reklama

Lotnisko Lublin świętuje pierwszy rok działalności. Co dalej? (ZDJĘCIA)

Aleksandra DunajskaZaktualizowano 
Lotnisko Lublin ma już rok Jacek Babicz
Lubelskie lotnisko ma rok i pewnie jedno duże urodzinowe życzenie: więcej połączeń. To też marzenie niejednego mieszkańca naszego regionu. - Drugi rok będzie kluczowy - ocenia ekspert.

- Wynik jak na początek nie jest zły. Są w Polsce lotniska, które przez lata dążyły do takiej liczby pasażerów, jaką odprawił Lublin - ocenia Justyna Urbaniak z portalu Rynek Infrastruktury.

Od stycznia do końca listopada na lotnisku wykonano 2070 lotów, z których skorzystało nieco ponad 177 tys. pasażerów. W ciągu całego roku port zbliży się do 200 tys. obsłużonych klientów. Apetyty były jednak o 100 tys. pasażerów większe: tak przynajmniej zapowiadał były szef lotniska Grzegorz Muszyński. Prezes został odwołany, a jego następca tłumaczy, że prognozy mówiące o 300 tys. pasażerów rocznie były przygotowywane "w innej rzeczywistości". - Działał wówczas OLT Express, który jako pierwszy deklarował loty z naszego lotniska. Dzisiaj firma ta nie istnieje. Ruch turystyczny czarterami też okazał się mniejszy iż przewidywany - mówi Krzysztof Wójtowicz.

Lublinianie po roku działania lotniska mogą jednak czuć niedosyt. Bo kiedy rok temu otwierano port, były szumne zapowiedzi, że w kolejnych miesiącach pojawią się nowi przewoźnicy i nowe kierunki. Do tej pory, poza Eurolotem, który lata do Gdańska i obiecuje Mediolan, siatka połączeń jest taka sama jak w chwili uruchomienia portu.

- Przyszły rok będzie dla lotniska rokiem prawdy - zaznacza Bartosz Baca z firmy doradczej BBSG. - Głównym celem władz PLL powinno być pozyskanie przewoźnika, który połączy lubelskie lotnisko z jakimś dużym europejskim hubem - dodaje.

Lublin lata od 12 miesięcy. Co dalej?

Otwarcie lotniska 17 grudnia ubiegłego roku było wielkim świętem. Cieszyły się nie tylko władze lotniczej spółki i samorządowcy, ale przede wszystkim mieszkańcy, którzy żeby przylecieć na święta z Londynu nie musieli już pokonywać dodatkowo trasy z Warszawy czy Rzeszowa. - Teraz mamy bliżej i szybciej - podkreślali Maria i Zygmunt Kosek, pasażerowie pierwszego lotu Ryanaira do Londynu Stansted.

Po euforii zaczął się jednak wysyp mniejszych i większych problemów: od nieczynnych toalet i niedziałających parkometrów, przez stronę internetową tylko po polsku, niezawierającą podstawowych informacji np. o opóźnionych lotach, po problemy z taksówkami czy trudności z dostępem do lotniskowej informacji. W lutym porażką służb ochrony lotniska zakończyła się kontrola Urzędu Lotnictwa Cywilnego: jego pracownikom udało się przemycić w bagażu nóż oraz atrapy bomb. Wydaje się jednak, że władze lotniska odrobiły lekcje i naprawiły większość błędów.

Jednym z ważniejszych wydarzeń minionego roku było uruchomienie ILS, czyli systemu wspomagającego lądowanie w trudnych warunkach. Dzięki niemu jest mniejsze prawdopodobieństwo, że przy złej pogodzie samoloty będą musiały być przekierowywane na inne lotniska.

