Lublin. Dworzec rośnie wolniej niż zakładano. Czy najdroższa z trwających inwestycji Lublina będzie gotowa do końca lipca 2022 roku?

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Udostępnij:
80 mln zł wydano do tej pory na budowę dworca metropolitalnego wraz z przebudową prowadzących do niego ulic. To mniej niż planowano. Miasto nie wykorzysta tym samym części unijnej dotacji do tej inwestycji przewidzianej na ten rok.

O 28 mln zł zmniejszył w tym roku lubelski ratusz wydatki na budowę dworca metropolitalnego. Pieniądze będą wydane dopiero w 2022 r. Powód? Prace budowlane idą wolniej niż początkowo planowano.

- Przesunięcie środków na przyszły rok - 2022 - wynika ze zmiany harmonogramu inwestycji – informuje Justyn Góźdź z biura prasowego ratusza. I precyzuje: - Zmniejszenie planowanych wydatków na budowę dworca związane jest z koniecznością usunięcia wykrytych zbiorników zawierających substancje ropopochodne. Zbiorniki kolidowały z budową łącznika pomiędzy ul. Młyńską i Gazową i do czasu ich usunięcia roboty na łączniku musiały zostać wstrzymane.

Usunięcie zbiorników zajęło łącznie cztery miesiące. - Ma to wpływ na realizację zadań obejmujących budowę budynku dworca i modernizację ulic – przyznaje Góźdź.

Odbija się też na finansach miasta. Do kasy ratusza nie wpłynie w tym roku 23 mln zł dotacji unijnej. Zostały przesunięte na 2022 r. Miasto nie dostanie też na razie – zaplanowanego wcześniej – zwrotu z tytułu podatku VAT. Chodzi o 10 mln zł.

Budowa dworca powinna zakończyć się do 29 lipca 2022 r. Czy termin zostanie dotrzymany? - Biorąc pod uwagę kompleksowy zakres inwestycji oraz ilość zadań nią objętych, nie można wykluczyć opóźnień w realizacji – przyznaje Góźdź. Zastrzega jednocześnie: - Na ten moment jednak nie zapadły żadne decyzje o zmianie terminu zakończenia inwestycji.

Do tej pory wydano na inwestycje 80 mln zł. W budynku głównym przyszłego dworca zakończono prace przy płycie fundamentowej, ścianach bocznych i słupach żelbetonowych. Gotowy jest też strop. Ustawiono 16 z 22 słupów podtrzymujących główną konstrukcję budynku dworca. Zmontowano cztery korony, które będą umieszczone na słupach.

- Trwa także montaż elementów stalowych konstrukcji wiat - do wykonania pozostało około pięciu kompletów fundamentów. Powstały już trzy ciągi wiat peronowych, dwa ukończone, a jeden środkowy jest jeszcze w trakcie montażu. Realizacja inwestycji opiera się na indywidualnym projekcie, z zastosowaniem niestandardowych rozwiązań – opisuje Góźdź.

Wiaty peronowe będą podparte łącznie na 89 filarach.

Jednocześnie trwają prace przy przebudowie układu drogowego wokół dworca. Przy ul. Krochmalnej powstaje zaplecze – parking – dla pojazdów korzystających z dworca. Trwają prace przy płycie postojowej. - Powstaje tam również budynek socjalno-sanitarny dla kierowców. Zakończono poziom piwnic oraz stan surowy parteru i I piętra, trwa wykonywanie instalacji wewnętrznych. Wykonano część podziemną infrastruktury oświetlenia placu peronowego – wylicza Góźdź.

Przy ul. Krochmalnej wybudowano już wodociąg i kanalizację deszczową. „Deszczówka” jest budowana przy ul. Młyńskiej, przy „starej” ul. Gazowej zakończono prace przy sieciach podziemnych i wzmacnianiu podłoża.

Trwają też prace przy drogach w rejonie Targów Lublin.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jurij Belous o definicji ludobójstwa

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie