Tuż przed zakończeniem roku szkolnego na stronie internetowej ministerstwa edukacji pojawiły się projekty zmian w przepisach oświatowych. Większość ma wejść w życie 1 września. Największa rewolucja czeka poradnie pedagogiczno-psychologiczne. MEN chce zwiększyć rolę szkół w opiece nad uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Grupa ta obejmuje m.in. osoby wybitnie zdolne, niepełnosprawne, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, przewlekle chore.
Od nowego roku szkolnego w każdej placówce mają powstać specjalne zespoły, które na specjalnym posiedzeniu będą diagnozować potrzeby konkretnych uczniów oraz określać sposób, w jaki nauczyciele mają z nimi pracować. W szkołach mają być prowadzone zajęcia logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, socjoterapeutyczne, terapeutyczne. Uczniowie powinni też być objęci doradztwem zawodowym.
O swoich planach MEN informowało przedstawicieli szkół na specjalnych konferencjach. Nie podało jednak żadnych szczegółów. Ci, którzy przed wakacjami przeczytali ministerialny dokument, przewidują trudności. Największa z nich to brak specjalistów, którzy mogliby wziąć na swoje barki ciężar decyzji dotyczących sposobu pracy z poszczególnymi uczniami (np. logopedów, psychologów, terapeutów, doradców zawodowych).
- W tej chwili w szkołach jest bardzo mało tego typu specjalistów - mówi Elżbieta Sekowska, dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Lublinie. - Nie wyobrażam sobie, by zalecenia MEN mogły być skutecznie wprowadzane w życie bez dodatkowych pieniędzy przeznaczonych na ten cel.
To wielki błąd
Teresa Misiuk, przewodnicząca oświatowej "Solidarności" Regionu Środkowowschodniego- MEN wprowadza zmiany nie dając nauczycielom szans na to, by się z nimi zapoznali i przygotowali do wprowadzenia ich w życie. Nie daje też na te nowe pomysły żadnych pieniędzy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?