Lotnisko Lublin: System ILS coraz bliżej uruchomienia

Ewa Pajuro
Samolot pomiarowy „papuga” dwa tygodnie temu testował ILS na Lotnisku Lublin
Samolot pomiarowy „papuga” dwa tygodnie temu testował ILS na Lotnisku Lublin Tomek Koryszko
Coraz bliżej uruchomienia systemu ILS na lubelskim lotnisku. Samolot pomiarowy „papuga” zweryfikował jego jakość. Teraz przyszedł czas na testy. W połowie października system powinien już działać.

Dwa tygodnie temu nad lubelskim lotniskiem krążył samolot pomiarowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) – tzw. papuga. Maszyna weryfikowała jakość zamontowanych w porcie urządzeń wchodzących w skład ILS. – Ten egzamin wypadł pomyślnie – mówi Grzegorz Hlebowicz, rzecznik prasowy PAŻP.

Czytaj więcej o Lotnisku Lublin w naszym serwisie

Na tym jednak nie koniec. ILS (z ang. instrument landing system), czyli system wspomagający pilota przy lądowaniu w trudnych warunkach pogodowych, przed ostatecznym uruchomieniem musi pracować „na próbę” bez awarii przez 1620 godzin. Konieczne jest też wpisanie go do Rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych oraz opublikowanie informacji o urządzeniu w Zbiorze Informacji Lotniczych AIP Polska.

Wspomniane procedury potrwają do połowy października. – Trudno podawać konkretną datę rozpoczęcia działalności operacyjnej ILS na lubelskim lotnisku. Z naszych wyliczeń wynika, że nastąpi to między 10 a 20 października – mówi Hlebowicz. I przyznaje, że już w listopadzie będzie zapewne okazja do skorzystania z pomocy ILS. – Wtedy polskie lotniska borykają się zwykle z problemem mgieł – mówi. – Na pewno uruchomienie ILS zaowocuje mniejszą liczbą od-wołanych czy opóźnionych lotów. Nie jest jednak tak, że system jest pomocny w każdej sytuacji. Zdarzają się tak złe warunki pogodowe, w których nawet to rozwiązanie nie pomaga – zastrzega.

ILS to trzecia z kolei inwestycja PAŻP w Świdniku. Wcześniej agencja ustawiła na lotnisku wieżę kontroli lotów i zestaw radiolatarni z dalmierzem DVOR/DME.

Budową ILS zajmowała się poznańska firma Telbud. Wartość inwestycji to ponad 2,7 mln zł.

Treści, za które warto zapłacić!
RAPORTY, KOMENTARZE, REPORTAŻE

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zmywak UK
Na pewno uruchomienie ILS zaowocuje mniejszą liczbą odwołanych czy opóźnionych lotów.
-Ja dlatego wybieram co miesiąc pewne lądowanie w Warszawie.
E
Ella
Nie jest i nie będzie jeszcze długo dochodową inwestycją dlatego iż zarządzający tą instytucją chcieliby od razu wznieść się na szczyty osiągnięć finansowych nie robiąc jednocześnie nic w tym kierunku .Samo uruchomienie kilku kierunków przelotów to nie wszystko.Ceny dojazdu na lotnisko wysokie,wszystko czego się tknąć drogie,wszędzie zakazy ,łancuchy za wszystko trzeba płacić ,zero reklamy lotniska,a jeżeli już jest to okazuje się ona daleka od rzeczywistości/np.ceny biletów/.To lotnisko się zwinie i to szybko na własne życzenie nim zarządzających min.
g
gość
"Z drugiej strony WISLY jest POLSKA bardzo bogata" - kolego czy ty wiesz co piszesz? Bywasz czasem po tej drugiej stronie Wisły? Oglądasz wiadomości w TV? Ludzie w całej Polsce ostrzegają, że wyjdą na ulice w celu przeprowadzenia masowych strajków - myślisz, że dla zabawy??? Ja wiem, że Polska wschodnia jest sporo biedniejsza od zachodniej ale bez przesady. Po drugiej stronie Wisły BARDZO BOGACI to są ale poszczególne osoby a nie wszyscy. 10 milionerów + 90 biedaków daje wyższą średnią niż 1 milioner + 99 biedaków - i tak należy analizować dane statystyczne dot. zamożności mieszkańców polskich miast. Pomimo wyższej średniej należy pamiętać że to mimo wszystko średnia, na którą składają się zarobki ludzi bogatych i biednych, a tych drugich jest mnóstwo w całej Polsce.
g
gość
Bez komentarza do komentarzy...
A
AVIO LOT
Za dlugo LUBLIN czekal na lotnisko Zdrugiej strony WISLY jest POLSKA bardzo bogata aL U B L I N zostal w tyle od 1990 roku dzielin nasz przepasc gospodarcza ludnosc ucieka przenosi sie do warszawy krakowa poznania Wiec zrobcie juz ten ILS i polaczcie LUBLIN LOTAMI z WROCLAWIEM FRANKFURTEM
T
Tom z Lublina
Jak znam życie to Tom z Rzeszowa pomachał już ŚWIŃSKIM OGONEM w dniu dzisiejszym?
k
kielunia
a ja byłem już tak naprowadzony że nic nie mogło mnie zatrzymać do lądowania na jej pasie startowym.

Ale ostatnio coś chyba jej ILS zaczął szwankować bo mnie zaczęło coraz częściej znosić z podejścia w stronę nowszej generacji lotnisk z silniejszym ILS'em ;)

Mańka, może jaki tuning u jakiegoś profesora?
P
Pizza Driver
Tobie to już chyba odpadł od tego machania i pozostało ci tylko pisanie o nim i wspomnienia. A może jeszcze go masz ale tak małego, że chwytasz pęsetą.
s
s
jak tam jasionowskie fredy
E
Em
a miasto dwa razy mniejsze od Lublina - i mojRzeszów nie jest metropolią i długo nie będzie
s
sołtys
4 połączenia międzynarodowe i aż 1 krajowe ( sezonowe). Rzeczywiście sukces na miarę ...Krowiej Wólki. Jaka "metropolia" takie i lotnisko.
n
nic tu po naszym
machaniu fredami, jesli nie podpatrzymy jak robi to jedyny na swiecie profesor i fachowiec w tej dziedzinie: TOM Z RZESZOWA A.K.A. FRED z rzeszowskiej metropolii bez starówki
L
Liberał
Rozumiem, że minusy są od tych, którzy uważają, iż lotnisko nie powinno być rentowne.
p
poznaniak z LB
Dzięki[ Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej jak i wykonawcom firmy Telbud z Poznania że lotnsko będzie bardziej bezpieczne .Powodzenia w ilości pasażerów i siatki połaczeń
m
max payne
rentowne nie będzie nawet za tysiąc lat
Dodaj ogłoszenie