Korki to codzienność dla wyjeżdżających z Czubów i Węglina. Drogowym „wąskim gardłem” jest rondo Kowcza, czyli skrzyżowanie u zbiegu ul. Jana Pawła II i Armii Krajowej. Kilka lat temu zostało ono przebudowane. Powstały na nim dwa buspasy. Zdaniem kierowców, to m.in. one odpowiadają za to, że tworzą się tam korki. Miasto znalazło receptę na to, jak zmniejszyć drogowe zatory.
- Spiętrzenie ruchu na dojeździe do skrzyżowania w godzinach szczytu komunikacyjnego jest na tyle duże, że wskazane jest zastosowanie kompromisu i przekształcenie buspasów w wydzielone pasy ruchu dla skręcających w prawo – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.
O takie rozwiązanie kierowcy dopominali się od dawna. Dlaczego dopiero teraz ratusz zdecydował się je wprowadzić? Okazuje się, że chodzi o pieniądze. A precyzyjniej o wsparcie z funduszy Unii Europejskiej, z którego skorzystało miasto przy finansowaniu przebudowy skrzyżowania. Roboty kosztowały 6,8 mln zł. Celem inwestycji była właśnie budowa buspasów. Gdyby zostały zlikwidowane przed upływem „terminu trwałości projektu”, to miasto musiałoby oddać całe dofinansowanie z UE.
- Termin trwałości projektu unijnego, w ramach którego przebudowano rondo Kowcza upłynął 27 maja 2021 r. Tym samym możliwe jest wprowadzenie projektu zmiany organizacji ruchu na tym skrzyżowaniu – wyjaśnia Justyna Góźdź.
Buspasy mają zniknąć do 15 lipca. - Zmiany są wynikiem przeprowadzonych analiz, a zarazem odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców dotyczące poprawy warunków ruchu na rondzie, szczególnie w godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego – przekonuje Góźdź.
- Sytuacja powinna ulec poprawie. Szczególnie jeśli chodzi o kierowców jadących ul. Jana Pawła II w kierunku ul. Krochmalnej, czyli na rondzie kierujących się w prawo – ocenia Mieczysław Biszkont, przewodniczący zarządu dzielnicy Czuby Północne. Dodaje jednocześnie: - W przypadku likwidacji buspasa od strony Armii Krajowej trudno jednak o podobny optymizm. A wręcz przeciwnie - ta zmiana może skomplikować życie kierowcom, szczególnie wjeżdżającym z ul. Tymiankowej. Będą mieli jeszcze trudniej niż teraz.
Zmiana oznacza, że kierowcy dostaną dodatkowo pasy do jazdy w prawo: na Jana Pawła II (w kierunku Filaretów) oraz Armii Krajowej (w kierunku Kraśnickiej).
- Pojazdy wyjeżdżające z dawnego buspasa w ul. Armii Krajowej do ul. Jana Pawła II (kierunek do ul. Tymiankowej) będą musiały ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom jadącym ul. Jana Pawła II od ronda – uzupełnia Justyna Góźdź.
To nie jedyna planowana zmiana dotycząca buspasów w Lublinie. Kolejna to „otworzenie” tych fragmentów jezdni dla większej grupy pojazdów. Obecnie mogą z nich korzystać autobusy, trolejbusy i taksówki. Po zmianach wjadą na nie motocykle oraz oznakowane i nieoznakowane pojazdy policji i oznakowane pojazdy Straży Miejskiej. Łącznie chodzi o 10 km takich tras m.in. na Muzycznej, Drodze Męczenników Majdanka, Tysiąclecia.
Realizacja tego projektu planowana jest w pierwszej połowie lipca.
- Czerwcowa odsłona Lubelskiej Giełdy Staroci. Zobacz zdjęcia
- Skatepark w Puławach robi wrażenie. Przetestowali go zaraz po otwarciu
- W Lublinie po raz kolejny usłyszeliśmy Inne Brzmienia
- Lublin na stałe wpisze się w kalendarz Inicjatywy Trójmorza
- Siedziba byłego komendanta obozu zagłady zamieniła się w placówkę edukacyjną
- "Nie ma gospodarstwa, które by nie ucierpiało". Wojewoda obiecuje pomoc
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?