O 28 mln zł zmniejszył w tym roku lubelski ratusz wydatki na budowę dworca metropolitalnego. Pieniądze będą wydane dopiero w 2022 r. Powód? Prace budowlane idą wolniej niż początkowo planowano.
- Przesunięcie środków na przyszły rok - 2022 - wynika ze zmiany harmonogramu inwestycji – informuje Justyn Góźdź z biura prasowego ratusza. I precyzuje: - Zmniejszenie planowanych wydatków na budowę dworca związane jest z koniecznością usunięcia wykrytych zbiorników zawierających substancje ropopochodne. Zbiorniki kolidowały z budową łącznika pomiędzy ul. Młyńską i Gazową i do czasu ich usunięcia roboty na łączniku musiały zostać wstrzymane.
Usunięcie zbiorników zajęło łącznie cztery miesiące. - Ma to wpływ na realizację zadań obejmujących budowę budynku dworca i modernizację ulic – przyznaje Góźdź.
Odbija się też na finansach miasta. Do kasy ratusza nie wpłynie w tym roku 23 mln zł dotacji unijnej. Zostały przesunięte na 2022 r. Miasto nie dostanie też na razie – zaplanowanego wcześniej – zwrotu z tytułu podatku VAT. Chodzi o 10 mln zł.
Budowa dworca powinna zakończyć się do 29 lipca 2022 r. Czy termin zostanie dotrzymany? - Biorąc pod uwagę kompleksowy zakres inwestycji oraz ilość zadań nią objętych, nie można wykluczyć opóźnień w realizacji – przyznaje Góźdź. Zastrzega jednocześnie: - Na ten moment jednak nie zapadły żadne decyzje o zmianie terminu zakończenia inwestycji.
Do tej pory wydano na inwestycje 80 mln zł. W budynku głównym przyszłego dworca zakończono prace przy płycie fundamentowej, ścianach bocznych i słupach żelbetonowych. Gotowy jest też strop. Ustawiono 16 z 22 słupów podtrzymujących główną konstrukcję budynku dworca. Zmontowano cztery korony, które będą umieszczone na słupach.
- Trwa także montaż elementów stalowych konstrukcji wiat - do wykonania pozostało około pięciu kompletów fundamentów. Powstały już trzy ciągi wiat peronowych, dwa ukończone, a jeden środkowy jest jeszcze w trakcie montażu. Realizacja inwestycji opiera się na indywidualnym projekcie, z zastosowaniem niestandardowych rozwiązań – opisuje Góźdź.
Wiaty peronowe będą podparte łącznie na 89 filarach.
Jednocześnie trwają prace przy przebudowie układu drogowego wokół dworca. Przy ul. Krochmalnej powstaje zaplecze – parking – dla pojazdów korzystających z dworca. Trwają prace przy płycie postojowej. - Powstaje tam również budynek socjalno-sanitarny dla kierowców. Zakończono poziom piwnic oraz stan surowy parteru i I piętra, trwa wykonywanie instalacji wewnętrznych. Wykonano część podziemną infrastruktury oświetlenia placu peronowego – wylicza Góźdź.
Przy ul. Krochmalnej wybudowano już wodociąg i kanalizację deszczową. „Deszczówka” jest budowana przy ul. Młyńskiej, przy „starej” ul. Gazowej zakończono prace przy sieciach podziemnych i wzmacnianiu podłoża.
Trwają też prace przy drogach w rejonie Targów Lublin.
- Ci celebryci pochodzą z naszego regionu. Sprawdź jak spędzali święta!
- Świąteczne iluminacje z całego kraju. Jak Lublin prezentuje się na tle innych miast?
- Najpiękniejsze bożonarodzeniowe szopki prosto z Lublina. Zobacz zdjęcia
- Pasterka w archikatedrze lubelskiej. Zobacz zdjęcia!
- Wigilia dla osób bezdomnych i ubogich
- Za świnie do aresztu. Bo nie zapłacił mandatu
iPolitycznie - Dominik Tarczyński - skrót 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?