Likwidacja gimnazjów w Lublinie. Jak władze oświatowe i samorząd szykują się do reformy

Aleksandra Dunajska a.dunajska@kurierlubelski.pl
Część pierwszaków od września przyszłego roku może pójść  do  nowych szkół, utworzonych w budynkach obecnych gimnazjów
Część pierwszaków od września przyszłego roku może pójść do nowych szkół, utworzonych w budynkach obecnych gimnazjów W. Wojtkielewicz
Władze miasta i lubelskich szkół przygotowują się do likwidacji gimnazjów. W piątek ruszają spotkania dyrektorów, rodziców, radnych i związkowców

Z dyrektorami lubelskich podstawówek i gimnazjów spotkała się wczoraj Ewa Dumkiewicz-Sprawka, szefowa Wydziału Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta Lublin. Temat: planowana przez MEN reforma oświaty.

Co prawda, projektami ustaw oświatowych dopiero w najbliższych tygodniach będą się zajmować posłowie, ale lubelski ratusz i dyrektorzy szkół do zmian przygotowują się już teraz. Po przyjęciu nowych przepisów przez parlament nie będzie na to dużo czasu - samorządy będą musiały opracować nową sieć szkół do 31 marca 2017 roku.

A jest o czym myśleć. Podstawowa sprawa - co zrobić z gimnazjami, do których, zgodnie z planami MEN, od września przyszłego roku ma już nie być naboru. W większości powstaną w nich podstawówki. Tak może być np. w Gimnazjum nr 18 przy ul. Długosza. Szkoła przejęłaby wówczas m.in. część uczniów z SP nr 21 przy Zuchów, która będzie miała problem z pomieszczeniem u siebie w przyszłym roku siódmoklasistów. Bez odpowiedzi pozostaje jednak na razie pytanie, którzy uczniowie pozostaną na Zuchów, a którzy pójdą do nowej podstawówki na Długosza. - W tej sytuacji, w przypadku szkół o podobnych, dobrych opiniach, problemy nie będą może jeszcze aż tak duże. Ale zdarza się przecież, że bardzo dobre podstawówki są zlokalizowane w pobliżu gimnazjów cieszących się złą sławą. I jak wtedy wytłumaczyć rodzicom, dlaczego akurat ich dziecko musi pójść do tej „gorszej” szkoły? - zastanawia się dyrektor jednego z lubelskich gimnazjów.

Problem teoretycznie ma rozstrzygnąć ustalenie nowych obwodów szkolnych, które wskażą miejsce nauki pierwszakom. Zmiana szkół mogłaby też dotyczyć czwartoklasistów, którzy rozpoczynają nowy etap edukacyjny. - Tak czy inaczej będzie to skomplikowana operacja, wymagająca wielu trudnych rozmów z rodzicami - uważa dyrektor gimnazjum.

Inny problem: w gimnazjum nie ma dziś nauczycieli nauczania początkowego, a w podstawówce - specjalistów od fizyki czy chemii. - Niewykluczone, że będziemy więc np. z dyrektorem z SP nr 21 rozmawiać o współpracy w zakresie wymiany kadry - mówi Marek Krukowski, dyr. Gimnazjum nr 18.

Ewa Dumkiewicz-Sprawka podkreśla, że przy okazji zmian chciałaby m.in. ograniczyć dwuzmianowość i anonimowość uczniów w podstawówkach. - Jedną z większych szkół jest np. SP nr 43 przy Śliwińskiego. A niedaleko jest Gimnazjum nr 16, ze świetną infrastrukturą sportową, basenem. W obiekcie Gimnazjum nr 16 można więc zorganizować podstawówkę - tłumaczy.

Nie wszędzie jednak takie rozwiązanie da się zastosować. Największy problem będzie w SP nr 51 na Bursztynowej. Uczy się tam około 1,5 tys. dzieci. Jeśli w przyszłym roku zostaną w niej obecni szóstoklasiści, liczba zwiększy się do ok. 1750.- A w pobliżu nie ma gimnazjum, z którym moglibyśmy wejść we współpracę organizacyjną - przyznaje Marianna Olszańska, dyrektorka szkoły. Jednym z rozwiązań ma być przeniesienie do innej szkoły zerówek. Nie wiadomo jednak, czy to wystarczy. Najprawdopodobniej dzieci będą więc kończyć lekcje jeszcze później, niż obecnie (godz. 16.15).

Gimnazja mogą być też przekształcane w licea. Nieoficjalnie mówi się, że w Lublinie jest miejsce na jeszcze jedną taką szkołę. Wśród gimnazjów, które mogłyby pełnić tę rolę, najczęściej wymienia się placówkę nr 10 przy ul. Wajdeloty. - Nie byłoby to złe rozwiązanie, bo wszyscy nasi nauczyciele mają kwalifikacje, żeby pracować w liceum, a w szkole podstawowej - niekoniecznie. Nie mamy przecież nikogo od nauczania wczesnoszkolnego. Poza tym nie byłoby konieczności inwestowania, np. w mniejsze ławki dla najmłodszych uczniów - przyznaje Tomasz Szabłowski, dyr. Gimnazjum nr 10. Z drugiej jednak strony po sąsiedzku jest oblegana SP nr 29, więc może przydałaby się tam kolejna podstawówka?

Odpowiedzi na wszystkie pytania ratusz chce szukać podczas dzielnicowych konsultacji, w których udział wezmą m.in. dyrektorzy szkół, przedstawiciele rodziców, radni miejscy, związkowcy. Pierwsze spotkanie dotyczące Czechowa - w piątek.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

t
taka prawda

Po pierwsze, dzieci w obecnych klasach 6 rozpoczną naukę biologii, chemii, fizyki geografii dopiero od następnego roku tj. od klasy 7, a według nowej siatki godzin MEN powinny zacząć od klasy 5, Wynika z tego, że dwa lata z tymi przedmiotami mają "w plecy". Ciekawe czy zdążą nadrobić zaległe 2 lata w 7 i 8 klasie? Po drugie, drugi język obcy według nowej siatki MEN wchodzi dopiero od klasy 7. Nauczyciel ma na naukę języka zaledwie 2 lata w wymiarze 2 godzin w tygodniu. To dopiero super expresowa nauka języka !!!!!! Po trzecie, obecne klasy 6 i pierwsza klasa gimnazjum trafią razem jako skumulowany rocznik jako kandydaci do szkół średnich, więc znowu będą poszkodowani tak jak było z przedmiotami przyrodniczymi. Rywalizacja będzie duuuużża!!!!! Po czwarte, ciągle brak podstaw programowych, na podstawie, których są pisane podręczniki. Wszystko będzie zatem robione w wielkim pośpiechu, kiedy potrzebna dokumentacja się pojawi. Dlaczego jest to wszystko robione w takim pośpiechu i czy będzie to zrobione dobrze w tak krótkim czasie? Po piąte, nauczyciele specjaliści (chemicy, fizycy itp.), żeby mieć pełny etat będą jeździli po kilku szkołach, aby zebrać odpowiednią liczbę godzin. Zamiast służyć swoją wiedzą, w jednym miejscu będą tracili czas na dojazdy pomiędzy placówkami i z "językiem na brodzie" będą wpadać na zajęcia. Po szóste, dawna szkoła ośmioklasowa jest nie możliwa do odtworzenia. Nauczyciele nie mają prawa nawet słownie zbesztać ucznia i powiedzieć mu dosadnie jaki poziom wiedzy reprezentuje. W szkołach stosowany jest amerykański bezstresowy system wychowania. Nic więc dziwnego, że uczniowie nie czują respektu do nauczycieli. W domu natomiast jest wiele innych rozpraszaczy tj. komputer i komórka, które skutecznie odciągają ucznia od nauki. Za dawnych czasów uczeń nie miał do tego dostępu, więc ze zwykłego przymusu siadał do nauki. Tego mogą oczekiwać rodzice po tej zaplanowanej , przemyślanej i przeliczonej reformie.

