Przerowadzenie zmian na Dworcu Głównym PKP w Lublinie kolej planuje w ramach wielkiej modernizacji trasy numer 7 z Lublina do Pilawy (a następnie dalej do Otwocka).
Pasażerowie korzystający z dworca już widzą zachodzące przemiany. Nie ma na przykład peronu numer 3, który został zdemontowany.
- Chcemy wejść z kolejną fazę przebudowy czyli rozbiórkę części peronu numer 2 i budowę przejścia między peronami 2 i 3 - wyjaśniał niedawno Wiesław Ogłowin, dyrektor projektu modernizacji kolej „siódemki”.
Żeby ułatwić życie pasażerom kolejarze wybudowali tymczasowy peron znajdujący się na wiadukcie kolejowym nad ul. Kunickiego. Wchodzi się na niego po schodach od strony skweru im. Grażyny Chrostowskiej. Żeby trafić, pasażerowie muszą iść zgodnie z tabliczkami kierującymi na „skwer Oaza”.
Z peronu na wiadukcie od 1 marca będą odjeżdżały pociągi w stronę Zamościa i Chełma.
- Szykujemy się do przeniesienia ruchu i 1 marca planujemy rozpocząć prace w przejściu podziemnym - dodał Ogłowin.
Do tej pory o tym zadaniu kolej mówiła raczej mało. Okazuje się jednak, że przejście czeka poważna metamorfoza.
Przypomnijmy, że do końca 2015 r. przejściem nie można było dotrzeć na drugą stronę torów. Było ślepe i prowadziło najdalej do peronu nr 3. Kilka lat temu kolejarze zdecydowali się przebić przejście na drugą stronę w ramach modernizacji wiaduktu nad Kunickiego.
Teraz stara część przejścia, ciemna, ponura, wyłożona szarymi płytami na ścianach ma przejść lifting i będzie wyglądać tak samo jak nowa część powstała w 2015 roku.
Jak mówił nam dyrektor Ogłowin, nie będzie to prosta i łatwa operacja. Przebudowa oznacza bardziej skomplikowane prace łącznie z zajęciem się elementami konstrukcyjnymi.
Z przebudowy na pewno będą zadowolone np. osoby mające problem z poruszeniem się. - Na każdy z peronów będzie można dotrzeć z przejścia windą dla osób niepełnosprawnych - ujawnił nam Ogłownik.
Dodajmy jeszcze, że w ramach tych prac nad peronami powstanie nowe zadaszenie. Nie będą to jednak, jak planowano na początkowym etapie przebudowy, w pełni zabudowane hale, w których przy peronach zatrzymywałyby się pociągi.
Kiedy zakończy się ta modernizacja, kolej zacznie przeprowadzać... kolejną.
Do końca 2020 roku dworzec ma przejść następną zmianę, na którą PKP zarezerwowały 10,3 mln zł.
Na razie niewiele wiadomo o tych planach, bo dopiero przygotowywane jest studium wykonalności inwestycji. Założenia wskazują jednak, że budynek ma być w lepszy sposób dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i będzie powiększona cześć handlowa.
Co ważne, w ramach tej inwestycji PKP rozważają koncepcję wybudowania przejścia podziemnego między dworcem PKP, a dworcem metropolitalnym przy ul. Dworcowej, który ma w planach miasto.
I jeszcze jedna zmiana związana z remontem torów. Od 1 marca między stacjami Lublin Zemborzyce i Kraśnik pociągi regionalne będą zastąpione autokarami. Te będą też jeździły zamiast pociągów pośpiesznych z Lublina do Rzeszowa.
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?