Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubelski dworzec metropolitalny narodzony. Choć jeszcze nie zaczęła się jego budowa. Zobacz wizualizacje

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Nagrodę Real Estate Impactor 2020 przyznawaną przez redakcję dziennika „Rzeczpospolita” otrzymał projekt dworca metropolitalnego, który powstanie w Lublinie. Nagrody wręczono w piątek (28 sierpnia). Budowa dworca ma ruszyć na przełomie obecnego i przyszłego roku.

- To wyróżnienie potwierdza, że w Lublinie powstanie nowoczesny obiekt na miarę wyzwań XXI wieku: energooszczędny, wykorzystujący naturalne, odnawialne źródła energii. Dworzec Metropolitalny z pewnością będzie wizytówką miasta. To nasza priorytetowa inwestycja najbliższych lat ważna zarówno dla mieszkańców Lublina, jak i całego regionu - w jednym miejscu połączy bowiem komunikację autobusową miejską i podmiejską z kolejową, zmieni też oblicze centrum Lublina - mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Projekt dworca metropolitalnego w Lublinie zdobył nagrodę Real Estate Impactor 2020 przyznawaną przez redakcję dziennika „Rzeczpospolita”.

Obiekt stanie przy ul. Dworcowej w sąsiedztwie dworca głównego PKP. Trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy robót. Oferty złożone przez zainteresowanych wykonaniem prac poznamy w najbliższy poniedziałek. Ratusz szacuje koszty na ok. 300 mln zł.

Budynek dworca ma mieć 12 metrów wysokości (o 3 m. mniej niż dworzec PKP). Będzie miał dwie kondygnacje. To co ma go wyróżniać to m.in. „zielony dach”. Z jego części będą mogli korzystać mieszkańcy i podróżni.
- Wszystkie pomieszczenia wewnątrz budynku dworca zostaną oddzielone od hali przeszkleniem – dodatkowo pomieszczenia administracji wyposażone będą w przyciemniane szyby. Dzięki umieszczeniu „budynku w budynku” będzie możliwe utrzymanie stosunkowo niewielkiego poziomu zapotrzebowania energetycznego. Energia potrzebna do ogrzania budynku zostanie pozyskana dzięki gruntowym pompom ciepła – opisuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

Dworzec będzie się składał z 43 peronów komunikacji zamiejskiej oraz jednego podwójnego peronu przyjazdowego. Autobusy miejskie będą podjeżdżały do niego od strony Gazowej i wyjeżdżały w ul. Młyńską. Pod dworcem zlokalizowany będzie parking podziemny z 220-232 miejscami dla samochodów i 8 postojami taxi.
- Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte mają być panelami fotowoltaicznymi, o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku. Kolejnym rozwiązaniem proponowanym przez autorów projektu jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia – dodaje Góźdź.

Projekt opracowała pracownia architektoniczna Tremend.

W 2019 projekt lubelskiego dworca znalazł się na krótkiej liście nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festiva.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski