
Małgorzata Juszczak, Paweł Wielgosz (Le Monde Diplomatique), prowadzenie: Roman Kurkiewicz

11.10 (sobota), sala kinowa Centrum Kultury, godz. 16, wstęp wolny

Gala Wręczenia Nagrody im. prof. Zbigniewa Hołdy

11.10 (sobota), godz. 17.00

Najpodlejsza z wszystkich planet - Özen Yula - Teatr Soho
Czytanie performatywne
12.10 (niedziela), Centrum Kultury, godz. 16, bezpłatne wejściówki

Odzyskane - Ludomir Franczak
Spektakl w formie artystycznej instalacji, w której dokumenty, slajdy, fotografie, dźwięki i fragmenty tekstów są tworzywem opowieści.

12-13.10, piwnice CK, bilet 10-20 zł, godz. 18.

Chopin bez fortepianu - Centrala
Pierwsze wykonanie koncertów fortepianowych Chopina bez fortepianu. Został on zastąpiony tekstem będącym jego literackim odbiciem.

12.10 (niedziela), sala widowiskowa CK, bilet 20/30 zł, godz. 19.

Echa - Zosia Bernad/Brice Pichard
12.10 (niedziela), oratorium CK, bilet 10/20 zł, godz. 21

Pełnia - Pavlo Arje - Teatr Soho
Czytanie performatywne

_13.10 (poniedziałek), sala czarna CK, godz. 19, bezpłatne wejściówk_i

Zero Cost House - The Pig Iron Theatre Company
Kolejny występ amerykańskiego zespołu na lubelskim festiwalu. Scenariusz "Zero Cost House" stworzył japoński dramaturg Toshiki Okada, zestawiając lekturę "Walden, czyli życie w lesie" Henry'ego Davida Thoreau z doświadczeniami wyniesionymi z katastrofalnego trzęsienia ziemi, tsunami i katastrofy w elektrowni atomowej w Fukushimie. Eseje XIX-wiecznego amerykańskiego filozofa, opisujące doświadczenia związane z ucieczką od cywilizacji, były ważną inspiracją dla krytyków zachodniego systemu społecznego i ekonomicznego. A po katastrofie w Fukushimie zyskały nowe znaczenie. Spektakl Pig Iron zaś to ważny manifest polityczny, mówiący o świecie po upadku o cywilizacji.
14-15.10, godz. 20; Centrum Kultury; bilety 30/20 zł; polskie napisy.

Quartet for a Microphone - Vava Ştefănescu
Instalacja choreograficzna i dźwiękowa Vavy Ştefănescu, jednej z najważniejszych rumuńskich choreografek.

15-16.10, godz. 18, bilet 10/20 zł, CK

Testament - She She Pop
She She Pop to jeden z najsłynniejszych kolektywów artystycznych na świecie. Tworzą go absolwentki Giessen, legendarnej szkoły prowadzonej obecnie przez Heinera Goeb-belsa, którego wybitną realizację widzieliśmy w programie ubiegłorocznych Konfrontacji. "Testament" to inspirowany wątkami z Szekspirowskiego "Króla Leara" spektakl o relacjach międzypokoleniowych. Ironiczny i do bólu dotkliwy, ale przy tym zabawny, ciepły i wzruszający; opowiedziany językiem nowego teatru. Artystkom z She She Pop towarzyszą na scenie ich ojcowie, tocząc negocjacje, których celem jest utopijny być może kompromis między pokoleniami.

16-17.10, godz. 20; Chatka Żaka; bilety - 30/20 zł; polskie napisy.

Nie czekajcie... - Teatr im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu
Nadzwyczaj aktualny dziś spektakl traktujący o zjawisku polskiej emigracji ekonomicznej w XXI wieku. Wnikliwy opis "długotrwałej tymczasowości", którym to terminem w socjologii określany jest stan, w jakim Polacy emigrujący zarobkowo za granicę pozostają często przez długie lata. Decyzja o powrocie do kraju przesuwana jest wraz z kolejnymi stawianymi sobie celami i ich realizacją. A bilans zysków i strat wynikających z emigracji wciąż nie pozwala im na podjęcie jednoznacznej decyzji o powrocie. Współproducentami spektaklu są Centrum Kultury w Lublinie i Konfrontacje Teatralne, a pierwsza festiwalowa prezentacje będzie jego lubelską premierą.

17.10, godz. 18; 18.10, godz. 16 i 20; Centrum Kultury; bilety - 30/20 zł.

Margareta - Janek Turkowski
W czerwcu 2008 roku, w przypadkowy sposób Janek Turkowski, na co dzień kurator Festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie oraz współpracownik programowy Teatru Kana, wszedł w posiadanie prywatnych filmów mieszkanki przygranicznego regionu Niemiec. Pokaz składa się z projekcji filmów z rzutnika multimedialnego i projektora 8mm. Janek opowiada też historię związaną z ich znalezieniem.

