Lubelskie koleje 2020, czyli do Warszawy w 90 minut

Aleksandra Dunajska
W 2013 r. skończył się remont linii Lublin Północny - Lubartów. W kolejnej unijnej siedmiolatce projekt ma być kontynuowany.
W 2013 r. skończył się remont linii Lublin Północny - Lubartów. W kolejnej unijnej siedmiolatce projekt ma być kontynuowany. Jacek Babicz
W latach 2014-20 na inwestycje kolejowe popłynie z UE 10 mld euro. Pytanie, co z tego przypadnie województwu lubelskiemu?

Pewien obraz daje ministerialny dokument (o dźwięcznej nazwie) "implementacyjny do strategii rozwoju transportu do 2020 r.". W załącznikach wymieniono m.in. 64 priorytetowe projekty kolejowe o znaczeniu krajowym, które mają być realizowane w kolejnych latach. Wśród lubelskich inwestycji znalazła się ta najważniejsza - modernizacja trasy do Warszawy (a właściwie do Otwocka). Koszt - 3,5 mld zł. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa dla inwestycji. - Ogłoszenie przetargów na roboty budowlane planujemy w 2016 roku - zapowiada Dariusz Torczyk, kierownik kontraktu z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przewiduje zakończenie prac w 2020 r. Wtedy z Lublina do Warszawy będziemy jechać pociągiem około 90 minut.

Na liście projektów "o znaczeniu krajowym" wymieniany jest też kolejny etap prac na linii Siedlce - Terespol oraz inwestycja między Skierniewicami a Łukowem.

W dokumencie jest też 11 inwestycji o znaczeniu makroregionalnym. A wśród nich dwa lubelskie projekty. Jeden to kontynuacja skończonej w 2013 r. modernizacji torów między Lublinem a Lubartowem, czyli linii nr 30. Tym razem prace miałyby przebiegać na odcinku Parczew - Łuków. Finał prac jest planowany na 2017 rok, MIiR szacuje koszty na 202 mln zł. Pieniądze miałyby pochodzić z programu Polska Wschodnia. Z tego samego źródła mają popłynąć fundusze na remont linii Lublin - Stalowa Wola - Rozwadów wraz z jej elektryfikacją (350 mln zł, realizacja do 2017). W ub. roku pisaliśmy o grupie studentów, którzy zbierali podpisy pod petycją o remont właśnie tej linii. Korzystają z niej m.in. żacy z Rzeszowa, ale też ludzie dojeżdżający z Kraśnika czy Niedrzwicy do pracy w Lublinie.

Ministerialny dokument kreśli też wizję budowy kolejowej Magistrali Wschodniej, która miałaby dać szybkie połączenia kolejowe między Rzeszowem, Lublinem, Białymstokiem i Olsztynem.

Wskazanie projektów w dokumencie nie oznacza, że wszystkie na pewno będą realizowane (chociaż pewność można mieć w przypadku trasy Lublin - Warszawa). Wciąż trwają bowiem negocjacje programów operacyjnych z Komisją Europejską. Dopiero potem zostaną przygotowane bardziej szczegółowe plany inwestycyjne.

Wideo

Komentarze 40

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
Ość

Ile ciężkich samochodów potrzeba, aby przewieźć np. 3 tysiące ton towaru? A wystarczy JEDEN pociąg... Ile samochodów potrzeba, aby przewieźć kilkaset osób? Też wystarczy jeden pociąg. Teraz policz koszty, te finansowe i środowiskowe (wiem, tymi ostatnimi mało kto się przejmuje... ale płacimy wszyscy i to coraz więcej)

A
Aleksjiej Sawczenko

Nie narzekaj Stella, połączenie Warszawa - Lublin jest znośne, czas przejazdu i ilośc pociągów porównywalna np z liniami Poznań-Szczecin, czy CMK. Na 80 procent trasy jest V max. 120 km/h (jedynie odcinki Zarzeka - Dęblin i Pilawa - Kędzierak wymagają zwolnienia do 90-100 km/h. A przez remonty moze się jedynie pogorszyć na kilka lat. Pomyśl sobie o osobach z Radomia, które dojeżdżają 107 km do Wwy Wschodniej 3 godziny osobowym....

