Finał konkursu był uwieńczeniem projektu składającego się z kilku etapów mających na celu pogłębienie i promocję wiedzy z zakresu ekologii, ochrony środowiska, inżynierii środowiska, gospodarki obiegu zamkniętego, ekoenergetyki oraz szeregu zagadnień związanych z otaczającym nas światem przyrody. Wszyscy uczestnicy konkursu wzięli udział w Wielkiej Lekcji „Człowiek w środowisku”, zaś finaliści I etapu uczestniczyli w warsztatach tematycznych, które odbyły się Centrum Innowacyjno-Wdrożeniowym Nowych Technologii w Inżynierii Rolniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.
– Do konkursu zgłosiło się 1300 uczniów z 67 szkół naszego województwa. Po kolejnych etapach wyłoniliśmy 179 finalistów, którzy przystąpili do rozstrzygającego egzaminu. Sama idea konkursu zrodziła się między innymi z bardzo widocznego zapotrzebowania rynku pracy na specjalistów z zakresu inżynierii środowiska, ekoenergetyki, gospodarki obiegu zamkniętego i pozostałych nauk związanych z tym tematem. Z tą wiedzą pragniemy dotrzeć do uczniów szkół podstawowych i średnich. Stąd tego rodzaju wydarzenia. Z drugiej strony widzimy ogromne zainteresowanie i odzew wśród uczniów. Z pewnością będziemy kontynuować ten projekt – zapowiada prof. dr hab. Krzysztof Jóźwiakowski, kierownik Katedry Inżynierii Środowiska i Geodezji Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.
W organizację konkursu zaangażował się między innymi Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie. Jego przedstawiciele podkreślają dużą wartość tego projektu.
- Z największa przyjemnością objęliśmy patronatem ten konkurs, uczestniczyliśmy w jego organizacji i ufundowaliśmy część nagród, doceniając wagę edukacji młodzieży w zakresie bytności w środowisku. To właśnie młodzież jest ambasadorem dobrych postaw promujących zachowania ekologiczne. To oni na co dzień kształtują te postawy wśród kolegów, sąsiadów, rodziny i najbliższego otoczenia. Z kolei Urząd Marszałkowski ma wiele do zaproponowania takim osobom. Chociażby przyszłą pracę w urzędzie, ponieważ zależy nam na wyspecjalizowanej kadrze, wykonującej swoją pracę w sposób profesjonalny – zaznacza Janusz Bodziacki, dyrektor Departamentu Środowiska i Zasobów Naturalnych Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie.
Trzej najlepsi finaliści to Karol Marczak, Krystian Urbanowicz i Aleksandra Głuszczyńska vel Głuszczyn. Zwycięzcy zostali nagrodzeni laptopami ufundowanymi przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, zaś kolejnych 7 finalistów otrzymało wartościowe pozycje książkowe. Ponadto pierwszych 50 finalistów konkursu weźmie udział w dwudniowych warsztatach terenowych zorganizowanych w Poleskim Parku Narodowym i Roztoczańskim Parku Narodowym.
- Edukacja ekologiczna, obok ochrony przyrody i udostępniania parków do nauki i badań, to jeden z określonych ustawowo filarów działalności parków narodowych. Obliguje nas przepis, ale przede wszystkim to wielka przyjemność wspólnego działania z ośrodkami naukowymi. Szczególnie z Uniwersytetem Przyrodniczym, w którym współpracujemy od ponad 30 lat. Trafiła się nam nie lada gratka, żeby wspomóc organizację i uczestniczyć w nagradzaniu uczestników tego konkursu. Warsztaty obejmą zajęcia w naszych ośrodkach edukacyjnych w Urszulinie i Załuczu Starym oraz część terenową związaną z praktyczną nauką na ścieżkach przyrodniczych naszego parku – tłumaczy Jarosław Szymański, dyrektor Poleskiego Parku Narodowego.
- W swojej działalności promujemy proekologiczne zachowania, prowadzimy edukację przyrodniczą i dbamy o to aby obiekty mieszczące się w Parku były jak najmniej uciążliwe dla środowiska. Przez wspólne działanie z Uniwersytetem Przyrodniczym i udział w tym konkursie promujemy jak najmniej inwazyjne istnienie człowieka w przyrodzie. Podczas warsztatów chcemy pokazać młodym osobom dziką przyrodę i nasze działania związane z jej ochroną – dodaje Andrzej Wojtyło, dyrektor Roztoczańskiego Parku Narodowego.
Organizatorami konkursu byli Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie – Katedra Inżynierii Środowiska i Geodezji, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie, VI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Lublinie, I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie, Roztoczański Park Narodowy, Poleski Park Narodowy oraz Kurier Lubelski. Partnerami przy organizacji Wielkiej Lekcji i konkursu są Kuratorium Oświaty w Lublinie i Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie.
Poniżej lista 10 najlepszych finalistów konkursu:
1. Karol Marczak Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Kostki Starowieyskiego w Łaszczowie
2. Krystian Urbanowicz Zespół Szkół nr 1 im. W. Grabskiego w Lublinie
3. Aleksandra Głuszczyńska vel Głuszczyn XIX LO im. M. i J. Kuncewiczów w Lublinie
4. Mikołaj Soja I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie
5. Paulina Krukowska Zespół Szkół Ekonomicznych Im. A. I J. Vetterów w Lublinie
6. Jakub Kardasz Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 2 w Zamościu
7. Krzysztof Pilniak Zespół Szkół Leśnych w Biłgoraju
8. Michał Michaluk LO im. Kazimierza Wielkiego w Lublinie
9. Zuzanna Wołoszyn I Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Porytowego Wzgórza w Janowie Lubelskim
10. Łukasz Dudek Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej w Biłgoraju
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?