K
Kaśka

Nie no poporostu świetny pomysł rozwiązać obecne 3 klasy przenośic 10 latków do nowej szkoły, nowej klasy, będą mieli nowych wychowawców, nowe przedmioty no świetna rewolucja tylko czy ktoś myśli o tych dzieciach. Oni są chyba niepoważni skoro myślą że rodzice się na to zgodzą. Niech sobie robią te reformę nie ukrywam ze ja też jestem za tym żeby wróciło 8 klas szkoły podstawowej ale takie pomysły to chyba lekka przesada. Dzieciom które juz od 3 lat chodzą do szkoły mają kolegów i koleżanki w klasie robić taka rewolucję. Niech pomyślą i rozwiążą problem w inny sposób.

J
Ja

No.... Słucham

L
Lublinianin

Stuk puk??? Jest tam kto????

S
Smart

Dobry moment na powrót do sprawdzonych rozwiązań z zastosowaniem nowoczesnych środków w oświacie.

g
gosc

DOBRA ZMIANA

M
Marek

Jaki miliard ? Przecież , to brednie, to co oni wyliczyli trzeba pomnożyć przynajmniej razy 10 !! Oni kłamstwo mają we krwi, wystarczy niżej obejrzeć materiał polecany przez internautę jak Zalewska kłamie !
Przecież, to koalicja AWS-UW czyli dzisiejszy PIS i PO wprowadzili reformę gimnazjów w 1999 roku ! Wg wyliczeń ZNP na utworzenie ponad 7 tysięcy gimnazjów i wszystkiego co jest z tym związane wydano gigantyczne pieniądze-ponad 100 miliardów złotych!! Dzisiaj po 17 latach ten sam człowiek PREZES chce cały ten wysiłek, te gigantyczne pieniądze podatników wyrzucić do kosza i wydać kolejne na powrót do starego systemu !! Ludzie ! Podoba wam się takie marnotrawienie waszych pieniędzy ? Myślicie, że PREZES robi tak samo ze swoimi pieniędzmi ? Dla mnie to jest jakiś matrix, że tak lekko do tego podchodzicie !

J
Jola

Będą minusować ale żadnych kontrargumentów !! Zero !!

a
anna

Tak wydajmy miliard zł na pieczątki i szyldy i to dobra zmiana zamiast te pieniądze zainwestować w wyposażenie szkól

G
Gość

-sprawa powinna być już załatwiona, a u Żuka, jak zwykle -ślamazarzy się , szkoła w planie, bo mało opłacalna "medialnie" i co to obchodzi wszystkich wyborców miasta ... A ocena pracy szamorządu opiera sie na szybkiej realizacji zadań, które sa niezbędne dla poszczególnych dzielnic i powinny by7ć realizowane " na wczoraj".
Z powodu tego braku szkoły w nowo wybudowanej w ciągu ostatnich 7 lat MEGA_ DZIELNICY "mieście " cierpią mieszkańcy Czubów południowych, gdyz nie mogą sie wydostać rano z zablokowanej Bursztynowej( wąskiej, bedącej tez "parkingiem ") -zablokowanej przez setki samochodów dowożacych dzieci do szkoły 51.
I tak od 7 rano do 8.00-8.30 , aby wyjechać ze środka osiedla Widok -jedynym wyjazdem w kierunku miasta- do Filaretów, stoi sie w korku ponad 15 minut!!( ok 1 km)., potem stoi sie na wiadukcie , bo rondo Jana Pawła II /Filaretów tęz zablokowane- przez skręcające w lewo na CZERWONYM setki samochodów - z JPII w Filaretów.,
O Sowińskiego nie wspomnę - zrobiona kładka, ale pojawiły się WIELKE, NOWE ODBLASKOWE ZNAKI dla PIESZYCH pod KłADKĄ - i studenci nadal idą jak barany NON_STOP przez przejścia, a kładką- może co setny! TAK nas przez swoją indolencję( złóślowość) ZUK ZABLOKOWAŁ te część miasta, przez ludzi wypowiadajacych o nim niepochlebnie, gdy zrezygnował ze tunelu i wiaduktu, potem- z poszerzenia Sowińskiego, wreszcie - ze świateł na skrzyżowaniu Sowińskiego/ Radziszewskiego(bo miło byc poszerzanie...). Chyba tylko nowy komitet mieszkańców musi wy do sądu przeciwko działaniom Żuka, ewidentnie utrudniającego życie mieszkańcom ( "panuje" on od ponad 10 lat - najpierw u boku Wasilewskiego -PO - jako wiceprezydent, potem- jako prezydent miasta)