A
ANNA

Mieszkam 70 km od Warszawy, i na chwilę obecną od dłłłłuuuuugiego czasu jest remontowany odcinek tej trasy, i nie wiadomo kiedy nastąpi koniec. Na chwilę obecną ludzie dojeżdżający do pracy jadą 3 h!!!!!!!!!!!

J
Jan Nowak

Ceny powinny być w rublach.
W 2020 roku to już na pewno.

S
SemaForek

Jak praktyka pokazuje będzie to pewnie 2020+VAT :-P

p
putin

polska to bedzie wtedy lej po bombie

A
AA - bo to Polska

PKP z remontem wiaduktu nie może sobie dać rady od X lat po prostu szczerze obawiam się i to z graniczącą z pewnością formą wypowiedzi iż to co się będzie działo na kolei w porównaniu do dróg będzie lata świetlne dobrze będzie jeśli co 10siąta złotówka trafi na cel budowy.

S
Stella Rozlatowska

Nieszczesciem Lublina jest fakt, ze ciagle zle wybieraja politykow, glosujac na Jaroslawa kaczynskiego, czlowieka z zafalszowanym zyciorysem poczawszy od poczecia i obiecujacego falszywie zlote gory, nigdy tej kolei nie dostaniecie. On wspiera jedynie Malopolske i Podkarpacie, skad pochodzi jego matka, najpierw z Odessy przez Starachowice do stolicy. Wychowal sie w Starachowicach u dziadkow nawet jego jezyk, bledy w fonetyce o tym swiadcza. On WAM nie pomoze bo jestescie Staropolska ktorej nie lubi, mowicie piekna polszczyzna i macie prastare, polskie tradycje, takze wielonarodowe. Ten czlowiek kocha Rosje i jego guru jest Gruzin Stalin. Jezdzil na obozy pionierow na Krymie tylko dla wybranych dzieci aparatczykow czerwonych. Chcecie takiego klamczucha?

S
Stella Rozlatowska

Od lat czekam na lepsze polaczenie miedzy Warszawa i Lublinem. Wypisuje swoje uwagi gdzie sie tylko da. Skandalem jest, ze ta trasa jest ciagle pomijana kosztem Slaska czy Malopolski. Lublin jest odciety od stalicy, do ktorej ma tak blisko, uczelnie lubelskie, mlodziez dla ktorej nie ma pracy a Warszawa na nia czeka - to koniecznosc. Tak krotka podroz z Warszawy przypomina moja prace w Uppsali do ktorej wlasnie dojezdzalam ze Sztokholmu przez 1 godzine i 10 minut. Dalo sie? Dalo. Piekny Lublin, Staropolska zasluguje na lepsze potraktowanie przez Polakow i politykow.

w
werk

będziemy mieć magistralę kolejową z Warszawy do Torunia ze stacją końcową przy ul. Żwirki i Wigury 80. Dla niezorientowanych - siedziba Radia Maryja.

.

Kubica to ty ?

l
licencję

kierowcy rajdowego i uwierz mi że jadąc przykładowe 120 km/h, jadę bezpieczniej i pewniej niż ty gdy poruszasz się 80 km/h.
to nie prędkość zabija tylko brak umiejętności, ale w polsce jeszcze przez wiele lat będzie panowało przekonanie że kto jedzie szybko ten niesie śmierć. polecam poczytać statystki dotyczące wypadków, mocno się zdziwisz bo znakomitą większość powodują ludzie w podeszłym wieku lub "miszcze prostej" z prawem jazdy od pół roku do trzech lat. pozdrawiam.

A
AWER

PełO pokazało jak umie poprawić infrastrukturę kolejową. Tylko jołop nie jest w stanie tego zauważyć. Nowak i klika poprawiła infrastrukturę. ALE CZYJĄ?

U
UK

rozumiesz?

m
marta

A wiadukt nad Kunickiego? Nie cale 20 mln, i nie ma kasy?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3