Lubelskie lotnisko się powiększy

Sławomir Skomra
W minionym miesiącu lotnisko obsłużyło 33 tys. pasażerów, to najlepszy wynik w tym roku
W minionym miesiącu lotnisko obsłużyło 33 tys. pasażerów, to najlepszy wynik w tym roku Tomek Koryszko/archiwum
Port Lotniczy Lublin ogłosił przetarg na rozbudowę terminalu. Planuje wydać 5,5 mln zł. Po słabszym początku roku zaczęło przybywać pasażerów. Pomogły loty do Monachium i Dublina

O tej inwestycji Port Lotniczy Lublin mówił od dawna. Władze spółki uznały, że w związku ze zwiększającym się ruchem już teraz trzeba myśleć o powiększeniu terminalu.

Jest taka możliwość, bo budynek został zaprojektowany w taki sposób, że można go swobodnie rozbudować nie tylko na boki, ale też w stronę pasa startowego.

- Rozbudowa będzie modułowa, etapowa, tak żeby można było zwiększyć powierzchnię terminalu w dowolnym momencie w miarę potrzeb - tłumaczył pod koniec zeszłego roku Krzysztof Wójtowicz, prezes PLL.

Przetarg wystartował

Port szybko uzyskał pozwolenie na budowę i równie szybko miał być ogłoszony przetarg na prowadzenie prac, ale to akurat nie do końca się udało.

- Chcieliśmy, żeby wszystko wyszło perfekcyjnie i dlatego musieliśmy jeszcze popracować nad projektem i przeprowadzić uzgodnienia ze wszystkimi służbami - mówi Piotr Jankowski, rzecznik lotniska.

Przetarg został właśnie ogłoszony. Firmy chcące zdobyć zamówienie, muszą wpłacić 100 tys. zł wadium i złożyć dokumenty do 22 maja. Po podpisaniu umowy zwycięzca przetargu będzie miał 245 dni na pracę.

- Pod rozbudowę przeznaczono teren przy wschodnim skrzydle istniejącego terminalu, w kierunku bazy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. W hali zlokalizowane będą m.in. poczekalnia odlotowa dedykowana pasażerom strefy Schengen wraz z wyjściami dla pasażerów, nowy punkt kontroli bezpieczeństwa, pomieszczenia służbowe Służby Ochrony Lotniska, Służby Celnej, Służby Granicznej, poczekalnie komercyjne, salonik „business lounge” dla pasażerów strefy Schengen, toalety i pomieszczenia techniczne - wylicza Wójtowicz.

Na wszelki wypadek

Dodatkowo już istniejąca hala zostanie dostosowana do obsługi Non-Schengen wraz z nowymi stanowiskami kontrolerskimi Straży Granicznej.

W ten sposób PLL myśli o przyszłości i ewentualnym zlikwidowaniu strefy Schengen, w której możliwe jest przekraczanie granic bez paszportu i bez wzmożonej kontroli granicznej.

Nowa część terminalu będzie architektonicznie dopasowana do istniejącego gmachu. Obie części to dzieło Pracowni ARE Stiasny&Wacławek.

Dodatkowa hala ma być dostępna w sezonie wakacyjnym 2018, kiedy PLL spodziewa się większego ruchu.

Kwietniowy wzlot

Tymczasem PLL podsumował kwiecień. Przez miniony miesiąc lotnisko obsłużyło 33,3 tysiąca pasażerów.

- To o 3 procent więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku - zauważa Jankowski. To także najlepszy wynik w tym roku, bo np. w marcu było 24,1 tys. pasażerów.

- Kwietniowe wyniki to zasługa uruchomienia przez linię BMI international połączenia z Monachium i wznowienia lotów do Dublina oferowanych przez Ryanair. Jeszcze w maju rozpoczną się loty Wizz Air do Liverpoolu, następnie będzie Barcelona ze Small Planet, Tel Aviv - i to podwójny, bo oferowany przez LOT oraz Wizz Air, Kijów także od Wizz Air i oczywiście wakacyjne czartery Small Planet do Burgas i Heraklionu - wylicza.

Strefa Biznesu: Przedsiębiorców czeka prawdziwa rewolucja z KSeF

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 48

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

x
xxx
Ty nie myślisz racjonalnie. Pierwotny projekt został odrzucony przez urzędników z UE. Stwierdzili oni, że zaprojektowany terminal jest za duży i musi zostać zmniejszony. Zmniejszenie terminalu było warunkiem uzyskania dotacji z UE. Jak nie masz pojęcia to nie zabieraj głosu.
M
Molesta
...oni woleli kroić go, a teraz zszywać jak kukiełkę. Władze lotniska nie działaja racjonalnie.
A
Andrzej
bo mam wrażenie że to dwie różne rzeczy ? a może autorowi wszystko jedno, byle coś napisać ?
j
jan
nie pogardziłoby i innymi stołkami, żal d....ściska
g
gość
A wiadomo już ile niosek zmieści się w terminalu w Jasionce? Trzeba już powoli o tym myśleć skoro Wielka Brytania wychodzi z Unii.
P
Polak
Misiu, u ciebie to nie choroba, to nawiedzenie na PIS. W przeszłości oprotestowywałeś już wszystko.
p
pasażer z Ławicy
Bez tarasu widokowego to będzie terminal wygląda jak kurnik na nioski jak pisze jeden z internautów ,pytam czy Lublin nie stać na taras widokowy na lotnisko ,gdzie taras widokowy daje uroku i splendoru lotniska
M
Malkontent
Aż otworzą CPl czy jak go tam zwą a wtedy Port lotniczy Lublin straci sens bytu
P
Prawdziwy katolik
Newsweeka od gościa niedzielnego czy innej gazety polskiej Amen
a
anka
Lotnisko to nie chodnik. Jego koszt to miliony mnożone przez lata, więc albo jest się tak bogatym samorządem, ze stać na chodniki, drogi, szkoły itp, a zatem i na utrzymanie lotniska, albo też robi się to co najbardziej potrzebne, a nie przypuszcza, że jak się więcej pieniędzy "utopi" w lotnisko, aby je trochę rozbudować, to przybędzie chętnych do latania i "skórka będzie warta wyprawki".
...
Pytaj przewoźnika który połączenie likwiduje - widać obłożenie było niezbyt satysfakcjonujące.
k
kik
A czy można zapytać dlaczego nie będzie lotów do Szkocji może raz w tygodniu można by uruchomić :(((
T
Tom z Rzeszowa
To przypomina duży kurnik na kilka tysięcy niosek. Czyżby to wyjscie awaryjne w przypadku gdy to wioskowe Lotnisko podzieli los Radomia? Uczcie się na przykładzie Jasionki co znaczy nowoczesność.
k
korzystam z lotniska
Lotnisko to taka sama infrastruktura jak drogi czy mosty. Jego głównym celem nie jest zarabianie, tylko ułatwianie życia mieszkańcom, komunikowanie ze światem. itd. I mówiąc szczerze, wolę dokładać do lotniska niż przelewać na Rydzyka. Lotnisko przyciąga inwestorów, którzy tworzą nowe miejsca pracy.
m
michau
Rozbudowa jak najbardziej słuszna.
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie