- To wyróżnienie potwierdza, że w Lublinie powstanie nowoczesny obiekt na miarę wyzwań XXI wieku: energooszczędny, wykorzystujący naturalne, odnawialne źródła energii. Dworzec Metropolitalny z pewnością będzie wizytówką miasta. To nasza priorytetowa inwestycja najbliższych lat ważna zarówno dla mieszkańców Lublina, jak i całego regionu - w jednym miejscu połączy bowiem komunikację autobusową miejską i podmiejską z kolejową, zmieni też oblicze centrum Lublina - mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Projekt dworca metropolitalnego w Lublinie zdobył nagrodę Real Estate Impactor 2020 przyznawaną przez redakcję dziennika „Rzeczpospolita”.
Obiekt stanie przy ul. Dworcowej w sąsiedztwie dworca głównego PKP. Trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy robót. Oferty złożone przez zainteresowanych wykonaniem prac poznamy w najbliższy poniedziałek. Ratusz szacuje koszty na ok. 300 mln zł.
Budynek dworca ma mieć 12 metrów wysokości (o 3 m. mniej niż dworzec PKP). Będzie miał dwie kondygnacje. To co ma go wyróżniać to m.in. „zielony dach”. Z jego części będą mogli korzystać mieszkańcy i podróżni.
- Wszystkie pomieszczenia wewnątrz budynku dworca zostaną oddzielone od hali przeszkleniem – dodatkowo pomieszczenia administracji wyposażone będą w przyciemniane szyby. Dzięki umieszczeniu „budynku w budynku” będzie możliwe utrzymanie stosunkowo niewielkiego poziomu zapotrzebowania energetycznego. Energia potrzebna do ogrzania budynku zostanie pozyskana dzięki gruntowym pompom ciepła – opisuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.
Dworzec będzie się składał z 43 peronów komunikacji zamiejskiej oraz jednego podwójnego peronu przyjazdowego. Autobusy miejskie będą podjeżdżały do niego od strony Gazowej i wyjeżdżały w ul. Młyńską. Pod dworcem zlokalizowany będzie parking podziemny z 220-232 miejscami dla samochodów i 8 postojami taxi.
- Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte mają być panelami fotowoltaicznymi, o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku. Kolejnym rozwiązaniem proponowanym przez autorów projektu jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia – dodaje Góźdź.
Projekt opracowała pracownia architektoniczna Tremend.
W 2019 projekt lubelskiego dworca znalazł się na krótkiej liście nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festiva.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?