G
Gość

-sprawa powinna być już załatwiona, a u Żuka, jak zwykle -ślamazarzy się , szkoła w planie, bo mało opłacalna "medialnie" i co to obchodzi wszystkich wyborców miasta ... A ocena pracy szamorządu opiera sie na szybkiej realizacji zadań, które sa niezbędne dla poszczególnych dzielnic i powinny by7ć realizowane " na wczoraj".
Z powodu tego braku szkoły w nowo wybudowanej w ciągu ostatnich 7 lat MEGA_ DZIELNICY "mieście " cierpią mieszkańcy Czubów południowych, gdyz nie mogą sie wydostać rano z zablokowanej Bursztynowej( wąskiej, bedącej tez "parkingiem ") -zablokowanej przez setki samochodów dowożacych dzieci do szkoły 51.
I tak od 7 rano do 8.00-8.30 , aby wyjechać ze środka osiedla Widok -jedynym wyjazdem w kierunku miasta- do Filaretów, stoi sie w korku ponad 15 minut!!( ok 1 km)., potem stoi sie na wiadukcie , bo rondo Jana Pawła II /Filaretów tęz zablokowane- przez skręcające w lewo na CZERWONYM setki samochodów - z JPII w Filaretów.,
O Sowińskiego nie wspomnę - zrobiona kładka, ale pojawiły się WIELKE, NOWE ODBLASKOWE ZNAKI dla PIESZYCH pod KłADKĄ - i studenci nadal idą jak barany NON_STOP przez przejścia, a kładką- może co setny! TAK nas przez swoją indolencję( złóślowość) ZUK ZABLOKOWAŁ te część miasta, przez ludzi wypowiadajacych o nim niepochlebnie, gdy zrezygnował ze tunelu i wiaduktu, potem- z poszerzenia Sowińskiego, wreszcie - ze świateł na skrzyżowaniu Sowińskiego/ Radziszewskiego(bo miło byc poszerzanie...). Chyba tylko nowy komitet mieszkańców musi wy do sądu przeciwko działaniom Żuka, ewidentnie utrudniającego życie mieszkańcom ( "panuje" on od ponad 10 lat - najpierw u boku Wasilewskiego -PO - jako wiceprezydent, potem- jako prezydent miasta)

r
rodzic

Najwięcej zależy od zarządzającego placówką!

A
Administrator

To jest wątek dotyczący artykułu Likwidacja gimnazjów w Lublinie. Jak władze oświatowe i samorząd szykują się do reformy

A
AB

Taka reforma pisana na kolanie, wróży tylko porażkę. Ale co to obchodzi panią minister - najważniejsze dyrektywy z Nowogrodzkiej. Wywrócić wszystko do góry nogami może coś się z tego poukłada, a później się zobaczy. Przecież media są nasze, to i tak odtrąbi się wielki sukces.

E
Ewa

Rodzice!
Krzywda nadchodzi. SP XX wieku była dobra w XX wieku. Gimnazja dały i dają impuls edukacji XXI wieku. Tylko nowoczesna szkoła, praca zespołowa i innowacje! ALE COFANIE to już skandal.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3