16-18.10, godz 16 i 18, CK bilet 10/20 zł

Martha Graham Cracker Cabaret
Hit nowojorskich scen klubowych, wielki przebój Joe's Pub ze słynną draq queen w roli głównej.

17.10, godz 16 i 18, sala widowiskowa CK, bilet 10/20 zł, godz. 22.

Typografic Majuscul - dramAcum
Artyści z krajów byłego bloku socjalistycznego stworzyli sześć produkcji teatralnych na podstawie materiałów z archiwów służb specjalnych, które działały w ich krajach w czasie komunizmu.

18.10 (sobota), godz. 19, bilet 20/30 zł

Noire de Bucaresti - Vlaicu Golcea

18.10 (sobota), Parallel - GroundFloor, godz. 22.

Noworosja - Paweł Jurow
Czytanie performatywne tekstu inspirowanego relacjami dotyczącymi obecnej sytuacji we wschodniej Ukrainie. Jurow, jeden z najbardziej utalentowanych młodych ukraińskich twórców teatralnych, więziony był przez wiele tygodni w Słowiańsku przez wojska separatystów. Lubelska prezentacja będzie zrealizowana podczas rezydencji Pawła Jurowa w ramach projektu EEPAP. Widzowie lubelscy będą uczestniczyli w prapremierze tekstu.

19.10 (niedziela), godz. 17, wstęp wolny

Parallel - GroundFloor
Spisane przez cały zespół opowieści złożyły się na prowokacyjne przedstawienie, w bezpośredni sposób poruszające takie tematy, jak: ciało, tożsamość seksualna, odrzucenie i akceptacja.

19.10 (niedziela), godz. 19, bilet 10/20zł

Historia tańca rumuńskiego X
Historia tańca rumuńskiego… Czy w ogóle jest coś takiego? W trakcie dotychczasowych siedemnastu odsłon Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca tylko raz - w 2007 roku - gościliśmy w Lublinie zespoły z Rumunii. I nie były to prezentacje, które jakoś szczególnie zapisały się w kronikach lubelskiego festiwalu. Czy więc realizacja Manuela Pelmusa traktuje o bycie nieistniejącym? A może to my patrzymy na to zjawisko z niewłaściwej perspektywy? Może historię, której oficjalnie nie ma, można jednak zrekonstruować i opisać? Przyznaję, że z ciekawością czekam na odpowiedzi na te pytania i myślę, iż w owym oczekiwaniu nie jestem osamotniony.

19.10, godz. 21; Centrum Kultury; bilety - 20/10 zł


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jan Stąd

Hollandowa nie po darmo wmościła się w to decyzyjne stanowisko w sprawach finansowania twórczości artystycznej.Wyszarpuje grosz na spreparowany życiorys Szpilmana
i na inne"pokłosia" a już na film o "Tragedii Smoleńskiej" pieniądza nie starcza....-uzasadnienie - ponoć scenariusz "NIE JEST ZGODNY Z OFICJALNĄ NARRACJĄ" ( ponoć zabrakło tam wątku jak to Kopaczowa przekopuje smoleński grunt "na głębokość jednego metra" a potem "ramię w ramię z rosyjskimi patologami" pakuje szczątki zmarłych do przypadkowych trumien.

K
Kątem Pluję

Tworzą sztukę dla sztuki którą mało kto chce oglądać. Za ten bezwartościowy "towar" mało kto chce płacić a więc wyciągają łapę po publiczny grosz jak to na ten przykład robią z Bożej łaski nasi animatorzy kultury Opryński i jego sceniczni bracia -Pietrasiewicze.
Takich przykładów można podać wiele -ot chociażby odtwórczyni Danki Wałęsowej czy jej tego "nie chcem ale muszem ...."-być Bolkiem-
Kto to gó*no chce oglądać i płacić za tą sceniczną hucpę....albo glorie o Brunonie Szulcu na którym wiele obecnych miernot od pędzla chce zbić artystyczny kapitał

L
Ldka

DRAMAT IŚCIE SZEKSPIROWSKI: WSADZIĆ ŁEB DO PISUARU I NIE MÓC GO WYJĄĆ

s
superrolnik

wkładanie głowy w PiSuar ma być sygnałem do zrywu narodowego?
to dopiero sztuka polityczno-sakralna!!!

L
Liberał

Sztuką jest wyciągnięcie na to coś pieniędzy podatnika, ale skoro gawiedź głosuje na takich speców od "kultury"...

M
Miecio

Rewelacyjny,genialny,wybitny,jedyny !!!!! K....a Mam wzwód !

a
abc

I to ma być sztuka? Litości!!!

j
jan

wąchanie to ich specjalność?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3