Linia 44 w Lublinie skróciła trasę. Po warzywa nie dojedziesz

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Małgorzata Genca
Autobusy linii 44 przestały dojeżdżać do ogrodu działkowego w Dysie. Teraz „miejskie” kursy kończą się na pętli przy ul. Choiny. Działkowcy są oburzeni skróceniem trasy o pół kilometra.

- To chyba jakieś nieporozumienie. Straciliśmy doskonały dojazd do ogrodów działkowych. Tyle się mówi o wsparciu dla seniorów, a tymczasem my nie tylko wsparcia nie dostaliśmy, ale wręcz utrudnia nam się życie. To nieuczciwe - przekonuje pani Zofia, która ma działkę w ogrodzie „Sami swoi” w Dysie.

Dotychczas użytkownicy ogrodów dojeżdżali do nich autobusem linii 44.

- Wywalczyliśmy go kilka lat temu po długich staraniach. A teraz nam to połączenia odebrano. Tak się nie robi - podkreśla pani Zofia.

44 do ogródków działkowych zaczęło dojeżdżać jesienią 2014 r. - Dla nas było to rozwiązanie bezkosztowe: teren pod pętle udostępnili działkowcy, my urządziliśmy pętle nawrotową, ZTM organizował przewozy - mówi Henryk Smolarz, z-ca wójta gminy Niemiec.

Wiosną 2018 r. wybrane kursy przedłużona do Krasienina, a następnie do Kawki. Przy czym wszystkie „miejskie” kursy dojeżdżały do ogrodu działkowego. Teraz zatrzymują się pół kilometra wcześniej na pętli, która powstała przy ul. Choiny. - Dla nas przejście 500 - 600 metrów to, proszę mi wierzyć, olbrzymi wysiłek - podkreśla pani Zofia.

- Linia 44 obecnie kończy trasę na nowej pętli znajdującej się na terenie miasta. Wydłużenie kursów ogrodów działkowych jest jak najbardziej nadal możliwe, ale wymaga partycypacji w kosztach ze strony wójta - twierdzi Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM. I dodaje: - Pismo informujące o tym stanie rzeczy zostało przekazane do władz gminy i czekamy na decyzje w tym zakresie.

Czy gmina Niemce się na to zdecyduje? - Mamy dylemat: dopłacać do kolejnych połączeń czy realizować inwestycje. W ekonomii zasada jest prosta: decydują liczby a nie polityka - mówi Krzysztof Urbaś, wójt gminy Niemce. Dodaje jednak: - Analizujemy sytuację dotyczącą dopłat do połączeń, ostateczną decyzję podejmą radni.

Niemca dofinansowują obecnie cztery linie autobusowe: 4, 24, 44, 74 oraz trzy połączenia busami. - Co miesiąc kosztuje nas to 98 tys. zł - wylicza Urbaś.

35 też zmieniła trasę

Od listopada trasę zmieniła linia 35, która dojeżdża do Świdnika.

- Z analiz liczbowych wynikało, że z linii 35 korzysta wyraźnie mniej mieszkańców, niż z 55 i często autobusy odjeżdżają niemal puste - wyjaśnia Marcin Dmowski, zastępca burmistrza Świdnika. I podkreśla: - Wypełniona przez Świdniczan ankieta potwierdziła zasadność zmiany trasy przejazdu i rozszerzenie jej o kolejne osiedla, np. Adampol, czy Wschód.

Od 1 listopada „35” jeździ trasą: Felin - Doświadczalna - Witosa - Świdnik ul. Jana Pawła II - al. Lotników Polskich - przejazd drogą serwisową drogi krajowej S12/S17 - Wyszyńskiego - Klonowa - Kusocińskiego - Racławicka - Świerkowa - Partyzantów - Wojska Polskiego - Traugutta - Dworcowa - Struga - Niepodległości (powrót: Okulickiego) - Kosynierów - Maczka - Świdnik Armii Krajowej.

Czytaj także

Most w Pilchowicach nie zostanie wysadzony

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
pobłądziłeś w rozumowaniu
6 listopada, 17:06, jeż:

Odnośnie tej nowej pętli przy ulicy Choiny. Wydano na jej budowę lącznie dojazdem / przebudowana ulica i parkingi / ogromne pieniądze. Więc nie rozumiem. dlaczego tylko dwa numery autobusów i dwa trolejbusów mają tam końcowe przystanki? Reszta autobusów dojeżdża tylko do starej pętli przy Paderewskiego. Zajmują tylko teren i smrodzą okolicznym mieszkańcom w bardzo wielu blokach mieszkaniowych znajdujących się w pobliżu. Gadanie przedstawicieli ZTM o tym że dalej nie ma potrzeby jeździć to po prostu paranoja. Pytam się zatem po co było wydawać tyle kasy skoro na nowej pętli jest prawie pusto. A to zaledwie kilkaset metrów / 500 /dalej i niech nie robią z ludzi idiotów tłumaczeniem że ograniczają w ten sposób wydatki, bo tam nie ma pasażerów. Czy naprawdę nie ma władz w Lublinie, które komuś przetłumaczą, że jest nowa pętla wybudowana nie dla samego istnienia w statystykach miasta a dla autobusów???

"Więc nie rozumiem. dlaczego tylko dwa numery autobusów i dwa trolejbusów mają tam końcowe przystanki?" - linia 44 została tam skierowana na stałe dlatego, że i tak wybranymi kursami jedzie dalej w kierunku Jakubowic/Kawki, to te parę kursów można było na pętlę ''Choiny'' zostawić, linia 18 została skierowana do pętli "Choiny" bo to była idealna ku temu linia - jedzie i na al. Spółdzielczości Pracy, gdzie jest wiele miejsc usługowych i centrów handlowych i na Dworzec PKS można się nią dostać oraz także na al. Racławickie. Także spełnia wszelkie potrzeby komunikacyjne, linia 156 trolejbusowa została wydłużona do pętli "Choiny" po to by z kolei dać połączenie z Majdankiem, linia 160 zaś daje połączenie z Dworcem PKP( przystanek na Kunickiego nieopodal tunelu) oraz z dzielnicą Czuby. Jeśli jesteś spragniony tego by skierowanych zostało w rejon pętli "Choiny" więcej linii a nie tylko 2-3 jak obecnie to tłumaczę dlaczego na razie nic z tego: Na co będzie ci przydatna linia 29? Poza połączeniem ze szkołami na ul. Elsnera i ewentualnym wzmocnieniem linii 18 na PKS-ach nie ma w trasie tej linii niczego pociągającego by była celowość jej wydłużania. Na co z kolei przydatna będzie linia 17, skoro linia 160 to znaczące pokrycie trasy tejże linii( bez Abramowic)?.Czemu miałoby także służyć wydłużenie linii 26, skoro 156 i 160 jadą na Chodźki w rejony szpitalne, a do ścisłego centrum dojedziesz linią 18. Prędzej możesz spodziewać się, że na nową pętlę "Choiny" trafią: 13 i 154. Linia 13, dlatego, żeby pozyskać dodatkowych pasażerów, bo z napełnieniem tej linii często bywa różnie, a z drugiej strony wsparcie dla mocno obciążonej na al. Racławickich 18-stce, linia 13 może jej pomóc. Z kolei linia 154 zapewniłaby połącznie skrajnego Czechowa, pętli "Choiny" z dzielnicą Rury, czyli ul. Zana, a także 154 zapewni dojazd centralnie pod Dworzec PKP( nie od Kunickiego ale od Gazowej). Kto wie, może i na nową pętlę na Czechowie trafi nocna linia N1. Reszta pojazdów tj. 17, 26 i 29 - ich końcowy się nie zmieni - te trzy linie raczej pozostaną na Paderewskiego, chociaż nie koniecznie muszą - linie: 17 i 26 można by przedłużyć przez Zelwerowicza i dać na Koncertową( tylko pewnie będzie problem z miejscem na pętli, bo to duże pojazdy są to tym bardziej) a z 29 należy się zastanowić bo opcje mogą być dwie - albo prościutko do nowej pętli na "Choiny" albo tak jak z tamtymi - przez Zelwerowicza na Koncertową na końcowy. Tym samym pętla Paderewskiego miałaby już tylko znaczenie historyczne - to znaczy można by było ją zlikwidować ale nie koniecznie trzeba, może być zachowana jako awaryjna, dla wszelkiego złego.

w
wyjaśnię
6 listopada, 16:52, hen:

A dlaczego to gmina Niemce ma dopłacać za jazdę do ogródków ludzi mieszkających w Lublinie??? Niech miasto dopłaca.

Warto zauważyć, że tamte tereny znajdują się poza granicą miasta Lublin, stąd też to jest w gestii gminy Niemce by połączenie utrzymywać, dopłacają to mają, nie chcą ich sprawa, no chyba, że gminy nie stać to już faktycznie dramat. Co więcej linia 44, kiedy nie była wydłużana to kończyła trasę na pętli Paderewskiego, na początku wydłużono ją do Jakubowic Konińskich( wiele pasażerów ubolewało, że linia nie dojeżdża do "dworu Anna"), potem zmienił się końcowy na Jakubowice Ogrodowa, a ostatnimi czasy miejscowość Kawka zażyczyła sobie kursów to i wybranymi kursami linia 44 tam pojechała( końcowy Kawka Las). Linia 44 z uwagi na newralgiczną sytuację z przewoźnikiem Warbus została uszczuplona w kursowaniu - przed wakacjami jeździła co 20 minut w szczycie, a co 30 minut między nim, po wakacjach zmiana była radykalna - jeździ co 30 minut w szczycie i co 1 godzinę poza nim. Jednakże kursy wydłużone do podmiejskich gmin nie zostały ucięte na szczęście, jednak problem opisany w artykule pozostaje - projektującym zmiany wydało się, że jak linia 44 będzie kończyć na nowej pętli "Choiny" to nie będzie mieć to wpływu na obsługę ogródków działkowych w Jakubowicach - jak widać problem jednak się pojawił, 500-600 metrów okazuje się jak widać istotną przeszkodą do przejścia. Sytuacja jednak nie jest bez wyjścia - wszystko w rękach gminy Niemce - dołoży się do obsługi komunikacyjnej działek to połączenie odzyska, nie ma problemu żadnego i linia jeśli będzie trzeba to wszystkimi kursami dojedzie do pętli Jakubowice Ogrodowa, jak to było wcześniej, a niektóre z nich wyjadą dalej w kierunku Kawki.

j
jeż

Odnośnie tej nowej pętli przy ulicy Choiny. Wydano na jej budowę lącznie dojazdem / przebudowana ulica i parkingi / ogromne pieniądze. Więc nie rozumiem. dlaczego tylko dwa numery autobusów i dwa trolejbusów mają tam końcowe przystanki? Reszta autobusów dojeżdża tylko do starej pętli przy Paderewskiego. Zajmują tylko teren i smrodzą okolicznym mieszkańcom w bardzo wielu blokach mieszkaniowych znajdujących się w pobliżu. Gadanie przedstawicieli ZTM o tym że dalej nie ma potrzeby jeździć to po prostu paranoja. Pytam się zatem po co było wydawać tyle kasy skoro na nowej pętli jest prawie pusto. A to zaledwie kilkaset metrów / 500 /dalej i niech nie robią z ludzi idiotów tłumaczeniem że ograniczają w ten sposób wydatki, bo tam nie ma pasażerów. Czy naprawdę nie ma władz w Lublinie, które komuś przetłumaczą, że jest nowa pętla wybudowana nie dla samego istnienia w statystykach miasta a dla autobusów???

h
hen

A dlaczego to gmina Niemce ma dopłacać za jazdę do ogródków ludzi mieszkających w Lublinie??? Niech miasto dopłaca.

W
Wojo

Zlikwidować ogródki działkowe!!! ;D

K
Kokos
2 listopada, 21:18, Gość:

Piszcie skargę do Kaczyńskiego,

Przecież Kaczysyny obiecali PKS w każdy zakątek.

K
Kokos

To w ramach propagowania poruszania się komunikacją miejską. A najlepsze są teksty paniusi z ZTM że w śródmieściu to rower powinien jechać po chodniku żeby nie tamował ruchu... Bo przecież cykliści nie płacą za bilet i są wszystkiemu winni.

M
Myśleć trzeba
3 listopada, 09:24, Medycyna twoja:

Cytat:"Dla nas przejście 500 - 600 metrów to, proszę mi wierzyć, olbrzymi wysiłek - podkreśla pani Zofia"

Zostało to naukowo udowodnione że brak ruchu przyczynia się do potęgowania schorzeń ruchowych.Największą głupotą są siedzenia dla starszych w autobusach.Organizm z wiekiem zapomina się ruszać i przestaje produkować kalogen.Należy przezwyciężyć lenistwo,zmusić do ruchu i nie wmawiać sobie że boli.

500-600 metrów dla starszej osoby opracowanej pracą na działce i obciążonej warzywami to nie jest ruch na świeżym powietrzu- bardzo bezmyślny i prymitywny komentarz- w ogóle zlikwidujmy autobusy i np krzesełka w przychodni, kinie, ławki w parku

M
Medycyna twoja

Cytat:"Dla nas przejście 500 - 600 metrów to, proszę mi wierzyć, olbrzymi wysiłek - podkreśla pani Zofia"

Zostało to naukowo udowodnione że brak ruchu przyczynia się do potęgowania schorzeń ruchowych.Największą głupotą są siedzenia dla starszych w autobusach.Organizm z wiekiem zapomina się ruszać i przestaje produkować kalogen.Należy przezwyciężyć lenistwo,zmusić do ruchu i nie wmawiać sobie że boli.

M
Mieszkanka Jakubowic

Pragnę zauważyć że z dnia na dzień zabrali wielu dzieciakom dojazd do szkół, studentom na uczelnię oraz doskonały dojazd do pracy! Gdyby nie przypadkowa sytuacja nikt by się nie dowiedział że 44 już nie przyjedzie na przystanek gdzie czekała spora gromadka uczniów.

Proszę mi wierzyć 44 miało sporo podróżnych NIE TYLKO działkowców. Dla niektórych to jest przeniesienie końcowego o parę metrów ale pragnę zauważyć że niektórzy musieli przejść więcej niż te parę metrów aby dostać się do poprzedniego końcowego. Moim zdaniem gmina powinno wziąć pod uwagę w szczególności młodzież bo 7/8 czy nawet 9 kursów na dzień z przystanku Ogrodowa to kpina!

G
Gość
2 listopada, 20:31, Gość:

"Niemca dofinansowują" ??? chyba nikt tego nie czyta ...

2 listopada, 21:09, :P:

Artur Jurkowski i wszystko jasne....

To już jest koniec...

G
Gość

sprawa dla poseł Wcisło, ona to załatwi. Żadna radna jej do pięt nie dorasta

G
Gość

Pani Zofia nie głosowała na Krzysztofa Żuka, ani Zofia nie pojedzie na działkę miejskim

:P
2 listopada, 20:31, Gość:

"Niemca dofinansowują" ??? chyba nikt tego nie czyta ...

Artur Jurkowski i wszystko jasne....

G
Gość

"Niemca dofinansowują" ??? chyba nikt tego nie czyta ...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3