Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko Lublin: Samoloty jednak nie buczą nad głowami sąsiadów

Sławomir Skomra
Lotnisko musi przeprowadzać pomiary hałasu przez cały czas swej działalności
Lotnisko musi przeprowadzać pomiary hałasu przez cały czas swej działalności
Mimo obaw osób sąsiadujących z lotniskiem w Świdniku, ani razu w ciągu trzech lat normy hałasu nie zostały przekroczone przez maszyny.

Każdy, kto był świadkiem startu samolotu pasażerskiego, dobrze wie, jak wielki hałas powoduje maszyna. Ryk silników jest oceniany na 80 - 130 decybeli. Dla porównania wynik dla samochodu osobowego to ok. 70 dB. Dlatego właśnie, jeszcze przed uruchomieniem Portu Lotniczego Lublin, na licznych spotkaniach trzeba było przekonywać sąsiadów lotniska do inwestycji i mówić o możliwym hałasie.

Sąsiadów jest dużo, bo do terenów narażonych na ryk lotniczych silników zalicza się nawet ulice w Lublinie, np. Rataja i Mełgiewską, a w Świdniku: Lotniczą czy Żwirki i Wigury.

Na podstawie decyzji środowiskowej eksperci uznali, że „lotnicze dźwięki” słyszalne przez mieszkańców nie powinny przekraczać 60 dB. Czyli tyle, ile pracujący odkurzacz. - Jeżeli okaże się, że normy zostały przekroczone, to wówczas podjęte zostaną działania mające obniżyć hałas: tłumiki silników samolotowych, wymiana stolarki okiennej, docieplenie czy wyciszenie budynków mieszkalnych - mówili wówczas przedstawiciele lotniska. Jeśli to byłoby za mało, ludziom trzeba by płacić odszkodowania. Wszystko oczywiście z kieszeni portu.

Hałas na lubelskim lotnisku jest mierzony przez dwa stacjonarne urządzenia
- Znajdują się w Świdniku oraz w miejscowości Janowice - precyzuje Piotr Jankowski, rzecznik prasowy PLL. - Pomiary wykonywane są co kilka sekund, następnie są zestawiane i opisywane w comiesięcznych raportach - dodaje.

Dodatkowo port musi wykonywać regularne analizy. - Za rok 2014 ocena została wykonana, wyniki są pozytywne. Wyniki za rok 2015 będą znane w kwietniu, ale z pewnością również będą pozytywne - mówi rzecznik.

Zatem najważniejsze, ile, komu i kiedy lotnisko zapłaciło za hałas powodowany przez samoloty? Nikomu.

- Nie stwierdzono ani jednego przypadku przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu, ani dla pory dnia, kiedy obowiązuje granica 60 dB, ani dla pory nocnej - 50 dB. Odnotowane parametry są znacznie poniżej dopuszczalnych norm - zapewnia Jankowski i dodaje: - W ciągu ponadtrzyletniej działalności lotniska nie ponieśliśmy żadnych kosztów związanych z roszczeniami.

Były jednak pytania od mieszkańców, którzy chcieli poznać wyniki badań hałasu. Ale skoro normy nie zostały przekroczone, to te osoby zostały odesłane z kwitkiem.

">


Eksmisje w Lublinie. ZNK będzie kontynuował walkę z dłużnikami

Egzamin radcowski 2016. W Lublinie przystąpiło do niego 175 osób (ZDJĘCIA)

Targi Edukacyjne w Lublinie: Uczelnie i pracodawcy w jednym miejscu ( ZDJĘCIA)

Stypendia prezydenta Lublina dla studentów i doktorantów (ZDJĘCIA)

Lubelski Festiwal Wielkanocny w Muzeum Wsi Lubelskiej (DUŻO ZDJĘĆ)

Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski