Toyota stawia na hybrydy
Jedną z najważniejszych nowości Toyoty na Frankfurt Motor Show będzie światowa premiera aurisa HSD Full Hybrid Concept. Stanowi ona kamień milowy w strategii Toyoty – wprowadzaniu technologii hybrydowej w modelach bazowych i pierwszy krok w upowszechnianiu technologii Hybrid Synergy Drive w kolejnych, oprócz priusa, samochodach koncernu.
Również prius plug-in hybrid będzie miał swój światowy debiut we Frankfurcie. Nowy prius rozwija możliwości technologii hybrydowej Toyoty, umożliwiając przemieszczanie się na co dzień, na krótkich dystansach przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej.
Audi: trzy nowe modele na IAA
Audi pokaże na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej we Frankfurcie nad Menem trzy nowości – dynamiczne S5 sportback, emitujące ekstremalnie mało spalin A4 3.0 TDI clean diesel quattro i wyjątkowo efektywne A3 1.2 TFSI.
S5 Sportback stoi na czele nowej serii sportback. Za napęd tego eleganckiego, pięciodrzwiowego coupé odpowiedzialny jest trzylitrowy silnik V6 z mechanicznym kompresorem. Z pojemności 2995 ccm uzyskuje moc 245 kW (333 KM), od 2.900 do 5.300 obr./min osiąga aż 440 Nm momentu obrotowego. S5 Sportback przyspiesza od zera do 100 km/h w 5,4 sekundy (wartość tymczasowa), jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Średnio zadowala się zaledwie 9,7 litra paliwa na 100 km.
A4 3.0 TDI clean diesel quattro już dzisiaj spełnia wymagania normy Euro 6, która ma obowiązywać dopiero od 2014 roku. Średnio spala tylko 6,7 litra (avant: 6,8 litra) paliwa na 100 km. Przy tym jego osiągi jezdne nie zostały w żaden sposób zmniejszone – od zera do 100 km/h przyspiesza w 6,2 sekundy (avant: 6,3 sekundy), a prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie wynosi 250 km/h.
Downsizing jest podstawą strategii zwiększającej efektywność, stosowanej konsekwentnie przez Audi. W serii A3 debiutuje teraz kolejny silnik benzynowy o małej pojemności i z turbodoładowaniem. Łączy on maksymalną moc z minimalnym zużyciem paliwa. Skonstruowany całkowicie od nowa silnik 1.2 TFSI o pojemności 1197 ccm ma moc 77 kW (105 KM). Ten mały silnik uzyskuje 175 Nm momentu obrotowego już od 1500, do 3500 obr./min. i przyspiesza trzydrzwiowe A3 1.2 TFSI do 100 km/h w 11,1 sekundy (w wersji sportback – 11,3 sekundy). Oba warianty osiągają prędkość maksymalną 190 km/h i zużywają średnio tylko 5,5 litra paliwa na 100 km. A3 i A3 Sportback 1.2 TFSI trafią do salonów w pierwszym kwartale 2010 roku.
Superb combi we Frankfurcie
Podczas nadchodzących Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie Škoda Auto po raz pierwszy zaprezentuje swój nowy model - superb combi. Samochód ten jest kontynuacją škody superb w wersji sedan. Aktualna generacja tego modelu po blisko roku od momentu wprowadzenia jej na rynek, znalazła ponad 42 tysiące nabywców. Superb combi kontynuuje tradycję linii aut w wersji kombi typowych dla marki Škoda – jego ponadczasowa stylistyka i przestronne wnętrze sprawiają, że jest to auto idealne dla każdego kierowcy, który oczekuje komfortowego i niezawodnego samochodu.
Punto evo – propozycja Fiata
Fiat punto evo, ewolucja grande punto, zadebiutuje na kolejnym Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Fiat punto evo to przede wszystkim szerokie spektrum dostępnych silników Euro 5, w tym między innymi silniki Diesla Multijet drugiej generacji o pojemności 1.3 l oraz benzynowy silnik o pojemności 1.4 l, wyposażony w rewolucyjną technologię MultiAir stworzoną przez Fiat Powertrain Technologies. Do innowacyjnych oraz konwencjonalnych jednostek napędowych Fiata dołączają będące w ofercie jednostki dwupaliwowe (zasilane metanem lub gazem LPG i benzyną), co tworzy pełną i ekologiczną bazę silników w tym segmencie. Ograniczyliśmy zużycie paliwa oraz emisję szkodliwych gazów, zaś nowe punto evo wyposażono w system Start&Stop, który wyłącza i uruchamia silnik w warunkach ruchu drogowego zmuszającego kierowcę do ciągłego zatrzymywania się i ponownego ruszania.
DS3 zostanie ujawniony
Citroen DS3 z wdziękiem zainauguruje linię DS. To wyjątkowy samochód, którego wyrazisty charakter znajduje wyraz w oryginalnych rozwiązaniach, takich jak „dryfujący” na bryle nadwozia dach, środkowy słupek w formie płetwy rekina, stanowiący dynamiczny akcent górnego pasa nadwozia, czy też profile boczne z diodami LED usytuowane poniżej przednich reflektorów.
W rzeczywistości istnieje wiele wcieleń DS3, gdyż każdy stworzyć może unikatowy egzemplarz według własnego upodobania. Dach, nadwozie, obudowy lusterek bocznych i koła to elementy zewnętrzne, które oferują szerokie możliwości zaprojektowania niepowtarzalnego DS3 w harmonii z własną osobowością. Poprzeczna listwa deski rozdzielczej, gałka dźwigni zmiany biegów i wiele innych elementów wykończenia wnętrza dostępnych jest w rożnych wariantach kolorystycznych w zestawieniu z różnorodnymi materiałami i tworzywami. Aby posunąć się o krok dalej, Citroen proponuje 7 nowatorskich i zindywidualizowanych motywów stylistycznych, stanowiących odzwierciedlenie zróżnicowanych upodobań i stylów życia. Citroen DS3 to przedmiot bardzo osobisty i niepowtarzalny.
W nowym modelu dostępnych jest 5 wydajnych i proekologicznych silników, spełniających normy emisji zanieczyszczeń Euro 5. W gamie są dwa silniki HDi FAP o mocy 110 i 90 KM i 3 silniki benzynowe THP 150 KM, VTi 120 KM i VTi 95 KM.
Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?