Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Lektury dostępne” dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są już online. Opracowali je eksperci z Uniwersytetu Warszawskiego

OPRAC.:
Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
„Lektury dostępne” to sposób na przybliżenie uczniom z niepełnosprawnościami trudnych dzieł literatury ujętej w kanonie lektury szkolnych.
„Lektury dostępne” to sposób na przybliżenie uczniom z niepełnosprawnościami trudnych dzieł literatury ujętej w kanonie lektury szkolnych. 123rf.com
Lektury opracowane na multimedialnej platformie łączą różne rozumienie tekstów, dzięki czemu ograniczą wykluczenie uczniów np. niedosłyszących lub z afazją, w poznaniu i zrozumieniu literatury z kanonu szkolnych lektur. MEiN zapowiedziało, że planuje nadal współpracować z Uniwersytetem Warszawskim w opracowaniu w latach 2023-2025 podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Spis treści

Lektury szkolne dostępne dla dzieci z trudnościami w nauce

Seria „Lektury dostępne” to multimedialne książki pomocnicze do edukacji językowej i polonistycznej wraz z odpowiadającymi im materiałami ćwiczeniowymi, które służą utrwalaniu wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Zostały opracowane z myślą o uczniach:

  • mających trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu,
  • dzieci niesłyszących,
  • słabosłyszących,
  • z niepełnosprawnością intelektualną,
  • z autyzmem,
  • z afazją.

Cykl został opracowany na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki przez zespół doświadczonych ekspertów współpracujących z Pracownią Lingwistyki Migowej Uniwersytetu Warszawskiego. W przygotowaniu tłumaczeń na polski język migowy (PJM) uczestniczyli głusi użytkownicy tego języka będący wykładowcami Uniwersytetu Warszawskiego.

Formy opracowania lektur dla uczniów z potrzebami edukacyjnymi

Seria to pierwsze w Polsce multimedialne lektury szkolne łączące różne sposoby rozumienia tekstu:

  • tekst czytany,
  • tekst migany w polskim języku migowym (PJM),
  • tekst łatwy do czytania (ETR),
  • tekst wspomagany komunikacją wykorzystującą symbole (tablice komunikacyjne wykorzystujące piktogramy PCS),
  • historia obrazkowa z tekstem – komiks.

– Mamy 60 tytułów lektur wraz z materiałami ćwiczeniowymi - poinformowała rzecznik prasowa MEiN Adrianna Całus-Polak. – Nadal planujemy współpracować z UW w dziedzinie nauczania polegającego na opracowaniu w latach 2023-2025 podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz książek pomocniczych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych: mających trudności w uczeniu lub komunikowaniu się, w tym niewidomych, słabowidzących, niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i afazją, uczęszczających do szkół podstawowych i ponadpodstawowych – dodała.

Dostęp do lektur jest bezpłatny

„Lektury dostępne” można pobrać na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.

Barierę w pracy z tekstami może dla uczniów z niektórymi niepełnosprawnościami stanowić język utworów zawierający archaizmy i słownictwo rzadko obecne w codziennych sytuacjach komunikacyjnych. Problemem bywa też sam charakter utworów. Trudności powodują, że wielu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pozbawionych jest możliwości obcowania z kanonem literatury polskiej, a tym samym z dużym fragmentem kultury.

Celem projektu „Lektury dostępne” jest przeciwdziałanie tego rodzaju wykluczeniu. Wzbogacenie lektury o filmy z tłumaczeniami migowymi stanowi znaczącą pomoc w pełnym i dokładnym zrozumieniu treści. Poznając je, oprócz realizacji zadań szkolnych, uczeń rozwija biegłość w zakresie języka polskiego oraz języka migowego. Zróżnicowany zestaw materiałów ma umożliwić wybór tych, które najlepiej odpowiadają potrzebom konkretnego ucznia.

„Lektury dostępne” to już 60 pozycji. Oto lista

Pierwsze pozycje z serii „Lektury dostępne” udostępniono w grudniu 2020 r. Były to „Królowa Śniegu” Jana Christiana Andersena oraz „Śnieżka” Braci Grimm.

Obecnie, wśród polskich utworów opracowanych z myślą o uczniach z niepełnosprawnościami mającymi trudności w uczeniu, są m.in.:

  • fraszki i treny Jana Kochanowskiego,
  • bajki Ignacego Krasickiego,
  • ballady Adama Mickiewicza,
  • wiersze Juliusza Słowackiego,
  • poezja Cypriana Kamila Norwida,
  • wiersze Bolesława Leśmiana,
  • utwory Krzysztofa Kamila Baczyńskiego,
  • a także „Pan Tadeusz”,
  • „Katarynka” Bolesława Prusa,
  • „Janko Muzykant” Henryka Sienkiewicza
  • i „Zemsta” Aleksandra Fredry.

Z literatury obcej dostępny jest m.in.:

  • „Tajemniczy ogród” Frances Hodgson Burnett,
  • „Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina.

Są to utwory z kanonu lektur szkolnych obowiązujących w szkole podstawowej. Niektóre z nich znajdują się na liście lektury obowiązkowych na egzaminie ósmoklasisty.

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: „Lektury dostępne” dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są już online. Opracowali je eksperci z Uniwersytetu Warszawskiego - Strefa Edukacji

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski