Darmowe początkowe 20 minut jazdy, 911 rowerów, 93 stacje samoobsługowe, ponad 220 tysięcy wypożyczeń - tak wyglądał miniony sezon Lubelskiego Roweru Miejskiego. Jaki będzie nowy? Ciągle nie wiadomo. Ratusz musi znaleźć nowego operatora systemu, bo umowa z firmą Nexbike wygasła po sześciu latach współpracy.
- Trwają jeszcze ostateczne uzgodnienia dokumentacji przetargowej. Konieczne jest precyzyjne ustalenie liczby rowerów, które w ramach systemu mogą być dalej użytkowane oraz jaki zakres naprawy/przeglądu jest dla nich przewidziany. Ostateczne dane zostaną ujęte w dokumentacji przetargowej – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.
Pierwotnie przetarg miał być ogłoszony jeszcze w 2020 r. Teraz ratusz podaje nową datę. - Zakładamy, że ogłoszenie postępowania nastąpi w styczniu – twierdzi Góźdź.
Jakie zmiany czekają cyklistów? - Z uwagi na prowadzone prace związane z ogłoszeniem postępowania przetargowego nie możemy na ten moment mówić o zapisach, które znajdą się w specyfikacji istotnych warunków zamówienia – przekonuje Góźdź.
Wiosną 2020 r. urzędnicy przeprowadzili konsultacje wśród rowerzystów na temat funkcjonowania LRM. Jedno z pytań dotyczyło opłat. Chodziło o likwidację bezpłatnych, do tej pory, początkowych 20 minut jazdy. Aż 86 proc. lublinian korzysta z tej możliwości. - Szczegóły dotyczące oferty cenowej będą znane po ogłoszeniu przetargu – ucina Góźdź. I dodaje: - Naszą intencją jest to, by nowy system był nastawiony przede wszystkim na stałych użytkowników i z myślą o nich przygotowywana jest specjalna oferta.
Jaka to oferta? Tego ratusz nie precyzuje. – W grę może wchodzić zwolnienie z opłat lub wprowadzenie niewielkich opłat dla posiadaczy Lubelskiej Karty Miejskiej – domyśla się Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego w Lublinie.
Pewne jest natomiast, że nowe rozwiązania obowiązywałby przez dwa lata. Tak wynika z Wieloletniej Prognozy Finansowej. W tym dokumencie ratusz zapisał wydatki na LRM, na lata 2021 oraz 2022. Łącznie mają sięgnąć 5,5 mln zł, z czego 3 mln zł w tym roku.
- Chcielibyśmy, by nowy system był dostępny dla użytkowników nie później niż od 1 kwietnia 2021 – mówi Góźdź.
- Systemy miejskich wypożyczalni rowerów przestały być – w dotychczasowym kształcie – wydolne. Może trzeba z nich zrezygnować i promować rowery prywatne, np. poprzez dotacje do kupna rowerów z napędem elektrycznym? – dodaje Kowalik. I podkreśla: - Kluczem do zwiększenia udział ruchu rowerowego w transporcie publicznym jest budowa nowych tras rowerowych.
W Lublinie łączna długość dróg dla jednośladów wynosi ok. 170 km. – Ale do centrum prowadzi tylko jedna trasa, ta wzdłuż Bystrzycy – wskazuje Kowalik.
- Wyprawa na poziom 960: codzienność w najlepszej kopalni węgla w kraju. Zobacz zdjęcia
- Lubelskie morsy najlepiej czują się w wodzie. Zobacz kolejną kąpiel w 2021 roku
- Jeżeli w Sylwestra włączysz... pomysły internautów na dobre wejście w 2021. MEMY
- Podsumowanie roku 2020 w obiektywnie naszej fotoreporterki Małgorzaty Gency
- Lublin w Sylwestra prawie opustoszał. Nieliczni wybrali się na ostatni spacer. Zobacz
- Poświąteczny spacer po Parku Ludowym w Lublinie. Zobacz zdjęcia!
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?