Budowa przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca’80 wyszła z „inwestycyjnej zamrażarki” gdzie trafiła w 2019 r. Miasto dostało 65 mln zł dofinansowania do inwestycji z rządowej kasy. Chodzi o Program Inwestycji Strategicznych. W poniedziałek (30.05) wiceminister finansów Artur Soboń, poinformował o wynikach drugiej edycji programu.
- Lublin otrzymał najwyższą dotacje w ramach programu. To 65 mln zł na budowę przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca ’80 – informuje Soboń. I dodaje: - W sytuacji wychodzenia z kryzysu spowodowanego pandemią utrzymujemy wysoką stopę inwestycji publicznych, niezbędną do zachowania stabilnego i zrównoważonego rozwoju gospodarczego.
Lublin zgłosił do programu trzy projekty: przedłużenie Lubelskiego Lipca ’80, na którą chciał dostać dofinansowanie w wysokości 65 mln zł, przedłużenie ul. Węglarza (30 ml zł) oraz przebudowa ul. Raszyńskiej (5 mln zł). Dofinansowanie otrzymało Lubelskiego Lipca ’80.
– Mieszkańcy często nas pytają co mamy z tego, że tak wielu lubelskich parlamentarzystów zasiada w ławach rządowych. Dzisiaj mamy odpowiedź – mówi Mariusz Banach, z-ca prezydenta Lublina. I podkreśla: - Inwestycja jest niezwykle istotnym domknięciem dla dworca metropolitalnego.
O budowie przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca’80 na odcinku od Cukrowniczej do Krochmalnej ratusz mówi od lat. Droga ma być główna arterią pozwalającą na obsługę komunikacyjną budowanego przy ul. Dworcowej dworca dla komunikacji autobusowej. Obie inwestycje – droga i dworzec – były elementami jednego projektu inwestycyjnego. W 2019 r. zmniejszył jednak jego zakres: z projektu wypadła droga, pozostał tylko dworzec. Powód? Pieniądze. Ratusz wyliczył, że nie stać go na realizację obu zadań.
- Jesteśmy gotowi, aby w czerwcu ogłosić przetarg na wykonanie prac – twierdzi Mirosław Łuciuk, z-ca dyrektora Zarządu Dróg i Mostów w Lublinie.
Obecnie ul. Lubelskiego Lipca ’80 (zwana wcześniej roboczo Trasą Zieloną) kończy się na ul. Cukrowniczej przy stadionie miejskim. Nowy odcinek o długości ok. 1,1 km ma biec równolegle do ul. Krochmalnej. Będzie to arteria z dwoma jezdniami, każda z trzema pasami ruchu (skrajne będą bus-pasami).
Na nowym odcinku powstanie rondo przy przecięciu się Lubelskiego Lipca ’80 z ul. Włościańską. Sama Włościańska zostanie przebudowana na odcinku od Lubelskiego Lipca ’80 do Krochmalnej. Ruchem na rondzie będzie kierować sygnalizacja świetlna. Światła pojawią się też na skrzyżowaniu Lubelskiego Lipca ’80 z Cukrowniczą.
Przebudowana będzie ul. Ciepła.
Ratusz szacuje koszt inwestycji na 68,5 mln zł. Ale to wyliczenia sprzed prawie trzech lat.
– Na pewno będzie drożej – nie ukrywa Banach.
Miasto chce, aby inwestycja była realizowana w szybkim tempie.
– Chcielibyśmy przekazać drogę do użytkowania pod koniec przyszłego roku – wskazuje Łuciuk.
- Życie w betonowej płycie. Nietypowe ogłoszenia na klatkach schodowych
- Porażka Motoru w najważniejszym meczu dekady. Awans musi poczekać (ZDJĘCIA)
- Żałuj, bo w maju już tego nie kupisz. Fotorelacja z Lubelskiej Giełdy Staroci!
- Grad im nie straszny. To był pierwszy taki festiwal w Lublinie! Zobacz fotorelację
- Kapsuła czasu odnaleziona podczas renowacji elewacji kościoła
- Pracownicy MOPR-u mają dość. W ciszy protestowali pod ratuszem [ZDJĘCIA]
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?