Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wodór napędzi autobusy w Lublinie. Stolica Lubelszczyzny będzie pierwszą w kraju z takim pojazdem. Cena też wyjątkowa - ok. 3,5 mln zł

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Archiwum
Przetarg na kupno autobusu napędzanego wodorem może się nieznacznie opóźnić – przyznaje ZTM. Liczy jednak, że postępowanie ruszy jeszcze w grudniu. Na ulice pojazd ma wyjechać w 2023 r.

Ma to być rewolucja technologiczna w komunikacji zbiorowej. Na ulice Lublina wyjadą pojazdy napędzane „zielonym wodorem” ze spalania, którego będzie powstawała tylko para wodna. Pod koniec czerwca podpisano list intencyjny w sprawie kupna pojazdu i instalacji do jego tankowania. Drugim krokiem miało być ogłoszenie - jeszcze w tym roku - przetargu.

- W okresie od lipca do listopada odbyło się wstępne rozeznanie rynku w kontekście zakupu autobusu wodorowego i zapewnienia dostaw wodoru. Dialog techniczny prowadziliśmy z siedmioma wykonawcami, którzy się do nas zgłosili – informuje Monika Fisz z ZTM Lublin.

Dialog techniczny to rodzaj konsultacji rynkowych. Dostarcza wiedzy niezbędnej do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia.

- Przetarg na zakup pojazdu zasilanego wodorem planujemy ogłosić jeszcze w tym miesiącu, ale z uwagi na dodatkowe uzgodnienia wynikające z dialogu technicznego, co do dostaw wodoru, może to się nieznacznie opóźnić – przyznaje Fisz. Zastrzega jednocześnie: - Niemniej termin dostawy pozostaje bez zmian - planowo na ulice Lublina pojazd wyjedzie w 2023 roku.

Ma to być 12 metrowej długości - „krótki” - autobus niskopodłogowy, z monitoringiem i klimatyzacją. Będzie wyposażony w automat do sprzedaży biletów.

- Ma bardzo zbliżoną konstrukcję do autobusu elektrycznego. Różni się od niego sposobem pozyskania energii. Nie będzie ona pochodziła z baterii ale ze spalania wodoru – wyjaśniał w czerwcu Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin.

- Przy spalaniu „zielonego wodoru” nie będzie dwutlenku węgla, tlenków azotu czy pyłów. Jedynymi produktami reakcji w ogniwie będą ciepło oraz para wodna, która powstaje w wyniku połączenia wodoru z tlenem – uzupełnia wówczas Maciej Koński, doradca zarządu ds. wodoru w Grupie Polsat.

Szacowana wartość autobusu wodorowego to ok. 3,5 mln zł netto. To więcej niż kosztuje autobus elektryczny. Koszt zakupu tego drugiego to ok. 2,7 mln zł.

Miasto sfinansuje kupno wodorowego pojazdu z oszczędności przy realizacji jednego z europejskich projektów. Chodzi o przebudowę ul. Choiny wraz z budową sieci trolejbusowej na Czechowie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski