Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubelskie na dobre! Obwodnice nas nie omijają

Krzysztof Załuski
W naszym projekcie Lubelskie na dobre! pokazaliśmy już m.in. ofertą turystyczną Lublina i regionu. Rozmawialiśmy także o kulturze, sporcie, nauce i rolnictwie. W kolejnych odcinkach naszego cyklu zajmiemy się komunikacją i infrastrukturą. W tym tygodniu - o nowych obwodnicach, które powstają na Lubelszczyźnie.

W każdym kolejnym miesiącu chcemy rozmawiać na inny temat. Na każdy z nich zorganizujemy debatę prowadzoną przez dziennikarzy „Kuriera”, spotkanie na żywo transmitowane online na stronach głównych „Kuriera Lubelskiego” oraz serwisów Naszemiasto.pl w województwie lubelskim, a także w naszych mediach społecznościowych. W dyskusjach wezmą udział zaproszeni przez nas goście.

Będziemy rozmawiać także m.in. o środowisku, komunikacji, mieszkalnictwie. Już teraz zapraszamy Państwa do wysyłania propozycji obszarów, jakimi warto się zająć, o których warto dyskutować.

Piszczcie do nas na adres [email protected].

Lubelskie na dobre! Obwodnice nas nie omijają
materiały pracowe

Obwodnice odciążą miasta

Infrastruktura drogowa Lubelszczyzny z roku na rok jest coraz nowocześniejsza. Przybywa nie tylko nowych odcinków dróg szybkiego ruchu. Zmienia się także sieć drogowa w samych miastach. Rządowy program budowy w latach 2020-2030 stu obwodnic w całym kraju objął także nasz region. W województwie lubelskim powstanie siedem (w ramach tego programu) takich inwestycji. Z niektórych będziemy już mogli korzystać w przyszłym roku. Na jakim etapie są budowy?

Janów Lubelski (DK74)

Pierwszy odcinek obwodnicy, który powstaje w ramach rządowego programu obwodnic jest obecnie na etapie prac przygotowawczych, podczas których powstanie analiza porównawcza czterech wariantów drogi. Obwodnica będzie posiadała jedną jezdnię - po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Powstaną również obiekty inżynierskie, nowe drogi dojazdowe zapewniające obsługę komunikacyjną terenu przyległego do DK74, a także infrastruktura do ruchu pieszych. Ogłoszenie przetargu na realizację planowane jest w II kwartale 2024 roku.

Inaczej wygląda sytuacja na drugiej, siedmiokilometrowej części obwodnicy Janowa, którą buduje firma Mota-Engil Central Europe. Prace na tym odcinku są najbardziej zaawansowane i wynoszą 85 proc. Niemal na całej długości obwodnicy wykonana jest już tzw. warstwa wiążąca, a na nitce w kierunku Rzeszowa układana jest ostatnia warstwa ścieralna. Prowadzone są też roboty przy budowie MOP Janów Lubelski.

Dzwola (DK74)

Prace projektowe są już na ukończeniu. Gotowa jest już decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, a ogłoszenie przetargu na realizację planowane jest w II kwartale 2021 roku. Inwestycja obejmie m.in. budowę jednojezdniowej drogi szybkiego ruchu (po jednym pasie w każdym kierunku) o długości ok. 2,8 km, która od północy ominie Dzwolę. Powstaną także dodatkowe jezdnie obsługujące przyległy teren oraz zjazdy do nieruchomości.

Gorajec (DK74)

Obwodnica będzie miała ok. 6,7 km długości i ominie miejscowość po północno-zachodniej stronie. Inwestycja jest na etapie prac przygotowawczych. Uzyskano już decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, a kolejnym krokiem będzie m.in. opracowanie dokumentacji geodezyjnej, kartograficznej oraz geologicznej. Ogłoszenie przetargu na wykonanie projektu budowlanego i budowę drogi planowane jest w III kwartale 2021 roku.

Szczebrzeszyn (DK74)

Obecnie trwają prace nad studium. Projektant przygotował osiem różnych wariantów przebiegu tej trasy. Najkrótszy ma 3,9 km, a najdłuższy 6,2 km - wraz z różnymi rozwiązaniami skrzyżowań. Kolejnym etapem będzie złożenie wniosku do burmistrza Szczebrzeszyna o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Ogłoszenie przetargu na realizację planowane jest w IV kwartale 2023 roku. W ramach inwestycji powstanie jednojezdniowa droga o ruchu przyspieszonym po jednym pasie w każdym kierunku. Przebudowane zostaną również drogi poprzeczne i skrzyżowania.

Łęczna (DK82), Zamość (DK74), Łuków (DK 63/76)

Budowa obwodnic tych miejscowości ruszy dopiero za kilka lat. Pierwsze prace przygotowawcze planowane są jeszcze w tym roku. W IV kwartale planowane jest ogłoszenie przetargów na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla obwodnic Łęcznej (o długości 4,5 km) i Łukowa (3,7 km) , a w przyszłym roku dla obwodnicy Zamościa (19 km).

Przebieg tych obwodnic nie jest jeszcze znany. W przypadku obwodnic Łęcznej i Łukowa ogłoszenie przetargów na wykonanie projektów budowlanych i realizację planowane jest w 2024 roku, natomiast Zamościa w 2025 roku. W ramach tych inwestycji powstaną także obiekty inżynierskie (wiadukty, mosty, skrzyżowania jednopoziomowe), drogi niższych kategorii zapewniające obsługę terenów przyległych, a także m.in. zatoki autobusowe, oświetlenie oraz infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.

Chełm

Umowa na opracowanie koncepcji programowej tej obwodnicy (w ramach S12)została podpisana już w 2018 r. Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie samych robót drogowych ma ruszyć jeszcze w grudniu br. Budowa północnego fragmentu obwodnicy ma kosztować ok. 700 mln zł. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, 9 wiaduktów, dwa mosty i 20 przejść dla zwierząt oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego. W planach są cztery węzły: Chełm Zachód - na przecięciu z byłą DK12, Chełm Północ (Horodyszcze) - na przecięciu z DW 812. Chełm Okszów (Okszów) - na przecięciu z DP 1823L i Chełm Wschód (Srebrzyszcze) - na przecięciu z DP 1828L.

W miejscowości Stołpie zaplanowano MOP (Miejsce Odpoczynku Kierowców). Budowa obwodnicy planowana jest w latach 2023-2025.

Tomaszów Lubelski

Ta obwodnica (w ramach S17) ma być gotowa w połowie przyszłego roku. Droga będzie miała około 9,6 km i ominie miasto od wschodniej strony. Kontrakt obejmuje budowę jednojezdniowej trasy po jednym pasie w każdym kierunku. Docelowo cała obwodnica będzie dwujezdniowa.

Największym obiektem na tej trasie będzie długa (287 m) estakada nad doliną rzeki Sołokiji. Ze względu na podmokły teren, obiekt posadowiony jest na 240 prefabrykowanych palach, których łączna długość wynosi ok. 7 km. Do wybudowania estakady potrzeba ok. 700 ton stali oraz ok. 4 tys. metrów sześciennych betonu.

W sumie w ramach inwestycji powstanie 9 obiektów inżynierskich i ok. 14 km dróg dojazdowych, służących do obsługi ruchu lokalnego. Wartość kontraktu to ok. 193,5 mln zł, a całkowity koszt inwestycji, uwzględniający wykup gruntów, prace projektowe, archeologiczne oraz nadzór nad realizacją, to blisko 282 mln zł. Zaawansowanie prac wynosi obecnie 83 proc.

Kraśnik

W ramach budowy obwodnicy Kraśnika (w ciągu S19) powstanie ok. 10 km trasy ekspresowej, a także m.in. 12 obiektów inżynierskich, dwa węzły, drogi serwisowe. Kierowcy, zmęczeni podróżą, będą mieli do dyspozycji MOP z toaletami w miejscowości Słodków. Zaawansowanie w zakresie robót na obwodnicy Kraśnika wynosi ok. 55 proc.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski