Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konfrontacje Teatralne. Święci idioci i ludzkość w obłędzie

Sylwia Hejno
"Puppenhaus. Kuracja"
"Puppenhaus. Kuracja" Magda Hueckel
To ostatni weekend Konfrontacji Teatralnych. W programie m.in. spotkanie z teatrem czeskiego reżysera Jana Mikuláška, rosyjską klasyką i kuracja na traumy.
„Obsesja”, „Hamleci” i „Europeana” układają się w trylogię w reż. Jana Mikuláška z Teatru na Balustradzie. Przeniesiemy się do teatralnej garderoby, na dyskusję europejskich ekspertów i mikroświata kamienicy.

„Tam właśnie spotykamy bohaterów Mikuláška - przypadkową zbiorowość, tłum mężczyzn i kobiet na skraju załamania nerwowego. (...) to czysta metafora życia: nie ma jak żyć i nie ma po co i gdzie a jednak żyć trzeba. Człowiek chciałby gdzieś pójść, ale z tej przestrzeni nie ma ucieczki. Clown i desperat Mikulaska jest na nią skazany. Próbuje zrozumieć swoją sytuację i ocaleć pomiędzy innymi: ale jedynym językiem, który jako tako mu wychodzi jest język komedii, gagi i lazzi, improwizacje i prowokacje” - pisze Łukasz Drewniak, kurator festiwalu.

„Hamleci”traktują o aktorskich kulisach, grze, życiu i sensie bycia artystą. „Europeana” inspirowana książką Patrika Ourednika opowiada o XX-wiecznych dziejach Europy - od cyklonu B, ofiar zbrodniczych reżimów po papier toaletowy i pierwsze podpaski. Z kolei „Obsesja” pokazuje miłość jako chorobę bez lekarstwa - rozpaczliwą, komiczną i surrealną. Bohaterowie Mikuláška to z jednej strony są po hipstersku nowocześni i europejscy, z drugiej - postkomunistycznie pogubieni. „Można nazwać ich witkacowskim terminem: , tak zwana czeskość we wzlocie i upadku. W obłędzie sztuki, historii, miłości” - pisze Drewniak.

Szaleństwo, obłęd - ale ten graniczący ze świętością - towarzyszy spektaklowi Janusza Opryńskiego, który powstał w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. „Św. Idiota” jest adaptacją „Idioty” Dostojewskiego, ale to także tytuł książki Cezarego Wodzińskiego o jurodiwych - szaleńcach, którzy pod maską pomylenia skrywają prawdziwą mądrość. Książę Myszkin „zaraża” świat epileptycznymi wstrząsami i obłąkaniem. Wedle słów Wodzińskiego: idiota wyzwala idiotę w drugim.

Zobaczymy także dwa przedstawienia w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego - „Trzy siostry” Teatru Osterwy, będące innym odczytaniem dzieła Czechowa oraz „Puppenhaus. Kurację” Teatru Rozmaitości. Ten drugi spektakl, na podstawie tekstu Magdy Fertacz, został wyróżniony jako Debiut TR (konkurs dla najciekawszych reżyserów i reżyserek młodego pokolenia). „Puppenhaus...” porusza problem oceny moralnych postaw z przeszłości, inspirując się m.in. historiami kobiet oskarżonych o kolaborację i utrzymywanie intymnych kontaktów z Niemcami - Marii Malickiej i francuskiej aktorki Arletty. Twórcy spektaklu przywołują także dawne miejsca - Deutsches Filmtheater, działający w budynku Teatru Rozmaitości podczas okupacji, czy Mon Café, kawiarnię będącą popularnym miejscem spotkań mniejszości seksualnych. Snują fantazję na temat wojennej historii, aby zadać szereg istotnych pytań o karanie, stygmatyzację, heroizm, traumę i leczenie zbiorowej pamięci.

Czy konflikt jest stanem, w jakim trwa współczesny świat? „Przed wojną/ Wojna/ Po wojnie” to 3-letni cykl Komuny Warszawa. Jego częścią jest „Cezary idzie na wojnę”, performatywna opowieść w reż. Cezarego Tomaszewskiego, w której mitologiczny bohater wypowiada wojnę jej widmom.

Program:
12.10 (piątek)

godz. 16.30 AT Warszawa Dla Mamy, reż. Katarzyna Minkowska (40 min) / Sala Czarna / 10 zł

godz. 18.00 Komuna//Warszawa (Warszawa) Cezary idzie na wojnę, reż. Cezary Tomaszewski (50 min) / Galeria Labirynt / 30/20 zł

godz. 20.00 Divadlo Na zábradlí (Praga) Obsession, reż. Jan Mikulášek (90 min) / Sala Widowiskowa / 40/30 zł

13.10 (sobota)

godz. 14.00 Teatr w Polsce AD 2018. Co jest do myślenia? – debata / Kino CK / wstęp wolny

godz. 16.30 AST Kraków On, reż. Radosław Maciąg (40 min) / Sala Czarna / 10 zł

godz. 17.30 Teatr im. Juliusza Osterwy (Lublin) Trzy siostry, reż. Jędrzej Piaskowski (130 min) / Teatr im. Juliusza Osterwy / 30/25/20 zł

godz. 20.00 Divadlo Na zábradlí (Praga) Hamleti, reż. Jan Mikulášek (90 min) / Teatr Stary w Lublinie / 50/40 zł

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z twórcami. Prowadzenie: Łukasz Drewniak i Wojciech Majcherek

godz. 22.00 Komuna//Warszawa (Warszawa) 7 pieśni o awangardzie, reż. Grzegorz Laszuk (50 min) / Galeria Labirynt / 30/20 zł

14.10 (niedziela)

godz. 14.00 – Nic – pamięć (nic – robienie). Ontologia. Na marginesach Leśmiana – promocja książki / Kino CK / wstęp wolny

godz. 16.00 AST Kraków Hamlet, reż. Radosław Stępień (60 min) / Sala Czarna / 10 zł

godz. 17.00 Divadlo Na zábradlí (Praga) Europeana, reż. Jan Mikulášek (100 min) / Sala Widowiskowa / 40/30 zł

godz. 19.00 TR Warszawa (Warszawa) Puppenhaus. Kuracja, reż. Jędrzej Piaskowski (90 min) / Studio TVP Lublin / 40/30 zł

godz. 20.45 Teatr Polski (Bielsko-Biała) Św. Idiota, reż. Janusz Opryński (180 min) / Teatr im. Juliusza Osterwy / 30/25/20 zł

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:




Zobacz też: Falkon 2018. Fantastyka na słowiańską nutę



Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Konfrontacje Teatralne. Święci idioci i ludzkość w obłędzie - Kurier Lubelski

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski