reklama

Lubelska ekobenzyna będzie produkowana w woj. łódzkim

Aleksandra DunajskaZaktualizowano 
Stanisław Jabłoński, prezes Ekobenz, a obok pilotażowa instalacja zbudowana przy ul. Zimnej
Stanisław Jabłoński, prezes Ekobenz, a obok pilotażowa instalacja zbudowana przy ul. Zimnej Małgorzata Genca
Ekologiczne biopaliwo z alkoholu, powstałe na podstawie opracowanej w Lublinie technologii, kierowcy będą mogli kupić już w przyszłym roku. Produkcja ruszy jednak nie na Lubelszczyźnie, ale w Kleszczowie w województwie łódzkim. Firma Ekobenz nie wyklucza jednak, że za kilka lat instalacja powstanie także w naszym regionie - prawdopodobnie w gminie Krzczonów.

Nowatorską technologią w 2006 r. lokalnych przedsiębiorców zainteresował prof. Dobiesław Nazimek, chemik z UMCS. Polega na tym, że etanol gorzelniany 92 proc. lub przemysłowy 96 proc. czyli spirytus, w obecności katalizatora, w temperaturze około 300 stopni, pod ciśnieniem 20 barów jest odwadniany, a potem następuje synteza do węglowodorów o parametrach identycznych do tych, zawartych w benzynie z ropy naftowej.

Ponad dwa lata temu firma Ekobenz Stanisława Jabłońskiego i Waldemara Zaniuka pozyskała unijne dofinansowanie - 21,6 mln zł na ten wart 31,4 mln zł projekt. Technologię przemysłową spółka opracowała we własnym laboratorium. Przy ul. Zimnej w Lublinie zbudowano niewielką, pilotażową instalację - żeby sprawdzić, na ile pomysł sprawdzi się w praktyce.

- Badania są w końcowej fazie. Wynika z nich, że wartość energetyczna naszej benzyny to 43 megadżule na kilogram, podczas gdy dostępne dziś na rynku paliwo z ropy ma 42,6 MJ/kg. Liczba oktanowa naszego paliwa to 98 - wylicza Stanisław Jabłoński. - Naszą benzynę, jako jedyne spośród dostępnych dziś na rynku biopaliw, będzie można stosować jako paliwo samoistne w silnikach najnowszej generacji, bez konieczności dokonywania w nich zmian. Będzie ono wolne od etanolu, co oznacza lepszą pracę silnika. Zawiera też niewielką ilość benzenu, co skutkuje niską szkodliwością dla środowiska - wylicza Jabłoński.

Jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa instalacji produkującej ekologiczną benzynę na skalę przemysłową. Rocznie - 22,5 tys. ton. Paliwo ma być na rynku już w przyszłym roku. Wytwórnia zatrudni 85 osób, ale nie ruszy na Lubelszczyźnie tylko w Bogumiłowie w gm. Kleszczów (woj. łódzkie). - Zależało nam na tym, żeby uruchomić ją w naszym województwie. Poszukiwaliśmy działki pod inwestycję, rozmawialiśmy z władzami gmin m.in. w Lublinie, w Niemcach, Puławach, Lubartowie, Puchaczowie. Okazało się, że ceny i oferowane warunki są dla nas nie do przyjęcia - tłumaczy Stanisław Jabłoński. - Tymczasem Kleszczów zaoferował w pełni uzbrojoną działkę za cenę kilkukrotnie niższą - wyjaśnia.

Prezes Ekobenz zapowiada jednak, że zamierza uruchomić kolejną - kilkakrotnie większą - wytwórnię na Lubelszczyźnie. - Na razie pod uwagę bierzemy m.in. gminę Krzczonów. Myślę, że będzie to możliwe za 3-4 lata. Chcielibyśmy, żeby obok produkcji benzyny funkcjonowała tu gorzelnia. Pozwoliłoby to na wykorzystanie potencjału regionalnego rolnictwa - etanol mógłby być wytwarzany z buraków cukrowych, ziemniaków czy kukurydzy. Bo w Kleszczowie etanol będziemy sprowadzać, najprawdopodobniej zza granicy - ze względu na wysokie ceny w Polsce - tłumaczy Jabłoński.

Na lubelską inwestycję nie będzie już jednak unijnych pieniędzy. Jabłoński uważa, że to nie przeszkoda. - Już dziś pukają do nas inwestorzy. Czekają na oficjalne potwierdzenie opłacalności inwestycji. My już dziś jesteśmy jej pewni ale inwestorzy chcą poznać wyniki pracy instalacji przemysłowej - podkreśla.

Jaka będzie cena ekologicznego paliwa? - Myślę, że zbliżona do ceny benzyny z ropy. Nasza benzyna - biopaliwo II generacji - jest najwyższej jakości i to nią chcemy konkurować - zaznacza Jabłoński.

Prof. Adam Kupczyk z warszawskiej Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego uważa, że lubelska firma ma duże szanse na powodzenie. Bo, jak wyjaśnia, spalanie jej paliwa, jako benzyny drugiej generacji, oznacza niższą emisję CO2.- Ta technologia jest innowacyjna nie tylko w skali polskiej, ale też europejskiej - dodaje.

Mniej optymistyczny jest Adam Stępień, dyrektor Krajowej Izby Biopaliw: - Determinantą sukcesu będzie cena surowca czyli etanolu. Jeśli kalkulacje dla projektu były robione kilka lat temu, dziś mogą się okazać chybione, bo cena etanolu bardzo wzrosła.


Nasze serwisy:
Serwis gospodarczy - Wybierz Lublin
Serwis turystyczny - Perły i Perełki Lubelszczyzny
Serwis dla fanów spottingu i lotnictwa - Samoloty nad Lubelszczyzną
Miasto widziane z samolotu - Lublin z lotu ptaka
Nasze filmy - Puls Polski


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 14

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

L
LUBELAK

najlepiej jak wypowiaada się ktos kto nie ma zielonego pojęcia o faktach:(((dlaczego wybrali Kleszczow???bo tam są u władzy ludzie,którzy myśla na 10 lat do przodu!!a nie od wyborów do wyborów....i zabiegają o inwestorów!!!Lubelszczyzna jak nie zmieni swojegoCHŁOPSKIEGO podejśccia to nie ma szans na rozwój!!!trzeba zachęcac inwestorów!!!a nie rządac niewyobrażalnych cen za działki!!!!!

m
mam tego dość

Oglądał wynalazek i stwierdził, że nasze państwo jest za biedne, aby zainwestować 130 milionów i produkować syntetyczną benzynę!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kto ma wątpliwości niech zagląda do archiwum wszystkich lubelskich tytułów prasowych...

m
mam tego dość

NAWET JAK SA MĄDRZY LUDZIE, TO NIC NIE MOGĄ.
NIECH BOGACI SIĘ INNY REGION.
NIE DA SIĘ POWIEDZIELI CI Z PIS, PO I PSL I WYSŁALI SPYCHACZ...

ALE DLACZEGO JESTEŚ TAKI GŁUPI LUBLINIE? A CZEGO Z CIEBIE TAKI BIEDAK LUBLINIE?
A MOŻE JEDNO I DRUGIE?

POszli W PIS-du

P
POpieramPO

produkcja beznyny jest niebezpieczna, pożary , wybuchy, toksyczność, a Wielki Prezydent Żuk dba o środowisko.
A kto tam miałby pracować ? Pisał KL, że w Lublinie powstanie 1000 nowych miejsc pracy.

d
dm

nic dodać, nic ująć
zamiast dać działkę po dobrej cenie i ściągać podatki to kolejny biznes władze przegonili

s
syn palikota

czyli są łasi na kasiorę, a ekologia i jakość to pretekst

k
kombinator

...chodzi o alkohol.... Napędzić bimbru, wlać do baku i jeździć... W gaźniku trzeba przestawić zapłon i zmienić dysze, w TPI (wtrysku jednopunktowym z sonda lambda) - nic nie trzeba robić. Można jeździć już na alkoholu 80%. W Brazylii testują już silniki na 50% alkohol, ale to wyższa szkoła jak na domowe warunki. Pozostaje kwestia opłacalności czy się napędzi taniej 1l samogonu niż kosztuje litr benzyny, osobiście uważam, że się nie opłaci, za drogi cukier. No i oczywiście legalność całej zabawy i bezpieczeństwa...

Panowie z Ekobenz uzyskują czysty spirytus 99,9% lub może 100% , który w zasadzie już można mieszać z benzyną bez szkody dla silnika, bo taki 80% to już nie bardzo (za dużo wody) - musi stanowić paliwo autonomiczne - bez domieszek, czyli reasumując:
Najczystszy spirytus jak da się osiągnąć jest uszlachetniany do parametrów zbliżonych do benzyny, co czyni te paliwa mieszalne ze sobą w każdych ilościach.... i jest nazywany benzyną drugiej generacji...

ż
żorż

w naszym kraju prawda jest taka, że każdy kierowca ma gdzieś emisję co2. To ekopaliwo odniesie sukces wyłącznie jeśli będzie tańsze od ceny tradycyjnego paliwa. Więc Panowie i Panie wbijcie sobie raz na zawsze do głów - Polak myśli przez pryzmat zawartości portfela a ochronę środowiska ma w poważaniu.

L
Leon H

Za inwestorami w kolejce czeka już Jacek Rostowski z akcyzą i dodatkowym podatkiem.... On nie dopuści do rozwoju tego przedsięwzięcia. Co by na to powiedzieli "przyjaciele" w Brukseli. Trzeba zniszczyć, zgnoić, zgnieść...

u
uKłady

"Poszukiwaliśmy działki pod inwestycję, rozmawialiśmy z władzami gmin m.in. w Lublinie, w Niemcach, Puławach, Lubartowie, Puchaczowie. Okazało się, że ceny i oferowane warunki są dla nas nie do przyjęcia - tłumaczy Stanisław Jabłoński. - Tymczasem Kleszczów zaoferował w pełni uzbrojoną działkę za cenę kilkukrotnie niższą - wyjaśnia. "

Nie możliwe, bo każdy widzi i słyszy jak o inwestorów zabiega prezydent Żuk, marszałek Hetman, że o wojewodzie nie wspomnę.

To musi być nieprawda, bo skoro można było pokryć koszty budowy drogi dla centrum handlowego, nie pobierać przez wiele lat renty planistycznej od szeregu podmiotów gospodarczych, dzierżawić na korzystnych warunkach grunty dla spółek swoich znajomych, nie robić w ogóle planów zagospodarowania czy też tworzy plany podwójne, że o wyrębie drzew pod plac budowy bez ich organoleptycznej inwentaryzacji.

Chyba, że tym od ekobenzyny coś brakowało - legitymacji partyjnych, teczek w IPN, a może tylko właściwego miejsca urodzenia, pochodzenia albo narodowości?

j
jon

" technologia jest innowacyjna w skali europejskiej ".
światowej - już nie

T
T

teraz wystarczy tylko nie dopuścić do opodatkowania tego paliwa akcyzą w wysokości 800% czy 1000% przez Polski Rząd ani też nie pozwolić, żeby niedorobiony magisterek z Brukseli zaopiniował : " polskie paliwo jest szkodliwe bo .. bo .. bo jest szkodliwe. ". Fajnie byłoby także aby ta "mała (na razie) firemka" nie została kupiona przez "duży" koncern paliwowy. Brawo Panie profesorze , brawo Panowie inwestorzy właśnie dzięki takim pomysłom można "wypromować finansowo Polskę" w świecie .

W
Wojtas

Złodzieje z peło dowalą podatki i akcyzy i nie będzie opłacalne zapewne.

z
zico

ile za litr?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3