Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubelskiego Lipca’80 straciło miliony. Ratusz: „to zmiana formalna”

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Adrian Tomczyk
O 32,5 mln zł mniej trafi w tym roku na budowę przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca’80. To oznacza, że na prace trafi niespełna 10 mln zł. Ratusz zapewnia, że droga mimo to będzie gotowa do lutego 2025 r.

42,4 mln zł planował wydać ratusz w tym roku na przedłużenie ul. Lubelskiego Lipca ’80 od ul. Cukrowniczej do ul. Krochmalnej. Kwota ta jednak ma stopnieć o 32,5 mln zł. Tak chce ratusz. Projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie Lublina na 2023 r. zajmą się w czwartek (25.05) miejscy radni. Jeśli powiedzą „tak” to ostatecznie na realizację prac w tym roku zostanie „tylko” niespełna 10 mln zł.

Ratusz zapewnia, że nic nie zagraża inwestycji.

- Jest to zmiana formalna, nie mająca przełożenia na końcowy termin inwestycji – przekonuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza. I wyjaśnia: - Przesunięcie środków finansowych dotyczących zadania „Budowa przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca ‘80” ma na celu dostosowanie kwot w poszczególnych latach do harmonogramu przedłożonego przez wykonawcę po podpisaniu umowy na realizację robót budowlanych (zakończenie umowy z wykonawcą przypada na luty 2025 r.).

Wydatki na roboty zmniejszone mają być o kwotę dofinansowania rządowego.

- Zgodnie z zapisami promesy otrzymanej z BGK, transza dotacji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, może zostać wypłacona po realizacji określonego etapu prac w ramach realizacji inwestycji – przypomina Góźdź.

Roboty wykona spółka Strabag. Kontrakt opiewa na ponad 96 mln zł. Umowę ratusz podpisał z wykonawcą 4 maja.

- Na dniach powinniśmy przekazać wykonawcy plac budowy. W pierwszej kolejności przystąpi on do prac porządkowych i wyburzeniowych – zapowiada Góźdź.

Ul. Lubelskiego Lipca’80 na być przedłużona od ul. Cukrowniczej do ul. Krochmalnej. To fragment o długości 1100 metrów. Nowa droga będzie miała dwie jezdnie. Na każdej z nich powstaną trzy pasy ruchu, z których skrajne będą zarezerwowane dla autobusów.

Wzdłuż drogi pojawią się chodniki, ścieżki rowerowe. Na skrzyżowaniach z ul. Włościańską oraz i ul. Cukrowniczą zamontowane będzie sygnalizacje świetlne.

Przebudowane zostaną również odcinki ulic bocznych m.in. Ciepłej, Włościańskiej, Przeskok i Dzierżawnej.

Aby zbudować drogę niezbędne będzie przeprowadzenie wyburzeń istniejących budynków. Łącznie chodzi o 146 obiektów, w tym około 80 mieszkalnych.

Inwestycja kilka lat spędziła w „zamrażarce”. Pierwotnie miasto planowało realizować roboty równolegle z pracami przy dworcu metropolitalnym dla komunikacji autobusowej przy ul. Dworcowej. W sierpniu 2019 r. ratusz poinformował jednak, że odkłada budowę w czasie, bo nie ma pieniędzy na sfinansowanie prac. Inwestycja „wróciła do życia” w maju 2022 roku, gdy Lublin otrzymał wsparcie do budowy trasy z Programu Inwestycji Strategicznych. Dofinansowanie wynosi 65 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski