reklama

Kraft przejmuje Cadbury, ale bez marki Wedel

Henryk SadowskiZaktualizowano 
Brytyjski producent słodyczy Cadbury i amerykański koncern żywnościowy Kraft Foods potwierdziły wczoraj, że porozumiały się w sprawie przejęcia brytyjskiej firmy przez Amerykanów. Transakcję wyceniono na ok. 11,7 mld funtów (19 mld dol.).

Jednak Cadbury będzie przejęte bez polskiej firmy Wedel, której jest właścicielem. Taki warunek postawiła Komisja Europejska na wniosek polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Według UOKiK marka Wedel jest najsilniejszą w Polsce marką czekolady z tradycjami oraz najbardziej cenną na rynku słodyczy. Ponadto spółka jest bezpośrednim konkurentem produktów Kraft Foods. Przykładowo: Alpejskie mleczko (Kraft Foods) konkuruje z Ptasim mleczkiem (Cadbury-Wedel), a na rynku czekolady: Milka z czekoladami Wedla. - Naszym zdaniem zgoda na przejęcie znacząco wzmocniłaby pozycję rynkową Kraft Foods w Polsce, podwajając udział w rynku tego koncernu - powiedziała nam Małgorzata Cieloch z UOKiK.

Dlatego urząd sugerował sprzedaż przez Cadbury marki Wedel i związanych z nią aktywów. Obawy urzędu dotyczyły silnego wpływu planowanej transakcji na polski rynek słodyczy, w szczególności czekolady w tabliczkach. Właśnie na nim Kraft Foods znacząco umocniłby swoją siłę rynkową, co mogłoby się przyczynić do ograniczenia konkurencji.

Wcześniej pojawiły się doniesienia, że marką Wedel zainteresowana jest giełdowa spółka Jutrzenka. Firma ta dokładnie pięć lat temu kupiła od Nestlé za 66 mln zł poznańską markę Goplana. Przejęcie Goplany to największa w ostatnich latach transakcja w polskiej branży cukierniczej.

Dzięki niej Jutrzenka zwiększyła wówczas swój udział w rynku do ponad 10 proc. i została na polskim rynku słodyczy graczem numer dwa właśnie po Wedlu. Czy teraz Jutrzenka przejmie także najsilniejszą na rynku słodyczy markę w Polsce? Nikt z władz spółki nie chciał się wczoraj wypowiadać na ten temat.

Natomiast sprzedaż popularnej, brytyjskiej marki towarowej amerykańskiemu koncernowi wywołała w Wielkiej Brytanii kontrowersje. Część opinii publicznej uznała, że transakcja spowoduje zubożenie brytyjskiej bazy produkcyjnej i odejście od tradycji. O utrzymanie niezależności Cadbury walczył związek zawodowy Unite. Brytyjska firma ma status dostawcy dla królewskiego dworu. Cadbury rozpoczęła produkcję jeszcze w czasach wielkiej rewolucji przemysłowej XIX w. Kraft sądzi, iż Cadbury będzie dla niego dobrym uzupełnieniem. Obie firmy będą właścicielem ponad 40 marek towarowych, a ich łączna roczna sprzedaż sięgnie 100 mln dol.

Przez pięć miesięcy zarząd Cadbury sprzeciwiał się przejęciu, uznając dwie wcześniejsze oferty kupna w wysokości 10,2 mld funtów oraz 10,5 mld funtów za niewystarczające. Niezniechęcony tym Kraft przygotował więc ofertę skierowaną ponad głowami zarządu bezpośrednio do udziałowców. Skłoniło to zarząd do zmiany zdania. Obecnie zarząd zaleca udziałowcom przyjęcie oferty.

Brytyjska firma Cadbury działa w ponad 60 krajach. Jest producentem popularnych czekoladek Dairy Milk, batoników i wielkanocnych jajek czekoladowych. W Polsce ma zakłady produkcyjne, gdzie produkuje między innymi gumę do żucia Trident i jest właścicielem dawnych zakładów Wedla.

Na polskim rynku słodyczy obecny jest również Kraft Foods. Jednak spółka ta jest głównie producentem żywności i napojów. Działa w ponad 150 krajach.

Komisja Europejska już wcześniej zasygnalizowała, że zgodzi się na przejęcie Cadbury przez Kraft, jeśli Amerykanie odsprzedadzą niektóre operacje połączonej grupy - dawnego Wedla w Polsce i zakłady o podobnej tradycji w Rumunii, gdzie również obecny jest Kraft Foods.

Wtorkowa oferta Kraft Foods wycenia jedną akcję Cadbury na 8,5 funta. Kraft sfinansuje transakcję w gotówce i swoich akcjach. Zaciągnie też dług na około 7 mld dol. Transakcja umożliwi połączonym firmom zaoszczędzenie 675 mln dol. w skali rocznej przed końcem trzeciego roku od jej sfinalizowania. Jednorazowy koszt scalenia obu firm oceniany jest na blisko 1,3 mld dol.

Związki zawodowe obawiają się, że skutkiem redukcji kosztów i konieczności spłaty długu będzie zmniejszenie zatrudnienia.

100 mln euro z Funduszy Norweskich na rozwój innowacji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3