- Około 30 procent dróg wojewódzkich, mających w sumie ponad 2 tys. kilometrów, jest w stanie niezadowalającym - przyznaje Andrzej Gwozda, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich. - Ale cały czas modernizujemy trasy - dodaje.
Miliony zaczynają płynąć
W sumie do 2023 r. województwo chce wydać na drogi ponad 800 mln zł. Pierwsze pieniądze właśnie zostały uruchomione. - Dobrą informacją jest to, że zdecydowaliśmy o przeznaczeniu ponad 569 mln zł ze środków unijnych na modernizację odcinków na sześciu drogach - mówi marszałek województwa Sławomir Sosnowski. - Gorszą, że musimy dołożyć do tego ponad 80 mln zł środków własnych - dodaje żartobliwie.
Pieniądze zostaną przeznaczone na trasy, gdzie już trwają prace. To drogi nr 835 na odcinku Piotrków - Wysokie oraz nr 846 na odcinku Małochwiej Duży - Teratyn. Pieniądze mają też zapewnione drogi, w przypadku których wybrano już wykonawców, ale umowy z nimi zostaną podpisane po Nowym Roku.
To trasy nr 814 (Niewęgłosz - skrzyżowanie z trasą 815), oraz droga nr 829 (Łęczna - Biskupice). Finanse są też zapewnione na trasy, w przypadku których ZDW kompletuje dopiero dokumentację techniczną. To droga nr 815 (Lubartów - Parczew) i trasa nr 837 (Nielisz - Sitaniec).
- W tych przypadkach na początku przyszłego roku wystąpimy o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej. Przetargi chcemy ogłosić też w przyszłym roku - zapowiada Gwozda.
Plany, plany...
To jeszcze nie koniec, bo w planach jest też modernizacja fragmentów tras nr 829 czy 801, a także ważnej, a zniszczonej drogi 835 na odcinku od Biłgoraja do granicy województwa podkarpackiego.
- Dodatkowo w drugim kwartale nadchodzącego roku chcemy przyznać 170 mln zł na modernizację dróg powiatowych - zapowiada Sosnowski.
Te wszystkie inwestycje są na rękę kierowcom, ale jest też ciemna strona remontów. - W każdym przypadku prace będą prowadzone pod ruchem - tłumaczy Gwozda, zapowiadając możliwe utrudnienia.
Nowe pociągi
Jest też kasa na kolej. W 2017 r. Urząd Marszałkowski planuje ogłosić przetarg na zakup 11 nowych elektrycznych składów kolejowych. - Przeznaczymy na to 150 mln zł. Chcemy odebrać składy w 2018 i 2019 roku, będą kursowały na zmodernizowanych trasach: Lublin - Dęblin oraz Lublin - Stalowa Wola - Rzeszów - mówi Michał Zdun, dyrektor Departamentu Polityki Transportowej i Drogownictwa w Urzędzie Marszałkowskim.
Już na początku grudnia władze województwa podpisały umowę z kolejową spółką Przewozy Regionalne na świadczenie usług przez najbliższe cztery lata. W przyszłym roku województwo zapłaci spółce 65,6 mln zł.
- Długoletnie umowy przekładają się na stabilność rozkładu jazdy. Wieloletnia perspektywa pozwala nam na kształtowanie siatki połączeń zgodnie z oczekiwaniami klientów. Gwarantujemy punktualność kursów, komfort podróży i atrakcyjną cenę, czyli rzeczy najważniejsze dla pasażerów - mówi Krzysztof Mamiński, prezes Przewozów Regionalnych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?