Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koronawirus: Jakich informacji w sieci szukają Polacy? Popularne hasła to "koronawirus", "papier toaletowy", "maseczka", "praca zdalna"

Tomasz Dereszyński
Tomasz Dereszyński
Koronawirus: Jakich informacji w sieci szukają Polacy? Popularne hasła to "koronawirus", "papier toaletowy", "maseczka", "praca zdalna"
Koronawirus: Jakich informacji w sieci szukają Polacy? Popularne hasła to "koronawirus", "papier toaletowy", "maseczka", "praca zdalna" grzegorz olkowski
Hasła „koronawirus” szukamy na różne sposoby, najczęściej wpisywane słowa kluczowe to: „koronawirus w Polsce”, „koronawirus mapa” i „koronawirus objawy”. Jakie jeszcze słowa klucze wpisywaliśmy w wyszukiwarkę Google?

Koronawirus to temat numer jeden w mediach od kilku tygodni. Jak na to zareagowali użytkownicy sieci i jakich haseł szukają najczęściej? Pierwsze wnioski z wyszukiwań polskich internautów zebrał dział Market Insight agencji Clue PR oraz DevaGroup.

NASZ RAPORT: Koronawirus w Polsce i na świecie - raport minuta po minucie o najnowszych informacjach dotyczących epidemii wirusa Covid-19

Już w styczniu Polacy zaczęli sięgać do wyszukiwarki Google po informacje dotyczące koronawirusa - odnotowano wtedy ok. 2,24 mln wyszukiwań (aż 80 proc. z poziomu smartfonów). W lutym było to już ok. 5 mln zapytań (3,8 mln, czyli 77 proc. mobilnych). Dla porównania - w styczniu odnotowano 180 tys. zapytań dotyczących zwykłej grypy, a w lutym niemal 400 tysięcy.

Hasła „koronawirus” szukamy na różne sposoby, najczęściej wpisywane słowa kluczowe to: „koronawirus w Polsce”, „koronawirus mapa” i „koronawirus objawy”. Musimy oczywiście pamiętać, że dane liczbowe to estymacje. - Podczas gdy za styczeń i luty, podobnie jak za lata ubiegłe mamy dosyć dokładne dane, to marzec jesteśmy w stanie estymować.

PRZECZYTAJ: Jak zorganizować zdalną pracę w firmie? Google organizuje bezpłatne szkolenia pod hasłem Internetowe Rewolucje [INSTRUKCJA]

Estymacje te są zazwyczaj bliskie realnej liczbie wyszukiwań, ale nie sposób przewidzieć, jak wszelkie odmiany słów kluczowych, jak „mapa zakażeń”, czy „szczepionka” wpłyną na całość zapytań – tłumaczy Krzysztof Marzec, prezes DevaGroup. - Trudno też przyjąć znane nam modele, bo nie byliśmy świadkami aż takiego intensywnego przebicia i trendu wyszukiwań do tej pory - podkreśla Marzec.

Jakie główne trendy wyróżniają się w kontekście epidemii koronawirusa? Pierwszy to zwrot ku tradycyjnym wartościom, a jeśli szukanie rozrywki - to takiej w zaciszu domowym.

- Co znamienne, spadają wyszukiwania sieciowych randek i romansów, podczas gdy użytkownicy masowo szukają gier i opcji kina domowego. Powierzchowne interakcje sieciowe zostały zastąpione aktywnościami, które możemy robić razem, w ten sposób umacniamy więzi. Trochę też dojrzeliśmy jako internauci, szukamy sprawdzonych źródeł informacji. Widać, że tam, gdzie chodzi o przyszłość naszych bliskich nie ryzykujemy - mówi Karol Świtała, partner zarządzający Clue PR.

Jego słowa znajdują potwierdzenie w wynikach wyszukiwań np. platform streamingowych. Kombinacja słów Netflix, HBO i Prime była wpisana ok. 4,5 mln razy w ostatnich tygodniach, a zwykle, na przykład w październiku 2019 r. pojawia się około 3 mln razy.

Drugi trend to przygotowanie się na apokalipsę, w tym mocny nurt „preppersów”, czyli osób zbierających produkty umożliwiające przetrwanie w niesprzyjających warunkach.

- Wyszukiwanie słów takich jak „koniec świata” czy „apokalipsa”, jak również szukanie produktów pozwalających przetrwać trudne czasy odzwierciedla nastroje społeczne, jakie zaczynają panować w obliczu epidemii. Z jednej strony szykujemy się na najgorsze, z drugiej szukamy wskazówek i próbujemy z nich wyciągnąć wnioski na przyszłość - mówi Alicja Wysocka - Świtała, partnerka zarządzająca Clue PR.

W tym trudnym czasie szukamy autorytetów, pojawiają się też wyszukiwania znanych osób, zwłaszcza tych, które są obecnie łączone z zachorowaniem na koronawirusa - hasło „Tom Hanks” było rosnące w ostatnich dwóch miesiącach.

Jednymi z najbardziej poszukiwanych produktów w sieci okazują się konserwy i papier toaletowy. Równie skokowo wzrosła popularność różnego rodzaju maseczek (przez cały ubiegły rok średnio 100 tys. zapytań miesięcznie - w samym lutym prawie 940 tys.) czy środków dezynfekcyjnych (z średnio 20 tys. zapytań miesięcznie wzrost do 360 tys. w lutym).

Użytkownicy adaptują się również do nowych warunków, bardzo wyraźny jest skok w wyszukiwaniach słowa „praca zdalna”, nie tylko w ujęciu najpopularniejszych zestawień: „koronawirus praca zdalna”, „praca zdalna oferty”, ale również „praca zdalna co to”, pokazujące być może, że część użytkowników w dobie koronawirusa przestawia się na ten tryb po raz pierwszy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Koronawirus: Jakich informacji w sieci szukają Polacy? Popularne hasła to "koronawirus", "papier toaletowy", "maseczka", "praca zdalna" - Portal i.pl

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski