reklama

Lokomotywownia w Lublinie już się nie obraca. Niszczeje i zarasta roślinnością. Zobaczcie zdjęcia!

Łukasz Kaczanowski
Łukasz Kaczanowski
Zaktualizowano 
Dawna lubelska lokomotywowania była w niedzielę miejsce oficjalnych uroczystości upamiętniających strajk w 1980 r. Nasz fotoreporter wybrał się na spacer po tym charakterystycznym miejscu. Z jego zdjęć wyłania się przygnębiający obraz zapomnianego punktu na mapie Lublina. Zobaczcie!

Dawna lokomotywownia znajduje się obok dworca głównego PKP. Najbardziej charakterystycznym jej elementem jest obrotnica, która służyła do zmiany kierunku jazdy lokomotyw.

Wcześniej w tym miejscu funkcjonowała parowozownia, której budynek został oddany do użytku razem z dworcem kolejowym w sierpniu 1877 r.

Lokomotywownia była miejscem strajków w 1980 r. Trwał on od 16 do 19 lipca. Uznawany jest za pierwszy na taką skalę protest kolejarski w dziejach PRL i jednocześnie najlepiej zorganizowany strajk w Lublinie w lipcu 1980 roku.

Czytaj także

Kolejarze przerwali pracę, po tym jak nie otrzymali należnej im premii. Dyrekcja tłumaczyła, że załoga nie wykonała założonego planu. Postulaty strajkowe to m.in.: podwyżki pensji o 1300 złotych dla wszystkich pracowników, wprowadzenie wolnych sobót i jawności nagród i awansów.

ZOBACZ TEŻ:

Lubelskie dzielnice jakich nie znacie. Podniebny spacer po D...

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

100 mln euro z Funduszy Norweskich na rozwój innowacji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-07-23T23:26:03 02:00, antygnIDA:

Dulkiewicz obraca w pył pamięć o Westerplatte , Żuk pamiątkę po Lubelskim Lipcu ........ POkraki demontują Polskę żeby Peres mógł ją kupić za bezcen jako bankruta bez historii

nie wiem co bierzesz, ale bierz mniej.. I jaką wolskę ?? razputina czy tam kłamczyńskiego ?

a
antygnIDA

Dulkiewicz obraca w pył pamięć o Westerplatte , Żuk pamiątkę po Lubelskim Lipcu ........ POkraki demontują Polskę żeby Peres mógł ją kupić za bezcen jako bankruta bez historii

s
szary
2019-07-15T19:56:33 02:00, Dodo:

Nic ciekawego , teren zaniedbany patrzeć jak Żule zaczną tam zaglądać , a może już to ich dom .Okropne .....niechce się oglądać .

2019-07-15T20:05:05 02:00, Gość:

to niech tam teraz zamieszkają ci działacze solidarnościowi, wezmą niech sobie przywódcę i działają

teren zaniedbany czas zeby deweloper go zagospodarowal

G
Gość
2019-07-16T10:13:42 02:00, Gość:

Lokomotywownia nigdy się nie obracała. Obrotnica - owszem. PS. Trzeba było dać 400 zdjeć tego samego.

właśnie ; oto rzetelność dziennikarzyny ...

J
Johann
2019-07-16T10:45:00 02:00, Max:

pytanie do zorientowanych- gdzie aktualnie w Lublinie przechowywane są lokomotywy skoro lokomotywownia nie funkcjonuje?

@Max: PKP Intercity i PR w sąsiednich halach, PKP Cargo (które były ostatnim gospodarzem hali wachlarzowej) na stacji Lublin Tatary.

M
Max

pytanie do zorientowanych- gdzie aktualnie w Lublinie przechowywane są lokomotywy skoro lokomotywownia nie funkcjonuje?

G
Gość

Lokomotywownia nigdy się nie obracała. Obrotnica - owszem. PS. Trzeba było dać 400 zdjeć tego samego.

G
Gość

Ciekawe jak się czuli ci działacze,raczej niszczyciele.Trzeba mieć niebywały tupet świętować na gruzach.

G
Gość

Podziękować Oleszczukom.Do tego doprowadzili świadomie w imię koryta.Wstyd i hańba.

G
GraGra

Chłopski lud nie dba o zabytki techniki.

G
Gość
2019-07-15T20:48:09 02:00, Gość:

Darmozjady wymrą i będzie lepiej

kolejne się rodzaj tj. 500 plus

p
prezes

I do czego oprowadziliście panowie z ":S" siebie do koryta.Czy tak wygląsdała" szopa":jak byłeś majstrem czesławie niezgoda?Pszyszłoroczne obchody zróbcie na "wachlarzu"panie Oleszczuk i pokażcie światu jak wygląda obiekt po 40 latach waszej działalności

G
Gość

Szkoda, po szkole kolejowej w 1974 roku na ul Zemborzyckiej, podjąłem pracę jako elektromonter trakcji elektrycznej, później poszedłem na kurs pomocnika maszynisty przepracowałem cztery lata i po stanie wojennym zakończyłem pracę na kolei, to były dobre czasy lokomotywownia działała pełna parą, kuźnia elektrowozownia, parowozy dużo ludzi pracujących a dzisiaj czasy minęły rosną krzaki cała polska gospodarka przy obecnych rządach umiera śmiercią naturalną nic nie mamy swojego wszystko w obcych łapach polska wykształcona młodzież dorabia się u niemca lub u angola i jaka jest przyszłość tego kraju? Kolejny rynek zbytu wszelkiego śmiecia z krajów europejskich.

G
Gość

Darmozjady wymrą i będzie lepiej

n
niepatriota.

Kolej pomiędzy Lublinem a Warszawą wybudowano w XIX wieku w ciągu 4 lat. PiS od 4 lat nie może tej kolei wyremontować i jeszcze masę wody upłynie w Bystrzycy zanim ten remont zostanie ukończony. W XXI wieku pociąg z Lublina do Warszawy jedzie ponad 3 godziny, o 0,5 godz. dłużej niż przed 1939. We Francji pociąg pokonuje dystans 800 km. pomiędzy Paryżem a Marsylią w ciągu 3 godzin. A solidarnościowy "Suweren" w tym czasie uczy tych Francuzów jeść widelcem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3