Lotnisko w Świdniku: Rusza budowa pasa startowego (ZDJĘCIA)

DUNZaktualizowano 
Port Lotniczy Lublin podpisał dziś umowę na budowę pasa startowego lotniska w Świdniku. Realizacja inwestycji ma się zakończyć za rok.

Pas startowy lotniska będzie miał 2 520 metrów długości i 60 metrów szerokości. Będą mogły z niego korzystać samoloty typu Boeing 737 i Airbus A320. - Będą mogły lądować także większe maszyny ale nie będą mogły odlecieć na swój pełny zasięg czyli 12-13 tys. km - tłumaczył Dariusz Krzowski, wiceprezes PLL.

Pas, w początkowym etapie, będzie pasem kategorii pierwszej. - Oznacza to, że będzie można tu lądować, jeśli podstawa chmur będzie powyżej 60 metrów a widzialność pozioma po pasie - 500 m. To wystarczy bo z badań wynika, że gorsze warunki panują w na Lubelszczyźnie średnio trzy - cztery dni w roku - tłumaczył Krzowski. - Szybko będzie można jednak rozszerzyć nasze parametry do kategorii drugiej - która umożliwia lądowania w warunkach o połowę gorszych niż w pierwszej. W tym celu trzeba będzie m.in. zmodernizować system ILS, a wtedy moglibyśmy być lotniskiem zapasowym dla Warszawy - kiedy będą tam panowały złe warunki atmosferyczne - dodał Krzowski.

Początek pasa będzie w okolicach lasu - od strony Mełgwi , koniec - w miejscu jeszcze istniejącej ulicy Mełgiewskiej. Samoloty będą startowały w kierunku lubelskiego osiedla Felin a lądowały -odwrotnie. Grzegorz Muszyński, prezes PLL zapewnił, że na Felinie poziom hałasu nie będzie dokuczliwy dla mieszkańców.

Pas startowy wybuduje konsorcjum złożone z firmy Mota - Engil Central Europe oraz m.in. Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Lubartów i Komunalnego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych w Lublinie. Umowa opiewa na prawie 61 mln zł netto. Prace mają potrwać do sierpnia przyszłego roku.

Umowę podpisywano dziś w błysku fleszy na terenie budowanego lotniska. Specjalnie na ten cel wśród hałd ziemi i ciężkiego sprzętu stanęła mównica z logo PLL . Firmowy rollup, który robił za tło, przewracał się na wietrze, ale przez całą konferencję dzielnie podtrzymywał go jeden z pracowników. - Wchodzimy w najważniejszy etap budowy - mówił Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. - Jak jest droga startowa to samoloty mogą wystartować i wylądować - zauważył Grzegorz Muszyński. A Jacek Sobczak dodał, że pas startowy "to serce lotniczej inwestycji".

Mimo ujawnionych niedawno kłopotów - m.in. ze względu na braki w dokumentacji projektowej trzeba było unieważnić przetarg na budowę terminalu - przedstawiciele władz spółki PLL, miasta i regionu zapewniali dziś, ze wszystko idzie zgodnie z planem i lotnisko powstanie do końca przyszłego roku. - Są trudne warunki gruntowe, ze względu na pogodę błoto jest wszechobecne, ale mimo to udaje się dotrzymywać terminów - zaznaczył Muszyński. Przypomniał, że ogłoszony został przetarg na terminal, który - jak liczy prezes - zakończy się we wrześniu. - Mam nadzieję, że firmy nie będą "rozrabiały" (czyli że nie będzie np. protestów - red.) - mówił.

Ile będzie kosztować inwestycja? - Maksymalnie 400 mln zł netto - zapewnił Muszyński.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową. Zapisz się do newslettera!

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Materiał oryginalny: Lotnisko w Świdniku: Rusza budowa pasa startowego (ZDJĘCIA) - Kurier Lubelski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 20

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
a
as

a po co w warszawie przeciez sa autobusy pociagi i dojedzie sie do frankfurtu

zgłoś
S
Shrek

Działa to wszystko w dwie strony. Gdzieś na pewno ktoś by się nachapał. FANG jest chyba nie do końca ok, skoro nie mówi, że jest z PSL...:) Tam, w Niedźwiadzie, uważam, że były większe przekręty dotyczące gruntów jak również innych spraw?! Nie bronię p. Sobczaka, nie jest to moja partia ani pogląd na życie. Jednak lotnisko w Świdniku miało być, planowane już było, 15-20 lat temu. Widziałem nawet projekty tamte jak również obecnej budowy pasa chyba już 6 lat temu. Zawsze tak było, jest i będzie, że przy buławie wszyscy blisko żyć będą jak paniska. Same prace w -25'C z zaprawą cementową, dają nam przykład braku wiedzy w zakresie budownictwa. Druga sprawa odcięcia części terminalu i oszczędności. Czy w Polsce nikt nie myśli przyszłościowo? Za chwilę znowu będą remonty, rozbudowy, brud i syf wszędzie. Tak jak to się dzieje na Chopina w W-wie. Budowy dla zasady aby ludziom oczy mydlić. Później wstęgi, nożyczki, imprezy i słupki pokazujące zakres prac robionych i wykonanych. Chory ustrój, Państwo a ludzie wiecznie strach w oczach mają. Zapomnieli, że urzędnik jest pracownikiem a nie katem i żyje dla nas i za nasze pieniądze. Taczka jest bardzo ładnym urządzeniem do wywozu nawet gnoju.....

zgłoś
w
waxxx

te lotnisko do głupota jest w warszawie i starczy i jest dużo taksówek i pociągow i autobusy to poco lotnisko a niewiem czy to dobry pomysł chyba tak bo potrzebne jest lotnisko czy nie a niewiem moze nie jeszcze pomyśle dam wam jutro znać jak sie namyśle to część

zgłoś
w
wkurzony

Szlag trafia. Lokalny grajek świdnicki Piotr Jankowski rzecznikiem prasowym Zarządu Portu Lotniczego Lublin. Nie ma lepszych osób tylko takich jopków po znajomości partyjnej wsadza się aby brali kasę.

zgłoś
b
bolek

jakim prawem lublin stawia lotnisko za pieniądze przeznaczone na całe województwo ?!?!?!?

zgłoś
D
DrWal

Spokojnie pytać trzeba i zbierać odpowiedzi bo w przeciwienstwie do archiwów PZPR, WSI i SB zasobów sieci spalić się nie da.

"Początek pasa będzie w okolicach lasu - od strony Mełgwi" - w części już wyrąbanej będzie początek pasa czy w części do wyrębu ze zmiany planów wynikającej?

zgłoś
M
MAR......

NIECH SOBCZAK UJAWNI MILIONOWE STRATY Z POWODU ZMNIEJSZENIA PRZEZ UNIE LOTNISKA Z 22000M.KW.,NA 11000M.KW.----OPRACOWANY BEZ WCZESNIEJSZEGO UZGODNIENIA Z UNIA---- ZALOZEN DO PROJEKTU BUDOWY---- PROJEKT TECHNICZNY POSZEDL W DUZEJ CZESCI DO KOSZA.----TERMIN ZAKONCZENIA BUDOWY Z TEGO POWODU OPOZNI SIE O ROK.-----ALE SOBCZAK I JEGO KOLEDZY NA TYM JESZCZE ZAROBIA----- BO O ROK DLUZEJ BEDA POBIERALI WYSOKIE POBORY.----TO JEST SZTUKA SPARTOLIC ROBOTE I JESZCZE DUZO NA TYM DUZO ZAROBIC-TO JEST BYLE JAKOSC PRACY SOBCZAKA.NO I JESZCZE CHCIELI SOBIE KUPIC VOVLVO -TYLKO OPINIA PUBLICZNA NIE POZWOLILA.

zgłoś
s
seed

.

zgłoś
k
kk

teraz już max. 400 mln netto, potem będzie 500 mln brutto a tak naprawdę to pewnie ile się da wyciągnąć do wspólnego koryta. Pełna amatorka.

zgłoś
w
wielkopolanin z P-N

Mam pytanie czy Unia Europejska zabrania długosc pasa startowego 2800 metrów przeciez to bezpieczenstwo lotniska a nie 2500 metrów .Czy długosc pasa zalezy od wielkosci Terminala ,proszę o podanie ludzi Odpowiedzialnych a dziennikarzy prosze o wyjasnienie ???????????-jezeli zalezy mu na mieszkancach regionu.Słuszna ocena internauty [Fang].2 Czy wykonanie terminala na głębokich Fundamentach jest tez zabronione przez Unie Europejska dla Lublina biednego regionu .CZy ta Unia dba o obywateli wszystkich z Unii czy tylko niektóre regiony a innym podkłada nogi

zgłoś
p
podLOTek

Nigdzie nie doczytałam się gdzie planowana jest strefa zrzutu paliwa
( w przypadku konieczności awaryjnego lądowania - np. tuz po starcie ) ?
Czy to tajemnica - czy nie ? Mieszkańcy jakiej okolicy powinni być przygotowani
na takie zdarzenie losowe ?
A mieszkańcom Felina - no cóż ... współczuję !!!

zgłoś
F
Fang

Pan Sobczak mówi o sercu które na starcie przegrywa z innymi lotniskami .Lublinek pod Łodzią przedłuża pas startowy podobnie jak inne lotniska ale w naszej wsi sołtys tego nie widzi i nie uczy się na błędach innych.Inna sprawa to koszt budowy .Ile Pan Sobczak niedoszły kandydat platformy do stołka senatora przewidział środków na wymianę okien sąsiadom lotniska.Czy powie to teraz czy dopiero po wyborach.A mogło być tak ładnie-Niedźwiada.Pas i lotnisko z prawdziwego zdarzenia ,brak protestów i odszkodowań dla sąsiadów,susły by sobie spokojnie żyły.Nie byłoby tylko okazji do nachapania się.

zgłoś
k
kokosik

Mam takie wrażenie, żeparu facetów za moje i innych podatników pieniądze bawi się klockami w budowę lotniska. Jak nie ma odpowiednich klocków to się z czegoś rezygnuje , coś się zamienia. Przy okazji długiej zabawy mają przyjemność ( czytaj forsę z kontraktów).

zgłoś
N
NieLot

"Specjalnie na ten cel wśród hałd ziemi i ciężkiego sprzętu stanęła mównica z logo PLL " - myślałem, że dalej w tekście padnie słowo "przepraszamy", przepraszamy, że przez niemal 1,5 roku kłamaliśmy w sprawie kubatury PLL i kosztów ralizacji całego przedsięwzięcia. Skoro przepraszam nie padło to nie jeden jeszcze raz zostaniecie drodzy czytelnicy świadomie czy też nie przez PLL i jego właścicieli oszukani.

"Najlepsza kiełbasa wyborcza. Lotnisko!

zgłoś
w
wielkopolanin z P-N

Lublin powinien od początku posiadać system Lotniska zapasowego ILS tak aby za jednym podejsciem uzyskac status lotniska zapasowego dla stolicy .Dlaczego wszysto zostawiacie mieszkancom tylko w marzeniach i projektach .Terminal mini 40 procent załozonego pierwotnie pas startowy mini zamiast od razu 2800 metrow biezących nie mówiąc o Cargo.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3