Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Legenda polskich dróg wiecznie żywa. Miliony motocykli z WSK w Świdniku do dziś jeździ po świecie. I ma się naprawdę dobrze!

KS
Małgorzata Genca/archiwum
Jeździli nimi nasi dziadkowie, ojcowie czy wujkowie, a mając odrobinę szczęścia można je spotkać dziś na polskich drogach. Produkcja motocykli WSK w Świdniku napędzała polską gospodarkę w drugiej połowie XX wieku. Niestety, 31 października 1985 roku halę opuścił ostatni egzemplarz kończąc tym samym produkcję motocykli w Polsce. Czy pasjonaci popularnej „wueski” mogą ją jeszcze kupić na rynku wtórnym?

Trzy dekady trwała produkcja legendarnych motocykli WSK. Na początku tej pięknej przygody części wyjeżdżały z Warszawskiej Fabryki Motocykli. Chęć samodzielnego konstruowania „wuesek” w Świdniku była tak duża, że od 1957 roku motocykle te powstawały w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego pod Lublinem.

Pierwszy milion, później drugi

Popularność motocykli, które opuszczały fabrykę w Świdniku widać było gołymi okiem. „Wueskę” chciał mieć każdy, a pracownicy WSK w ekspresowym tempie bili kolejne rekordy.

W 1962 roku cieszono się z produkcji ćwierć milionowego egzemplarza. Cztery lata później odnotowano rekordową liczbę motocykli – ze Świdnika wyjechało 95 tys. jednośladów w ciągu roku. Pierwszy milion osiągnięto w 1973 roku.

Legenda Ursusa wiecznie żywa. Te ciągniki rolnicze przetrwaj...

Do połowy 1985 roku z taśm produkcyjnych zjechało dwa miliony legendarnych motocykli z charakterystycznym oznaczeniem WSK na zbiorniku paliwa. Niestety, jest to również rok, w którym zakończyła się ich produkcja.

Upadek legendy

Wielu zastanawiało się nad powodami, które zmusiły władze fabryki do zakończenia seryjnej produkcji „wuesek”. Część osób jako najważniejszy powód wskazuje na politykę. Inni zaś winę za taką decyzję zganiają na produkcję popularnego „Malucha”, który miał wyprzeć świdnickie jednoślady z rynku.

Polki, Polacy i… Tom Hanks kochają „Malucha”. Legendarne aut...

Złośliwi mawiają, iż WSK to Wiejski Sprzęt Kaskaderski, a takimi motocyklami powinni jeździć mieszkańcy terenów wiejskich. Nie zmienia to faktu, iż motocykle te na stałe wpisały się historię polskiej motoryzacji.

Upadek, ale nie śmierć

Motocykle WSK do dziś można spotkać na polskich drogach. Jakim cudem? Większość egzemplarzy trafiło w ręce miłośników oraz instytucji, które do dziś gloryfikują pamięć o tym cudzie polskiej techniki. Choć zdarzają się oferty sprzedaży na rynku wtórnym. Ile dziś kosztuje „wueska”? W galerii zdjęć przedstawiamy ogłoszenia opublikowane w serwisie OLX z województwa lubelskiego. Kliknij w przycisk „zobacz galerię” i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Okazje

Warto mieć je na plaży

Materiały promocyjne partnera

Zobacz zabawki ogrodowe dla dzieci

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski