Lubelski ratusz chce budować nowy dworzec u zbiegu Młyńskiej i Dworcowej

Ilona Leć
Małgorzata Genca
Budowa nowoczesnego, trzypiętrowego dworca u zbiegu ulic Dworcowej, Młyńskiej i Gazowej jest coraz bardziej prawdopodobna. W trakcie czwartkowej sesji Rady Miasta, rajcy poparli uchwałę intencyjną, która daje prezydentowi Lublina zielone światło w negocjacjach z samorządem województwa.

Dzięki temu miasto może przejąć prawa użytkowania wieczystego gruntu od spółki PKS Wschód, która podlega marszałkowi.

- Cieszymy się, że miasto jest zainteresowane tą lokalizacją. Ta działka to transakcja wiązana. PKS zaciągnęło u nas pożyczkę. Aby spłacić część zobowiązań, musi sprzedać działkę, na której znajduje się dworzec południowy - wyjaśnia Beata Górka, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie.

Zanim jednak magistrat rozpocznie rozmowy z samorządem, musi oszacować wartość całej działki o wielkości 0,6 ha. Przypominamy, że Zarząd PKS Wschód, w ogłoszonym pod koniec grudnia przetargu, wycenił nieruchomość na 2,6 mln zł netto. Niestety, nikt chętny do zakupu się nie zgłosił.

Po modernizacji, na terenie dworca południowego ma stanąć zintegrowany intermodalny dworzec, czyli połączenie węzła autobusowego, kolejowego i komunikacji miejskiej.

- Budowa dworca to priorytetowy wniosek, składany przez nas do Regionalnego Programu Operacyjnego. Realizacja tego projektu jest zależna od pozyskanych środków unijnych w perspektywie finansowania na lata 2014-2020 - informuje Joanna Bobowska z biura prasowego UML. Urzędnicy szacują, że gdyby ich wniosek przeszedł, to na "transport miejski" a w nim m.in. na inwestycję przy ul. Dworcowej, trzeba by przeznaczyć 371 mln zł.

- Obecnie Wydział Inwestycji UM wszczął procedury formalne, starając się o ustalenie lokalizacji inwestycji. Przygotujemy też wycenę wartości działek, na których miałby stanąć dworzec metropolitalny - zapewnia Joanna Bobowska.

Superdworzec ma zastąpić ten, który działa obecnie na Podzamczu. Korzystałyby z niego autobusy komunikacji miejskiej oraz komunikacja podmiejska i międzymiastowa.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.kurierlubelski.pl/piano

Wideo

Komentarze 42

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gosc

Mieszkamy z 2 dzieci na mlynskiej 19 chodził plotki ze tol kamienice wybuzol czy to prawda?

G
Gosc

Mieszkamy z 2 dzieci na mlynskiej 19 chodził plotki ze tol kamienice wybuzol czy to prawda?

G
Gosc

Mieszkamy z 2 dzieci na mlynskiej 19 chodził plotki ze tol kamienice wybuzol czy to prawda?

P
Praktiker

Nie ma żadnej logiki w przenoszeniu dworca PKS na ul. Młyńską. Na ul.Tysiąclecia krzyżują się drogi ze wschodu na zachód, południa i północy. Komunikacją miejska dojedziemy bez przesiadki z każdego osiedla. Jest to najbardziej dostępne autem miejsce w Lublinie.Dlaczego ktoś chce to wszystko popsuć?

s
sz

Dziadostwo i zadupie

K
Ktoś

A wy w UMlublin nic do lepszego do roboty niż się tu produkować? Pasjans się znudził? :-P

O
Obywatel

O normalność JaŚniePanie chodzi, o normalność, bo właśnie opisane w artykule plany są przejawem byłego systemu, a nie cytowany przez mnie Art. 18 "Ustawy o samorządzie gminnym", który doskonale JaŚniePan powinien znać z racji swojego miejsca pracy.

Art 18 rzeczonej ustawy nie traktuje o własności gruntów czy nieruchomości, a konkretnego obiektu jako środka do realizacji ustawowych celów w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Chyba, że wraz z gruntami miasto Lublin kupi PKS i PKP lub utworzy spółkę celową taką jak MPK, to wtedy być może zapisy wspomnianego artykułu wypełni.

Niech teraz JaŚniePan sam sobie odpowie za jakiego to ustroju władza miała wpływ i decydowała o wszystkim - za sanacji, komunizmu czy też aktualnie panującego "wolnego rynku"?

N
NIKt

A wy nie macie w tym NIKu nic do lepszego do roboty niż się tu produkować? Pasjans się znudził? :-D

J
JaŚniePan

A gdzie widzisz błąd? Gmina nabywa nieruchomość i dzierżawi inną (stając się właścicielem i zarządcą). Na tym terenie buduje dworzec. Gdzie problem? Panie, wyjdź pan z PRLowskiego myślenia, to nie boli. Rozejrzyj się po kraju, zdejmij kapcie, wyłącz komputer i zobacz jak to się robi!

h
henry

Popieram pomysł tylko są duże obawy czy w tym miejscu całkowity dworzec PKS Lublin nie będzie ZAKORKOWANY z uwagi na wąkie ulice dlatego 30 procent aut na Podzamczu??,Ponadto jak pisze internauta rozeznać teren przy ul Gazowej ?na dworzec .Jeżeli chodzi o targi papierosy wino i co ino z ul Myłnskiej obok poczty to w przyszłości powinien być wykorzystany teren na parkingach samochodowych przy nowym stadionie ul Krochmalnej wywalić to z pod Dworca PkP.

p
poznaniak z korzeniami lb

Gdy jestem na dworcach Pks to czas zatrzymał się w latach 60 .Dworce szczególnie z powiatu np jak w Biłgoraju --smutny obraz tego miejsca gdzie ludzie wysiadają z pociągu ,czy gdzie przyjeżdzaja z Poski np Targi Lubelskie czy na Lotnisko aby wsiąść do szynobusu...Projekt tego obiektu powinnien być PRZMYŚLANY należy włączyć studentów PL.czy innych architektów,ponieważ ten dworzec buduje sie na setki? lat ,a nie na 5-20 lat .Może warto częściowo zaczerpnąć troch wiedzy z projektu ?w P -Ń gdzie będzie połaczony Kolejowy z PKS.W Lubelskim jest słabo rozwinięta sieć kolejowa dlatego należy budować pod wiekszym naciskiem na pasażerów PKS...Wobrębie dworca najlepiej w kubaturze budynku powinna być komercja resteeuracja ,z muzyką wieczorną ,kawiarnia kioski czy artykuły spozywcze oraz Hotel lub Hostel tanszy .?.W/w inwestycji powinni brać udział przedsiąbiorcy właściciele z regionu np oraz z Galii lub Olimp w kooperacji finansowej ,w zamian za teren np pod sklepy czy dewolpperzy z regionu.

t
trąba

Pomysł jak najbardziej realny do realizacji, przy tym niezwykle ambitny. Dobrze jest pomarzyć, ale warto mieć marzenia. Trzymam kciuki. Powodzenia.

p
podatNIK

Art.18 Zadania własne gminy w zakresie publicznego transportu zbiorowego, Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym jasno określa, że budowa dworca którego właścicielem lub zarządzającym nie jest gmina wykracza poza zadania własne gminy.

Zacznie prezydent od POwołania spółki celowej czy istniejące już spółki będą wykraczały poza zadania celowe gminy lub własnych statutów jak już wcześniej stwierdzili kontrolerzy NIK?

Recydywa to będzie czy tylko wstęp do kolejnej porcji intelektualnych żartów związanych z tym samym podmiotem gospodarczym ale w innej gruntowo lokalizacji?

k
kośba

Pokażcie mi co zdziałał więcej ze swoją ekipą poza tym na co dała pieniądze Unia i mocno się przyglądała wydawanym pieniądzom ( ul.Mełgiewska).

k
kubeba

Zamiast tych kolejnych mrzonek ,wyjdź z aparatem bo pogoda sprzyja i zrób kilkadziesiąt zdjęć co to Pan Żuk zrobił na lacu Litewskim ?. Potem co zrobił pomiędzy Świętoduską a Lubarowską ? - idąc dalej co się dzieje pomiędzy Tysiąclecia a Ruską i z całym podzamczem ? Następnie niech Pani zajrzy do tunelu pod Racławickimi na wysokości Sowińskiego . Proponuję też pokusić się opuścić Osiedle Botanik w godzinach szczytu. jedyną ulicą Ducha ( no i ruszyć wyobraźnią co będzie się działo jak rozkopią Warszawską na wysokości skansenu ?).

Dodaj ogłoszenie