Problemem pozostaje kwestia połączeń i ilości obsłużonych pasażerów. Miało ich być 300 tys. w ciągu roku, będzie około 200. Ryanair zawiesił na zimę połączenie do Liverpoolu, latem nie odbyło się wiele z zapowiadanych wcześniej lotów czarterowych do wypoczynkowych kurortów. Ze Świdnika latają dziś WizzAir i Ryanair: do Londynu (Luton i Stansted) oraz Oslo i Dublina. Eurolot uruchomił latem połączenie do Gdańska - początkowo tylko na wakacje, ale przedłużył je na cały rok. Przewoźnik zapowiada też, że jeszcze w sezonie zimowym rozpocznie loty z Lublina do Mediolanu. Za mniejszą niż prognozowana ilością pasażerów idą słabe wyniki finansowe. Za obecny rok spółka ma mieć prawie 30 mln zł straty.

- Według ekspertów próg rentowności lotnisk zaczyna się od miliona obsłużonych pasażerów rocznie. Dla tej wielkości przedsięwzięcia analitycy zakładają kilka do kilkunastu lat. I świadomość tego mieli właściciele portu lotniczego, podejmując zgodną decyzję o budowie - zaznacza Krzysztof Wójtowicz, prezes PLL. - To nie chęć zysku była podstawą decyzji o budowie, lecz perspektywa rozwoju regionu - dodaje. Podobnie sprawę widzi Justyna Urbaniak z portalu Rynek Infrastruktury. - Ta część Polski przez wiele lat była białą plamą na lotniczej mapie Polski i to lotnisko było tu po prostu potrzebne - mówi Urbaniak.

Jednocześnie samorządy, właściciele lotniska, żądają od władz PLL działań zmierzających do powiększenia przychodów spółki. Właśnie sprawa finansowych planów na kolejne lata była jednym z powodów odwołania ze stanowiska prezesa Grzegorza Muszyńskiego. Jedną z osób, które mają poprawić sytuację portu, jest Zbigniew Sałek, wcześniej m.in. wiceszef lotniska we Wrocławiu, teraz pełnomocnik zarządu PL. Jego zadanie to przede wszystkim doprowadzenie do powiększenia siatki połączeń.

Codziennie rano najświeższe informacje z Lubelszczyzny prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

60 Sekund Biznesu: Wyczerpuje się imigracja ukraińska

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 59

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ale!

Po cóż nam politycy w tym skansenie zatem? No ale teraz może z Mediolanu przyleci paru przekręciarzy , to przynajmniej za jakiś czas media będą miały o czym gadać

A
Ale!

Po co nam politycy w tym skansenie zatem? No ale teraz może z Mediolanu przyleci paru włoskich przekręciarzy to za jakiś czas przynajmniej media będą miały o czym gadać...

A
Ale!

Szkoda ,że nie zbudowano lotniska z prawdziwego zdarzenia w Niedźwiadzie ( z cargo ). Bo ten Świdnik to niestety Krasnonoludkowo...Nie będzie nigdy lokomotywą rozwoju regionu, Sobczak nie ma się czym chwalić ( a lubi ! ),żadnej misji dziejowej nie wykonał...A była szansa!

n
nik

KurierLubelski internetowy to jednak wielkie dziadostwo.Nie da sie tego czytac poprzez natlok reklam atakujacych z kazdej strony.Bojkotuje takie wsiowe I dzadowskie I zasciankowe strony.
Precz z internetu takim stronom.

A
Anka

ja i moja cala rodzina,ta w Polsce tez odprowadza podatki. wiec na panska hojnosc w doplacaniu nie liczymy. no chyba ze odprowadza Pan/i comiesieczne dobrowolne skladki na lotnisko. prosze chociaz do biletow sie nam pasazerom nie dorzucac bo jeszcze bedziemy chcieli czesciej latac na panskie nieszczescie. a tak na swieta to zycze duzo spokoju i radosci a na przyszlosc wiecej rozumu i serca dla innych.

