Decydujący wpływ na wybór wykonawców będzie miała proponowana cena. Złożone oferty są dużo tańsze niż kwoty, jakie na dokumentację dla poszczególnych odcinków przeznaczyły PKP PLK. Np. na projekt odcinka Dęblin-Lublin spółka zarezerwowała 118 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta złożona przez firmę MGGP z Tarnowa opiewa na 30,5 mln zł brutto.
- Nie można jednak już dziś stwierdzić, że wybierzemy najtańsze propozycje. Najpierw sprawdzimy, czy spełniają nasze wymagania - zaznacza Torczyk.
PKP PLK planuje podpisanie umowy z wykonawcą na koniec lutego. - Ten termin może się jednak nieco przesunąć. To intratne kontrakty, więc spodziewamy się, że firmy, których nie wybierzemy, będą się odwoływały - tłumaczy Torczyk.
Na przygotowanie dokumentacji projektowej PKP daje wykonawcom dwa lata i dwa miesiące. Dlaczego tak długo? - Chodzi nie tylko o sam projekt, ale też uzyskanie decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę oraz wykup gruntów - wyjaśnia Torczyk. - W tym harmonogramie w połowie 2015 r. będziemy gotowi do ogłoszenia przetargu na wykonawcę. A z początkiem 2016 roku moglibyśmy rozpocząć prace budowlane - wylicza.
Ale na nie potrzeba około 4 mld zł. Pieniądze mają się znaleźć w unijnym budżecie 2014-20. - Jeśli inwestycja w połowie 2015 r. będzie przygotowana do ogłoszenia przetargu na wykonawcę, ma duże szanse na pozyskanie środków z UE - mówiła niedawno Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister transportu.
Modernizacja miałaby trwać trzy lata, czyli do 2019 r. Po zakończeniu inwestycji, pociągiem z Lublina do Warszawy pasażerowie dojadą w 93 minuty (dzisiaj to ok. 2 godz. 20 minut).
Pensja minimalna 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?