Konfrontacje Teatralne. Święci idioci i ludzkość w obłędzie

    Konfrontacje Teatralne. Święci idioci i ludzkość w obłędzie

    Sylwia Hejno

    Kurier Lubelski

    Aktualizacja:

    Kurier Lubelski

    "Puppenhaus. Kuracja"

    "Puppenhaus. Kuracja" ©Magda Hueckel

    To ostatni weekend Konfrontacji Teatralnych. W programie m.in. spotkanie z teatrem czeskiego reżysera Jana Mikuláška, rosyjską klasyką i kuracja na traumy.
    "Puppenhaus. Kuracja"

    "Puppenhaus. Kuracja" ©Magda Hueckel

    „Obsesja”, „Hamleci” i „Europeana” układają się w trylogię w reż. Jana Mikuláška z Teatru na Balustradzie. Przeniesiemy się do teatralnej garderoby, na dyskusję europejskich ekspertów i mikroświata kamienicy.

    „Tam właśnie spotykamy bohaterów Mikuláška - przypadkową zbiorowość, tłum mężczyzn i kobiet na skraju załamania nerwowego. (...) to czysta metafora życia: nie ma jak żyć i nie ma po co i gdzie a jednak żyć trzeba.
    Człowiek chciałby gdzieś pójść, ale z tej przestrzeni nie ma ucieczki. Clown i desperat Mikulaska jest na nią skazany. Próbuje zrozumieć swoją sytuację i ocaleć pomiędzy innymi: ale jedynym językiem, który jako tako mu wychodzi jest język komedii, gagi i lazzi, improwizacje i prowokacje” - pisze Łukasz Drewniak, kurator festiwalu.

    „Hamleci”traktują o aktorskich kulisach, grze, życiu i sensie bycia artystą. „Europeana” inspirowana książką Patrika Ourednika opowiada o XX-wiecznych dziejach Europy - od cyklonu B, ofiar zbrodniczych reżimów po papier toaletowy i pierwsze podpaski. Z kolei „Obsesja” pokazuje miłość jako chorobę bez lekarstwa - rozpaczliwą, komiczną i surrealną. Bohaterowie Mikuláška to z jednej strony są po hipstersku nowocześni i europejscy, z drugiej - postkomunistycznie pogubieni. „Można nazwać ich witkacowskim terminem: , tak zwana czeskość we wzlocie i upadku. W obłędzie sztuki, historii, miłości” - pisze Drewniak.

    Szaleństwo, obłęd - ale ten graniczący ze świętością - towarzyszy spektaklowi Janusza Opryńskiego, który powstał w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. „Św. Idiota” jest adaptacją „Idioty” Dostojewskiego, ale to także tytuł książki Cezarego Wodzińskiego o jurodiwych - szaleńcach, którzy pod maską pomylenia skrywają prawdziwą mądrość. Książę Myszkin „zaraża” świat epileptycznymi wstrząsami i obłąkaniem. Wedle słów Wodzińskiego: idiota wyzwala idiotę w drugim.

    Zobaczymy także dwa przedstawienia w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego - „Trzy siostry” Teatru Osterwy, będące innym odczytaniem dzieła Czechowa oraz „Puppenhaus. Kurację” Teatru Rozmaitości. Ten drugi spektakl, na podstawie tekstu Magdy Fertacz, został wyróżniony jako Debiut TR (konkurs dla najciekawszych reżyserów i reżyserek młodego pokolenia). „Puppenhaus...” porusza problem oceny moralnych postaw z przeszłości, inspirując się m.in. historiami kobiet oskarżonych o kolaborację i utrzymywanie intymnych kontaktów z Niemcami - Marii Malickiej i francuskiej aktorki Arletty. Twórcy spektaklu przywołują także dawne miejsca - Deutsches Filmtheater, działający w budynku Teatru Rozmaitości podczas okupacji, czy Mon Café, kawiarnię będącą popularnym miejscem spotkań mniejszości seksualnych. Snują fantazję na temat wojennej historii, aby zadać szereg istotnych pytań o karanie, stygmatyzację, heroizm, traumę i leczenie zbiorowej pamięci.

    Czy konflikt jest stanem, w jakim trwa współczesny świat? „Przed wojną/ Wojna/ Po wojnie” to 3-letni cykl Komuny Warszawa. Jego częścią jest „Cezary idzie na wojnę”, performatywna opowieść w reż. Cezarego Tomaszewskiego, w której mitologiczny bohater wypowiada wojnę jej widmom.

    Program:
    12.10 (piątek)

    godz. 16.30 AT Warszawa Dla Mamy, reż. Katarzyna Minkowska (40 min) / Sala Czarna / 10 zł

    godz. 18.00 Komuna//Warszawa (Warszawa) Cezary idzie na wojnę, reż. Cezary Tomaszewski (50 min) / Galeria Labirynt / 30/20 zł

    godz. 20.00 Divadlo Na zábradlí (Praga) Obsession, reż. Jan Mikulášek (90 min) / Sala Widowiskowa / 40/30 zł

    13.10 (sobota)

    godz. 14.00 Teatr w Polsce AD 2018. Co jest do myślenia? – debata / Kino CK / wstęp wolny

    godz. 16.30 AST Kraków On, reż. Radosław Maciąg (40 min) / Sala Czarna / 10 zł

    godz. 17.30 Teatr im. Juliusza Osterwy (Lublin) Trzy siostry, reż. Jędrzej Piaskowski (130 min) / Teatr im. Juliusza Osterwy / 30/25/20 zł

    godz. 20.00 Divadlo Na zábradlí (Praga) Hamleti, reż. Jan Mikulášek (90 min) / Teatr Stary w Lublinie / 50/40 zł

    Po spektaklu odbędzie się spotkanie z twórcami. Prowadzenie: Łukasz Drewniak i Wojciech Majcherek

    godz. 22.00 Komuna//Warszawa (Warszawa) 7 pieśni o awangardzie, reż. Grzegorz Laszuk (50 min) / Galeria Labirynt / 30/20 zł

    14.10 (niedziela)

    godz. 14.00 – Nic – pamięć (nic – robienie). Ontologia. Na marginesach Leśmiana – promocja książki / Kino CK / wstęp wolny

    godz. 16.00 AST Kraków Hamlet, reż. Radosław Stępień (60 min) / Sala Czarna / 10 zł

    godz. 17.00 Divadlo Na zábradlí (Praga) Europeana, reż. Jan Mikulášek (100 min) / Sala Widowiskowa / 40/30 zł

    godz. 19.00 TR Warszawa (Warszawa) Puppenhaus. Kuracja, reż. Jędrzej Piaskowski (90 min) / Studio TVP Lublin / 40/30 zł

    godz. 20.45 Teatr Polski (Bielsko-Biała) Św. Idiota, reż. Janusz Opryński (180 min) / Teatr im. Juliusza Osterwy / 30/25/20 zł

    POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:




    Zobacz też: Falkon 2018. Fantastyka na słowiańską nutę



    Czytaj treści premium w Kurierze Lubelskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (2)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kto na takie spektakle zezwala

    ms (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Władze Lublina chyba nie wiedzą co czynią?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Swięci

    Adam (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Świeci idioci ? A coz to za tytul ? Bluznierstwa sie sacza w mediach na kazdym kroku

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    O tym się mówi

    Wideo