Lotnisko w Świdniku uziemi tamtejszy aeroklub

Aleksandra Dunajska
Piotr Waseńczuk
Kiedy zacznie funkcjonować Port Lotniczy Lublin, aeroklub w Świdniku przestanie szkolić pilotów szybowców. Zmiany czekają też aeroklub w Radawcu.

- Uruchomienie lotniska w Świdniku zmienia przestrzeń lotniczą w tym rejonie. Od przyszłego roku będziemy więc musieli zamknąć sekcję szybowcową, bo szybowce nie mogą się poruszać w przestrzeni lotniska komunikacyjnego - potwierdza Jan Kidaj, prezes Aeroklubu Świdnik. - Nie chcemy jednak zaprzepaścić bogatej, 60-letniej tradycji szkolenia u nas pilotów szybowcowych. Aeroklub był przecież kolebką dla mistrzów świata, Janusz Kasperek to tylko jeden przykład. Dlatego prowadzimy rozmowy, aby znaleźć rozwiązanie. Szukamy terenu na nowe lądowisko dla szybowców. Musiałoby być co najmniej 20 km od portu w Świdniku - dodaje.

Kidaj zapowiada, że aeroklub zwróci się z prośbą o finansową pomoc do Portu Lotniczego Lublin oraz do głównych udziałowców spółki, czyli miasta i województwa.

- Na razie żadnego takiego wniosku nie otrzymaliśmy - zaznacza Piotr Jankowski, rzecznik prasowy PLL. - Dla nas najważniejsze jest oczywiście spełnienie wymogów bezpieczeństwa w przestrzeni wokół lotniska. Ale aeroklub wspieramy i będziemy wspierać na miarę naszych możliwości - deklaruje Jankowski.

Ze zmianami musi się liczyć także Aeroklub Lubelski w Radawcu. - Już od roku z przedstawicielami lotniska w Świdniku, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej i lotniskiem w Dęblinie negocjujemy w sprawie nowego podziału przestrzeni powietrznej na naszym obszarze - stwierdza Adam Gruszecki, dyrektor aeroklubu. - Przedłużenie osi pasa portu w Świdniku jest wycelowane w nasze lotnisko, więc spodziewamy się np. ograniczeń w wysokościach, na jakich może-my się poruszać - wyjaśnia.

Tymczasem aeroklub w Świdniku ma jeszcze jeden kłopot. Na terenie trawiastego lotniska, będącego własnością Portu Lotniczego Lublin, aeroklub dzierżawi obszar, na którym powstanie rejestrowane właśnie lądowisko aeroklubowe. Pomiędzy nim a hangarem aeroklubu jest dział-ka PZL Świdnik (z grupy Agusta Westland) o szerokości 160 metrów. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, Agusta chce zabronić aeroklubowi korzystania ze swoich gruntów, co oznaczałoby, że samoloty z hangarów nie będą miały jak kołować na lądowisko. Jan Kidaj zapewnia jednak, że sytuacja nie będzie problemem. - Rozmawiamy w tej sprawie z władzami Agusty Westland i na pewno dojdziemy do porozumienia - uważa Kidaj.

Wideo

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
LBN
No raczej nie masz racji, nie upraszczaj i nie sprowadzaj sprawy do absurdu. Port Lotniczy jest ważny, ale trzeba także uporządkować mniejszy ruch lotniczy w okolicu Lublina i Świdnika, bo on był odkąd istnieje lotnictwo w naszym mieście, a istnieje bardzo długo...trzeba znaleźć jakieś rozwiązanie, a nie się obrzucać błotem. Nie jestem ja fachowcem, ale w Rzeszowie i Łodzi jakoś porty lotnicze i trawiaste lotniska aeroklubowe (pewnie z mocnymi ograniczeniami) funkcjonują.
L
LBN do Ość
Stanisław Skalski - kto chociaż tylko troche interesuje się lotnictwem, wie kim jest. Piękny życiorys, ale nadal nie rozumiem związku logicznego z tematem i Twoich racji: Ość. O co Ciebie chodzi? Że szef Aeroklubu Świdnickiego będzie musiał przenieść się i dogadać z Lubelskim w Radawcu? I trzeba będzie na nowo zorganizowac ruch aeroklubowy wokół aglomeracji lubelsko-świdnickiej z drugiej strony z dala od Potu Lotniczego (jest te 20 km). Ależ masz masz temat jak Rozencwajgowa z wekslami na żyro:-)
F
Fang
czytanie przez redakcję wpisów na forum.Również tego o byłym z-cy prezydenta .
p
podpis
przecież widać, że to ryanair, zmień leki, bo te ci szkodzą.
l
lekarz
wez lekarstwa i usiadz w cieniu;)
L
LBN
Od Portu lotniczego do lotniska w Radawcu będzie ~20 km w linii prostej.
L
LBN
Nie zrozumiałeś aluzji, bo domyślam się, że dalej optujesz za przegraną Niedźwiadą. Tam jest prawie 40 km z Lublina prawie godzina jazdy w szczycie, praktycznie nie ma żadnej sensownej infrastruktury w pobliżu (drogi ekspresowe, kolej). Zatem koszty budowy byłyby kolosalne, a wpływ na rozwój aglomeracji Lubelsko-Świdnickiej minimalny.
O
Ość
i, myślę, że dłużej od ciebie... nie trafiłeś. Ale macaj dalej, macaj, może trafisz?
a
alex
chłooooop zyweeeemmmuuu nie przepuuuuuści :D
a
alex
lotnisko w aglomeracji !!!!! Buhahahahaa, czy ktoś z nich był w PRAWDZIWEJ aglomeracji takiej jak np. Londyn ??? Tam z Heathrow startuje samolot co 30 sekund i ludzie żyją, rozmnażają się, spożywają pokarmy ;)) Tutaj wystartuje może ze 2 samoloty w tygodniu i już płacz... Kury przestanOM sie nieść, krowy mleka nie beNDOM dawać :D
O
Ość
zwolennikiem tego: byle jak, byle gdzie - ale - aby było? Czy tak właśnie wyobrażasz sobie postęp i nowoczesność?
L
LBN
Zapewnie to nieboszczka Niedźwiada 40 km od Lublina odezwała się:-))) Jeszcze chłopki nie mogą przeboleć, że grunty kupili żeby z zyskiem odsprzedać pod lotnisko a tu taki zonk: lotnisko będzie w Świdniku.
f
facet
Owszem w innych krajach mogą współistniec samoloty komunikacyjne razem z szybowcami, malymi samolotami itp. Ale Polska to taka dziwna kraj, ze sie nie da. Bo przestrzenią powietrzna u nas wciaz rządzą ludzie ktorzy są spuscizną PRL, oraz wojsko. Wybudowali lotnisko w srodku aglomeracji, uziemią jeden aeroklub, prawie uziemią drugi i są zadowoleni z siebie.
Zycze powodzenia Aeroklubowi w Swidniku ale nie wierze ze miasto czy PPL dorzuci im kasy na wykupienie nowego ladowiska.
a
alex
w Woli Uhruskiej ????
d
dr Marco
Już wcale się nie dziwię, że inwestorzy omijają tej grajdoł.

Podali informację, że rozbudowa trakcji trolejbusowej - im przeszkadza.
Podali informację, że lotnisko - im przeszkadza.

Barany, tłumoki rodem z wioch - z takim nastawieniem, to ino kury i nierogaciznę hodować.
Pamiętam jak 11 lat temu jeżdziłem do Rzeszowa, to w centrum było klepisko i miasto niedoinwestowane. A teraz? Miło, aż się patrzy. Wszedzie inwestycje + duże piękne lotnisko
Dodaj ogłoszenie