Lang: Szmyd nie wygrał, bo był za słaby

Redakcja
Fot. Bartek Syta/Polskapresse
- Nie podoba mi się, jak Sylwek Szmyd mówi, że jego drużyna mu nie pomogła. Pod górę drużyna lidera nie podciągnie - mówi Czesław Lang, dyrektor Tour de Pologne, w rozmowie z Robertem Małolepszym.

Wyścig się Panu podobał?
Bardzo.

A co najbardziej?
Kibice. Nie spodziewałem się, że będzie ich aż tylu. Najbardziej podoba mi się to, że ludzie zaczynają żyć Tour de Pologne. To już nie jest tak, że stoją przy drodze, bo przejeżdżamy. Na Zameczek, Równicę czy na metę do Term Bukowina Tatrzańska ludzie przyjeżdżali specjalnie. Przebierali się, na górskich etapach pojawiły się pierwsze samochody kempingowe. To zaczyna przypominać Giro czy Tour de France.

Coś wam się nie udało?
Dużo było niedociągnięć, ale na szczęście drobnych. Nie da się ich uniknąć przy tak dużej imprezie, zwłaszcza gdy codziennie jest się w innym miejscu. Na dodatek w tym roku mieliśmy nową trasę, a kolejnym superutrudnieniem dla nas była organizacja dwóch met na podjazdach. To było ogromne wyzwanie logistyczne.

Na Równicy ledwo wszystko się zmieściło...
Scenografię rozkładaliśmy do ostatniej chwili. Kolarze już prawie wjeżdżali na metę, a nasi ludzie jeszcze pracowali. Na mecie w Termach zrobił się nagle problem z samochodami technicznymi. Sędzia kazał im zjeżdżać na parking. Ale nie miały odpowiednio dużo miejsca. Wystarczyło, że jeden dyrektor sportowy wysiadł z auta i zostawił je na chwilę, a reszta stała na trasie i blokowała wjazd na metę. A z tyłu pędzili już kolarze.
Za rok trasa będzie taka sama?
Bardzo podobna.

Równica na dłużej pozostanie górą gór Tour de Pologne, a zakręty na trasie do Bukowiny, na zjazdach z Gliczarowa będą straszyć nawet najlepszych techników?

Na stałe na pewno nie. Ja bym chciał, by Tour de Pologne miał trzy trasy. Centralną, czyli zbliżoną do tegorocznej. Wschodnią i zachodnią i żeby zmieniały się co dwa, trzy lata. Wtedy każdy etap będzie perfekcyjny.

Jak się znajduje takie trasy jak ta do Bukowiny? Wjazd pod górę w Gliczarowie, a potem karkołomny zjazd oczarował chyba wszystkich. Można wynaleźć jeszcze coś fajniejszego i jednocześnie trudniejszego?

Można, bo w Polsce co roku przybywa asfaltowych dróg. A to podstawa, by można było wjechać w jakiś teren z wyścigiem. Cały czas szukamy nowych tras.

Dlaczego w Tour de Pologne nie ma etapu jazdy na czas?

Bo mamy za krótki wyścig. Szkoda mi jednego dnia na jazdę na czas, która dla niewyrobionego kibica wydaje się nudna. Ale jak Tour de Pologne stanie się dłuższy, na pewno wrócimy do czasówek.

A kiedy będzie dłuższy?
Może już za rok będziemy mieli do dyspozycji osiem dni. Od niedzieli do niedzieli. Pracuję nad tym, ale to niełatwe, bo kalendarz jest strasznie napięty, a ekipy z ProTour burzą się, gdy dokłada im się dni wyścigowych.

Ile powinien liczyć TdP?
Dla mnie optymalna długość wyścigu to 12 dni, w tym jeden przerwy. Do tego będziemy dążyć.
Żałuje Pan, że reprezentacja Polski nie pomogła wygrać wyścigu Sylwestrowi Szmydowi?
Szczerze mówiąc, to denerwuje mnie takie stawianie sprawy. Nie podoba mi się też, jak Sylwek mówi, że jego drużyna mu nie pomogła. Jak by miał taką formę jak na Giro d’Italia, wygrałby wyścig. Pod górę drużyna lidera nie podwiezie. Na Równicy Martin odjechał, bo miał najwięcej sił. Rutkiewicz, nawet gdyby chciał, i tak by Sylwkowi nie pomógł, bo tam wszyscy byli już "ujechani", mieli dość. Tylko Martin był w stanie zaatakować.

Czy Martin to nowa gwiazda kolarstwa?
Tak może być, ale mnie najbardziej i tak zaimponował Marek Rutkiewicz. Nie zgadzam się, że jego akcja z przedostatniego etapu nie miała szans powodzenia. Jakby ktoś wtedy do niego doskoczył, dojechaliby do mety.

Za rok grupa CCC Polsat będzie miała już paszporty biologiczne.
I pięknie. Już teraz ich zapraszam.

Jak się słucha opowieści o kosztach zorganizowania grupy ProTour (od 7 do 30 mln euro), to szczęki opadają. Czy polskie kolarstwo kiedykolwiek doczeka się swojej drużyny na Tour de France?
Na Giro już mieliśmy. CCC jechało w tym wyścigu parę lat temu i radzili sobie świetnie. Na razie zróbmy porządną drużynę II dywizji. CCC Polsat już w niej jest, tylko paszportów biologicznych nie mieli. II dywizja pozwala na starty w wyścigach ProTour. Nasi kolarze będą więc mogli jeździć nie tylko w Tour de Pologne, ale też w innych dużych imprezach. Tylko tędy wiedzie droga do podniesienia poziomu. Dziś nasi kolarze po prostu za rzadko ścigają się z tymi najlepszymi. Nie znają ich, trochę się ich boją. Gdy to się zmieni, gdy poznają silne i słabe strony kolarzy z ekip ProTour, sami zaczną wygrywać. Także Tour de Pologne, o czym ciągle marzę.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Materiał oryginalny: Lang: Szmyd nie wygrał, bo był za słaby - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

S
SYLWESTER
Potrzeba w Polsce jak najwięcej Biznesmenów Sponsorów Kolarskich Drużyn Regionalnych z
otwarciem się na młodzież, bo to do młodzieży, przyszłość Polskiego Kolarstwa należy .
Mobilizacją młodych Polakow do kolarstwa będzie zainteresowanie dawnych Polskich Mistrzów
Kolarstwa jako Dyrektorów Zespołów Kolarskich . Jeżeli Sponsor zainteresuje prowadzeniem
drużyny Kolarskiej takich mistrzów jak , Ryszard Szurkowski , Stanisław Szozda czy Jan Magiera itp.
to młodzi siądą na rowery i Polskie Kolarstwo jeszcze się odrodzi . SZCZESC BOZE !.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3