J
Josef

Kłamstwa Sobczaka wychodzą podatnikowi bokiem i z dziurawą kieszenią bo musi pokrywać straty niedorajdów z PO.Lotnisko bez cargo to nirrentowny kopciuszek.Obiecywano ,że będzie cargo,lotnisko najnowocześniejsze w Europie.A wyszło co budowa małego lotniska najdroższa w Europie,a przuy tem wycięto 130 ha lasu.Za to Sobczak ze swoim otoczeniem powinien zasilić areszt śledczy i ciężkie więzienie ,a nie opływać w dobrach pobieranych z wojewodztwa ,a także z lotniska!!! Czy ktoś naprawdę rozliczył budowę lotniska?

R
Rezolutna Barbie

poza tym zmień płytę, nudny jesteś... ziew....

R
RezolutnaBarbie

lepiej postawić na równomierną sieć autostrad i szybką kolej (nie mówie, ze od razy 300 km/h TGV jak we Francji) moga byc wolniejsze pociągi np. 150-180 km /h miedzy większymi miastami niż stawienie kolejnych lotnisk. To się bardziej opłaci długoterminowo. Biorąc pod uwagę niski przyrost naturalny mieszkanów Lubelszczyzby, ogromna emigracje młodych ludzi z Lublina i okolic i niskie zarobki 90% mieszkanców tego regionu to lotnisko nie wygeneruje nigdy liczby powyżej 500 tyś. =czyli zawsze trzeba będzie dokładac. To nie jest wina Żuka, prezesów lotniska, linii lotniczych ale ogolnej biedy i sytuacji w kraju. Lotnisko w Lublinie pociagnie przez kolejne 10 lat z uwagi na emigracje zarobkową i rozdarte rodziny, ale co po co bedzie powiedzmy po 2030? Przecież czartery w ogle sie słąbo sprzedają. Emigranci w którymś momencie nie bedą mieli do czego wracać...a liczba ludnosci gwałtownie spadnie....przemyslcie moje słowa. całuski

j
jacek

No cóz...to bylo do przewidzenia....skoro na lubelszczyźnie nie ma przemyslu, nie ma pracy a sa tylko pastwiska to nikt tu nie bedzie latal. Dobrze ze chociaz mogą z tych pastwisk co niektórzy odlecieć gdzies gdzie cos się dzieje! Wladzom przypominam, ze lotnisko mialo byc zbudowane pod rozwój gospodarczy regionu!. wladzom zas lotniska proponuje wyczarterowac Airbusa i wykorzystać do lotów wycieczkowych w regularnych i dobrych pogodowo dniach. Region narazie jest zafascynowany lataniem i lotniskiem....wielu mieszkańców nigdy nie lecialo samolotem. Mozna uruchomic loty np. dookola Polski....albo nad atrakcyjnymi regionami bez międzylądowań.

j
jon

to zwykły plebs , nie mający orientacji minusuje !

j
jon

na zmywaki !

j
jon

panie Wójtowicz , nie gadaj pan głupot !
nie chce pan pamiętać jaką ciemnotę wciskano mieszkańcom Lubelszczyzny przez pana kolegów , jak to będzie 300 tysięcy pasażerów, potem 600 tysięcy, potem jeszcze więcej.
czy pamięta pan jak osoby realnie oceniające perspektywy tego lotniska odsądzano od czci i wiary ?

G
Gość

My dopłacamy, a nie Ty.

A
Anka

dobry pomysl byl z tym lotniskiem. Jedyne czego zycze to rozwoj na wiekszej ilosci polaczen:) Wielu osobom to ulatwi zycie... sama mieszkam w Dublinie i wiem jaka radosc sprawia mi wyrwanie sie chciaz na 4 dni do rodziny, co bylo niemozliwe przed utworzeniem lotniska, gdyz dojazd do okolic Chelma zajmowal za duzo czasu.Oby bylo tylko lepiej!

o
obywatel.pl

a to im doradzał syn naszego premiera Tuska

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3