Lubelskie: Test OBUT dla 9-latków był wyjątkowo trudny

Maria Krzos
materiał ilustracyjny
materiał ilustracyjny Jacek Babicz/archiwum
Udostępnij:
W Ogólnopolskim Badaniu Umiejętności Trzecioklasistów OBUT 2012 9-latki miały napisać list do burmistrza, wójta lub prezydenta miasta na temat tego, co sądzą o planach likwidacji ich szkoły. Twórcy badania pytali też dzieci o echolokację i hibernację u nietoperzy. Rodzice i nauczyciele są oburzeni. Domagają się, by dyrektorzy szkół zbojkotowali to badanie.

- Nie wierzyłam własnym oczom, zastanawiałam się, czy znam podstawę programową, zwątpiłam w siebie! - pisze internautka "Nauczycielka kl. III". - Sprawdziłam podstawę i okazało się - ja podstawę znam, ale układający test NIE!

- Moje dziecko (9-latek), jedno z najlepszych w klasie, wróciło zdruzgotane i zdecydowanie z obniżoną samooceną (...) teraz jest załamane. I co państwo autorzy na to? (...) Brak słów - dodaje inny internauta. - Mam wrażenie straconego czasu, rozczarowania dzieci, wyrzuconych pieniędzy i zarazem bezsilności... To opinia innej nauczycielki wypowiadającej się na naszym forum internetowym.

Co na to dyrektorzy szkół? - Na razie żadne skargi do mnie nie dotarły - twierdzi Mirosław Wójcik, dyr. SP nr 38 w Lublinie. - Po przejrzeniu arkuszy muszę jednak przyznać, że test był wyjątkowo trudny - mówi. - Z niektórymi pytaniami nawet uczniowie szóstych klas mogliby mieć kłopoty.

Udział szkół w badaniu OBUT jest dobrowolny. - Uczestniczymy w nim, ponieważ organizowane jest przez komisję egzaminacyjną, tę samą, która później układa sprawdziany szóstoklasistów - tłumaczy Wójcik. - Wskazówki, które po badaniu otrzymujemy, są dla nas cenne.

Centralna Komisja Egzaminacyjna odrzuca piłeczkę i twierdzi, że ona odpowiada jedynie za organizację badania. Nie ma nic wspólnego z jego zawartością merytoryczną. Od Marioli Konopki, rzeczniczki CKE, usłyszeliśmy, że pytania układa "zespół złożony z nauczycieli praktyków i nauczycieli akademickich". Na adres mejlowy podany na stronie badania wysłaliśmy pytanie o treść tegorocznych pytań. Nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Badanie OBUT przeprowadzane jest w ramach projektu unijnego. Jego wyniki służą określeniu Edukacyjnej Wartości Dodanej. To kryterium, za pomocą którego m.in. sprawdza się pracę szkół.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

t
tia
Ale te bachory, jak ich nazywasz jeszcze nie uczyły się o ułamkach. Tymczasem działania na ułamkach wystąpiły w teście.
t
tia
Nie może być tak, że w teście aby podać prawidłowe odpowiedzi, trzeba było stosować ułamki. Tymczasem 9 latki jeszcze o nich nie słyszały, bo nic na ten temat nie ma w podstawie programowej.
A jeszcze "kapitalniej" wygląda sprawdzanie i ocena tych testów. Wielu nauczycieli załamywało ręce nad wymyślonym systemem oceny. Wiele niedookreślonych wyjątków, które mogły się zdarzyć, dzieci mają przecież niczym nie skrępowaną wyobraźnię. W wielu przypadkach nie liczyła się ortografia. Nauczyciel niejednokrotnie miał spory ból głowy jak oceniać prace.
a
aaa
błędów znalazłem 5. ale to troll to nie powinieneś odpowiadać na ten komentarz
r
rodzic
Proszę porównać ubiegłoroczny test i obecny.
- napisz ogłoszenie o zgubionej parasolce
- ułóż zdania z podanymi wyrazami
- oblicz obwody
- (!) napisz 10 wyrazów o podobnym znaczeniu....
X
XXX
Super zestawienie słownictwa. Z jednej strony pszczółki i umiłowanie do przyrody, a z drugiej strony stwierdzenie bachory. 3 zdania wypocin i 2 błędy ortograficzne. Radzę Panie Stanisławie przeszczep lepiej sobie mózg i wówczas się wypowiadaj
w
wilkor
czyli błędy były celowe :)
k
kefir
jeśli chcesz, żeby na maturze ludzie umieli tylko rozwiązywać schematycznie zadania i pisać wypracowania wg szablonu, to oburzaj się, że dzieciakom w trzeciej klasie zadano pytanie, nad którym trzeba się zastanowić i którego temat wykracza poza ramy programowe. ale przecież pomijając wiedzę na temat struktury samorządu (której przecież nie trzeba znać, żeby napisać list do prezydenta) jest to zwykły życiowy problem, o którym 10-letnie dziecko jest w stanie cokolwiek napisać.
a swoją drogą nie ma co się tym testem podniecać - jeśli kogoś on obchodzi, to tylko nauczycieli, bo uczniowi nic się nie dzieje, choćby dostał 0 pkt.

ps. żebyś nie mówił, że oceniam temat zupełnie z boku - mój syn jest w czwartej klasie i w zeszłym roku też pisał ten egzamin.
a
antyk
leczysz frustracje jakieś?
l
lubelak
hej Stanisław wyjmij kredki z tornistra bo Ci mama komputer wyłączy...
o
ojciec
...matura z matmy na poziomie "dno" to 9 latkom trzeba zrobić trudniejszy test i poziom trudności się wyrównał...
b
belfer
- a jeszcze lepiej - nauczyciel powinien przynosić te laurki w zębach
l
listopad
hej Stanislaw, ale bykow nawaliles, nie czepiaj sie dzieciakow
s
stara matka
najwyraźniej celem sprawdzianów powinno być budowanie świetnej samooceny bachorów; wiedza już jest najmniej ważna; brawo redaktor i komentatorzy. Proponuję zastawic dzieci w domu i wysyłać im poczta laurki na koniec każdej klasy - bez względu na poziom wiedzy
m
maja
MOZE AUTORZY MYSLELI, ze UKLADAJA PYTANIA dla 3.klas GIMNAZJUM ??
S
Stanisław
Pszeciesz pytanie o nietoperze jest takie trudne? Jest ich coras mniej tak jak pszczułek i bahory powinni zaszczepić umiłowanie do pszyrody. Chyba mam racje ?
Dodaj ogłoszenie