Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konfrontacje Teatralne 2015: Festiwal na dwóch poziomach

Andrzej Z. Kowalczyk
Penny Arcade mówi, że jest konserwatystką: „Chociaż w moich spektaklach pracuję ze striptizerami, to naprawdę nienawidzę wulgarności”
Penny Arcade mówi, że jest konserwatystką: „Chociaż w moich spektaklach pracuję ze striptizerami, to naprawdę nienawidzę wulgarności” materiały organizatora
Od „polityczności sztuki”, po „klauzulę przyzwoitości”. W piątek startuje dwudziesta edycja festiwalu Konfrontacje Teatralne.

Od dziś poczynając kulturalny Lublin będzie żyć przede wszystkim teatrem. Właśnie dziś bowiem rozpoczynają się jubileuszowe, XX Konfrontacje Teatralne, które potrwają aż do następnej niedzieli, 18 października.

Owa „okrągła” rocznica sprawia, że tegoroczne Konfrontacje będą się odbywać niejako na dwóch poziomach. Poziom pierwszy - oczywisty - to wszystko to, co zobaczymy w trakcie festiwalu. Tu jego organizatorzy proponują trzy główne bloki tematyczne. Pierwszy z nich - „Polityczność sztuki” - zaprezentuje twórców wyraziście politycznych, krytycznych, zmuszających do myślenia i dialogu. W tym nurcie lokuje się blok prezentacji „Klauzula przyzwoitości”. Nazwa owa - przypomnijmy - nawiązuje do słynnej sprawy „Czwórki NEA”, czyli artystów, którym amerykańska agencja rządowa w 1991 roku odmówiła wypłacenia przyznanych wcześniej grantów pod pretekstem propagowania „nieprzyzwoitych” treści. Jedną z bohaterek tej sprawy była Holly Hughes, która pokaże w Lublinie performance „Clit Notes” zrealizowany w odpowiedzi na wydarzenia w NEA. W tym bloku zobaczymy także inne ikony ruchu queer: Lois Weaver, Peggy Shaw i Penny Arcade. A gościem specjalnym będzie Citizen Reno - performerka, która m.in. prowadzi serię spotkań „Money Talks”, w trakcie których zmusza wybitnych ekonomistów do odpowiedzi na niewygodne pytania. W Lublinie jej gościem będzie prof. Jerzy Hausner.

Drugi nurt - „Sztuki performatywne” - będzie okazją do poznania realizacji poszerzających formułę teatru, proponujących nowy sposób myślenia o języku teatralnym. Wreszcie trzeci - „Niezależność” - postawi pytanie o to, co dziś oznaczają takie pojęcia, jak alternatywność i niezależność.

Drugim poziomem Konfrontacji - rzec można: metapoziomem - będzie refleksja nad tym, jaką drogę festiwal przebył przez owych dwadzieścia lat; jak ewoluowała jego formuła i tożsamość. A także - w jakim miejscu znajduje się dziś i jak będzie się rozwijać w przyszłości. Niezależnie od tego, do jakich wniosków doprowadzi owa refleksja, jedno można powiedzieć już teraz: Konfrontacje od pierwszej edycji bardzo mocno związane są z teatralną alternatywą, z której zresztą wprost wyrosły. I konsekwentnie prezentowały i prezentują najwybitniejszych twórców tego nurtu. Tak też będzie i tym razem. W programie festiwalu znajdą się realizacje najważniejszych twórców współczesnej alternatywy, takich jak Xavier Le Roy, Jan Lauwers & Needcompany, and company &Co. czy SkaGeN. Można zatem powiedzieć, iż Konfrontacje powracają do źródeł; tym bardziej że wezmą w nich udział obecne na nich od lat zespoły, takie jak Provisorium czy Teatr Ósmego Dnia.

Konfrontacje Teatralne
9-18 października, Centrum Kultury, przestrzeń miasta, karnety 260-510 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski